Ideolgik bnbakjai s ldozatai
Pelle Jnos 2006.02.03. 13:50
A kollektv bossz, melynek sorn egy csoport tagja csak azrt tmad meg valakit, mert az illett azzal a csoporttal azonostja, melyet felelss tesz elzleg elszenvedett srelmeirt, az sidkbe nylik vissza, s a talio („szemet szemrt, fogat fogrt”) formjban szerepelt a legrgebbi jogrendszerekben is. A bntet igazsgszolgltats azonban mindig igyekezett korltozni, garancikkal krlbstyzni a megtorlsnak ezt a primitv formjt, s egy olyan fggetlen s szakszer appartusra (rendrsgre, gyszsgre, brsgra, szakosodott bntets-vgrehajtsra) bzni az elgttelt, mely elutastja a „kollektv bnssg” elvt, s a tnyleges bnelkvett bnteti, tovbb az erszakot a szksges minimumra korltozza.
Azokban az eurpai orszgokban s vidkeken, elssorban a Balkn-flszigeten, de Sziclia s Korzika szigetn is, ahol az llam hagyomnyosan gyenge volt, a csaldi, illetve trzsi vrbossz, mely a bnbakkpzs primitv formjra pl, egszen a huszadik szzadig fennmaradt, s egy-egy gyilkossg utn vtizedekig tartott, mg szmos jabb halott utn a szemben ll csoportok „rendeztk szmlikat”. De a vendetta megmaradt a csaldok vagy klnok „belgynek”, hiszen hinyzott mgle az „ideolgiai alap”, melynek rvn a kollektv bosszt ki lehetett terjeszteni egy-egy szk rgin vagy tjegysgen tlra, ezltal egy meghatrozott cl rdekben egyetemess lehetett tenni a bnbakkpzst
A boszorknyldzs
Az els „univerzlis bnbakok” a boszorknyok voltak, azok a frfiak s nk, akiket a 16. s 17. szzadban, illetve a 18. szzad els vtizedeiben hivatalosan is meggyanstottak azzal, hogy a Stn szolglatba lltak, s akiket ezrt, miutn beismertk bneiket, Isten nevben eltltek. A ksei kzpkorban, a 14. s 15. szzadban ismerkedett meg az emberisg a boszorknyoktl val flelemmel, mely hamarosan oda vezetett, hogy a boszorknyoknak tekintett szemlyeket tmegesen kezdtk el ldzni. A tizenhatodik szzadban, melyet az utkor szvesebben trst az itliai renesznsz gondolkods s mvszet ragyog eredmnyeivel, szerte Nyugat-Eurpban, elssorban a Nmet-rmai Birodalomban, de Franciaorszgban, Spanyolorszgban s Angliban is tzezrvel gyulladtak meg a mglyk a boszorknynak tekintett, trvnyesen eltlt szemlyek alatt, akiknek gyt elzleg a korabeli vilgi s egyhzi hatsgok „gondosan” kivizsgltk. A hajsza a 17. szzad vgn mg Amerikra is tterjedt, hiszen az jonnan rkezett telepesek Salem vrosban boszorknypert rendeztek, melyet Arthur Miller rktett meg hres drmjban. Magyarorszgon az orszgos jog az 1527. vi VI. trvnnyel intzkedett a boszorknyok ldzsrl, amit az Orszggyls a vrmegyei ispnok feladatv tett.
A boszorknyperek alapvet jellemzje a rendkvli jogszi megalapozottsg, mely a trvnyek, rendeletek, illetve a boszorknyok ldzsrl 1484- ben kiadott hres-hrhedt ppai bulla formjban nyilvnult meg. Legalbb ilyen lnyeges azonban, hogy a boszorknysg vdjval perbe fogott s eltlt szemlyek az esetek tlnyom tbbsgben, rszben a knvallats hatsra, rszben pedig mr az els kihallgatsok sorn „beismer vallomst” tettek, azaz maguk is szintn hittek abban, amivel vdoltk ket. Ez a rendkvl fontos, s a ksbbi trtnszek ltal gyakran figyelmen kvl hagyott trsadalmi tny arra utal, hogy a boszorknysg csak trtnelmi s tmegllektani jelensgknt rtelmezhet, kollektv pszichzis megnyilvnulsa volt. Carlo Ginzburg olasz trtnsz nemrg magyarul is megjelent knyvben („jszakai trtnet – a boszorknyszombat megfejtse”) okkal teszi fel a krdst: „Kinek a hiedelmrl van sz? A vdlottakirl, a brkirl, netn mindkettejkirl? Lehetetlen elre megvlaszolni ezt a krdst.”
Az els „boszorknyok” a valdensek voltak, a 12. szzadban lt Vald Pter lyoni kereskedbl lett hitsznok kveti, aki az evangliumi szegnysget hirdette. A valdenseket a ppa mr a 13. szzadban eretnekeknek nyilvntotta, s az egyhz az albigensekkel egytt kegyetlenl tmadta ket. A valdensek a hatsgok zaklatsai ell a Nyugati-Alpok nehezen megkzelthet vlgyeibe hzdtak, s sokig kitartottak a hitk mellett. A 15. szzadban mr azzal vdoltak ket, hogy „rdgi szekta” tagjai, s boszorknyszombatokon vesznek rszt, ahol meggyalzzk a keresztny szentsgeket. Ezen a terleten, szak-Itlia s Dl-Franciaorszg hatrvidkn a ksbbiekben is gyakori volt a boszorknyldzs. Az inkvizci vszzadokon t gyanakodva tekintett a valdensek utdaira, s az itt rendezett perek mintul szolgltak a boszorknyldzk szmra.
VIII. Ince ppa 1484. december tdikn bocstotta ki nevezetes „boszorknybulljt”, mely a kt Nmetorszgban tevkenyked dominiknusinkviztor, Jacob Sprenger Klnben s Heinrich Kramer (szerzetesi nevn Institoris) Brmban, Mainzban s Salzburgban szerzett „dmonolgiai tapasztalataira” plt. „Nemrg a flnkbe jutott, nagy sajnlatunkra, hogy Fels-Nmetorszg klnbz egyhzkerleteiben az egyik s a msik nemhez tartoz klnbz szemlyek, elfeledkezvn sajt dvssgkrl, kitrulkoztak incubus s succubus dmonok eltt. Varzslsok, bvletek, sszeeskvsek s ms gyalzatos babonasgok s mgikus mveleteik rvn elveszejtettk, megfojtottk s megltk asszonyok magzatait, llatok klykeit, a fld termst, a szl termst s a fk gymlcseit”– hangzik a Summis desiderantes affectibus kezdet ppai bulla.A kt buzg inkviztor azonban nem elgedett meg ennyivel: miutn vekig tart „lobbizsuk” eredmnyes volt, s a ppai bulla „elmletileg megalapozta” a boszorknyok ltezst, mintegy „vgrehajtsi utastsknt” megjelentettk a Malleus maleficarium (Boszorknyok prlye) cm terjedelmes munkjukat. Ez rszletesen szablyozta, hogyan kell lefolytatni a boszorknysg gyanjba esett szemlyek ellen a vizsglatot, illetve a pereket, s a klnbz tnyllsok esetn mifle tleteket kell hozniuk a brsgoknak, szem eltt tartva a helyi kzssgek rdekeit, illetve a vdlottak lelki dvssgt. Ezzel Nyugat-Eurpban kezdett vette a boszorknyldzs, mely a legtbb ldozatot, sszesen mintegy szzezret, 1480 s 1520, illetve 1580 s 1670 kztt szedte.
A boszorknyok ltezsben val hit a boszorknyszombat kpzetben teljesedett ki a 16. szzadban, melynek f elemeit Ginzburg, a mr idzett munkjban, a kvetkezkppen foglalja ssze. „A boszorknyok jjelente gyltek ssze, rendszerint valamilyen elhagyatott helyen, a mezn vagy a hegyekben. Olykor a testkre kent kencsk jvoltbl boton vagy seprnylen replve, mskor llatok htn vagy llat kpben rkeztek. Akik els alkalommal vettek rszt a gylsen, azoknak meg kellett tagadniuk keresztny hitket, meg kellett becstelenteni a szentsgeket, s hdolni kellett az emberi vagy (leggyakrabban) llati alakban megjelen rdgnek. Ezt kvette a lakoma, a tnc, az orgia. Mieltt hazaindultak volna, a boszorknyok kisgyermek zsrjbl s ms efflbl ksztett rt kencst kaptak.”
Nyilvnval, hogy a trvny el lltott boszorknyok, akik tisztban voltak vele, hogy mindenkppen hallra tlik ket, s „feltr” vallomsukkal csak a szenvedseiket rvidthetik meg, lmaikat, illetve felidzett, pogny gyker hiedelmeiket mondtk el a brsg eltt. A boszorknyszombat sok tekintetben a ni fantzia termke, ami csppet sem meglep, ha utalunk arra, hogy br az eltltek kztt akadtak frfiak is (elssorban a termszettel „gyans kzelsgben”, ugyanakkor magnyosan l psztorok), a legtbb eltlt boszorkny azrt mgiscsak idsebb n volt, csaldi llapott tekintve pedig zvegy. Vagyis a Stnnak jval tbb menyasszonya volt, mint vlegnye…
Amikor az inkvizci megindtotta az eljrst Isten elrulsnak vdjval – mert a boszorknysgot a trvny fbenjr bnnek tekintette –, a vdlottnak lnyegben semmi eslye sem volt arra, hogy kiszabaduljon a jogi kelepcbl. A gyanstshoz elg volt, ha vratlan halleset vagy baleset kvetkezett be, ismeretlen betegsg trt ki, vagy brmilyen olyan kellemetlen esemny trtnt egy kzssgen bell, amit a boszorknyok rt hatsnak lehetett tulajdontani. Ilyen volt, ha egy asszonynak halva szletett a gyermeke, lesett egy magas ltrrl, vagy valakinek az tlagostl eltr volt a szexulis lete. De azrt is boszorknynak nzhettek valakit, ha tl gyakran kltzkdtt, zavarba jtt, amikor a boszorknysgrl beszltek eltte, vagy tl gyakran jrt templomba.
Bizonytknak tekintettk, ha az egyik boszorkny bevdolt egy msikat, mg ha knvallats alatt tette is. Az inkvizcis brsg elfogadta gyermekek feljelentst is, akik a szleiket vdoltk meg azzal, hogy lltlag bevezettk ket a boszorknymestersgbe, ami rendes pereknl nem fordulhatott el. A brk ugyan soha nem reztk magukon a boszorknyok rt hatst, de erre is megtalltk a magyarzatot, azt lltva, hogy k immunitst lveznek, Krisztus klnleges kegyelme megkmli ket a Stn rontstl. A brsg gondoskodott a „bizonytkokrl”, melyekbl meggyzdhetett arrl, hogy valban boszorkny ll-e eltte. Megkrdeztk tle, hisz-e a boszorknyok ltezsben. Ha azt felelte, hogy „nem”, ezzel a Stn ltezst tagadta, ami eretneksgnek minslt. Ha viszont „igennel” vlaszolt, rgtn jtt a kvetkez krds: milyen ms boszorknyokat ismer szemlyesen? Ezutn jtt a vzprba, ami abbl llt, hogy a vdlottat sszektzve egy foly vizbe mertettk, gyakran gy, hogy mg egy kvet is ktztek r. Ha nem merlt el, nyilvnvalan boszorkny volt, hiszen a Stn nem hagyja gy elveszni a hveit. Ha viszont elmerlt s megfulladt, utlag rtatlannak nyilvntottk. Szurklssal, getssel addig knoztk ket, mg rzketlennek bizonyultak a fjdalomra, amit azutn ismt csak a boszorknysg bizonytknak tekintettek.
A boszorknyok ltezsben val hit a boszorknyszombat kpzetben teljesedett ki a 16. szzadban.
Jogtrtnetnk mintegy ezer boszorknyperrl tud. Magyarorszgon elszr 1529-ben, Sopronban tltek mglyahallra egy Bernt nev tehnpsztort, boszorknysg vdjval. A legtbb ilyen eljrst 1656 utn indtottk, amikor a Habsburg-uralkodk a magyar joganyagba is felvettk a Praxis criminalis rendelkezseit. Az 1728. vi nagy szegedi perben hoztk a legtbb hallos tletet, szm szerint tizenhrmat. De a Szegeden fellngol mglyk hatsra az akkori uralkod, III. Kroly mr megszigortotta az eljrs szablyait, s utlag kivizsgltatta a pert. Lenya, Mria Terzia azutn mr az „sz nevben” lpett fel a boszorknyperek ellen, melyek kzl az utolst 1768-ban rendeztk Magyarorszgon, j fl vszzaddal az utn, hogy Nyugat-Eurpban megszntettk az ilyen eljrsokat. De a nprajztudsok szerint a boszorknyokba, illetve tndrekbe vetett hit mg a 20. szzad elejn is elevenen lt az egyszer np kpzeletben, s a nyomai bizonyra mg napjainkban sem tntek el teljesen.
A boszorknyokat ldzik egy olyan rdgi vonsokkal s rt szndkokkal felruhzott csoport tagjainak tekintettk, mely a valsgban soha, csak az emberek kpzeletben ltezett.
Nyugat-Eurpban a 18. szzad elejn szinte egyik pillanatrl a msikra szntek meg a boszorknyperek. A felvilgosods terjedsvel a boszorknysg alig egy vtized leforgsa alatt kznsges babonv vlt, a ltezst a tudatlan np kpzeletvel s a „stt kzpkor” rksgvel magyarztk. A Szent Inkvizcit ugyan csak a 19. szzadban szmoltk fel, de hatalma s tekintlye, mely nem utolssorban az eretnekektl s a boszorknyoktl val flelembl tpllkozott, rohamosan cskkent. A trvnyknyvekbl egyszeren kiiktattk az addig rvnyes jogszablyokat, s a boszorknysg, melyet a hatsg immr nem mltatott figyelemre, npi hiedelmek formjban lt tovbb az eldugott francia s olasz falvakban, ahol bizonyos nyomai a rontstl val flelmek formjban mg ma is megtallhatak. A kzelmltban, II. Jnos Pl ppasga alatt az ebbl a clbl fellltott vatikni bizottsg jelentst ksztett a Szent Inkvizci bneirl s hibirl, s nyilvnosan bocsnatot krt rtk, megemltve azt a szerepet is, amit az egyhz a boszorknyok ldzsben jtszott.
A boszorknyokat ldzik egy olyan rdgi vonsokkal s rt szndkokkal felruhzott csoport tagjainak tekintettk, mely a valsgban soha, csak az emberek kpzeletben ltezett. Mgis nyilvnval a strukturlis hasonlsg a bnbakkpzsek kztt, ha tekintetbe vesszk, hogy mindegyik a maga mdjn egy-egy katasztrfval fenyeget vlsghelyzetre adott torz vlasznak, cselekvsi programm fajult „vilgmagyarzatnak” volt tekinthet. A dmonokban s boszorknyokban val hit a 14. s 15. szzadi termszeti csapsok, a tartsan rossz idjrs kvetkeztben kialakul hnsg s a lakossgot tmegesen pusztt, addig ismeretlen jrvnyok (pestis, fekete himl) miatt ersdtt meg Eurpban. Ms jelleg, de ugyanannyira felfoghatatlan vlsgjelensgekkel ismerkedtek meg az eurpai orszgok npei a 19. s 20. szzadban: az idrl idre megismtld gazdasgi vlsgokkal s a modern, az ltalnos hadktelezettsgen alapul s a htorszgot sem kml hborkkal. Ezek kzl a ngy vig elhzd, rtelmetlen mszrls, az els vilghbor volt dnt hatssal mind a kommunizmus, mind pedig a rasszista nemzetiszocializmus kifejldsre.
A boszorknyldzs tmegllektani lnyege, vagyis hogy egy csoport valamennyi tagjt bnsnek tartottk s ldztk, tovbbra is fennmaradt, s a 19. szzadban j, laikus ideolgiai alapon fejldtt tovbb, megalapozta a 20. szzad legszrnybb npirtsait. Az „univerzlis bnbakkpzs” eszmei forrsait az olyan tudomnyos terminusokat hasznl, a tmegek szmra tbb-kevsb vonz, de a szakemberek ltal kezdettl fogva ers fenntartsokkal fogadott s lesen brlt ideolgiai ramlatokban tallta meg, mint a 19. szzad kzepn kialakult rasszizmus s kommunizmus. Mind a kett addig soha nem ltott mdon gerjesztette a bnbakkpzst, s olyan pldtlan kegyetlenkedshez s tmeggyilkossgokhoz vezetett a 20. szzad els felben, alig tbb, mint egy vtized leforgsa alatt, mely mreteit tekintve nem is hasonlthat a boszorknyldzshez, a maga kt vszzad alatt meggyilkolt mintegy szzezer ldozatval.
|