Titkos szektk
2006.01.28. 22:51
-
A biblikus idkben az olyasfle ismeretek, mint pldul Ezkiel ltomsnak valdi jelentse, arra tltet-tek, hogy kizrlag a zsid misztikusokat s a Palesztina-szerte virgz klnbz aszketikus s miszti-kus szektk beavatottjait rdekeljk. A trtnetileg legjelentsebb effajta szekta az essznusok volt, akik valsznleg Kr. e. 200 krl alaptottk az els kabbalista kolostort a mai Jordniban tallhat Kumrnban, mgpedig avgett, hogy megszabaduljanak az ltaluk romlottnak tlt ortodox hber pap-sgtl (Szomszdsgukban lt a nazarnusoknak az a csoportja, melynek lltlag egy bizonyos Joshua ben Mirjam, kzismertebb nevn Jzus volt az egyik tagja.). Lehetsges, hogy az essznusok azoknak a kivlasztottaknak voltak a leszrmazottai, akiknek Mzes egykor tadta azt az ezoterikus tantst, amely-nek maga a Szinj hegyn jutott birtokba, mg az izraelitk tbbsge csupn a kls (exoterikus) tan-tsban rszeslt a Tzparancsolat formjban, hogy le ne trjen a hit tjrl.
Mzes a teljes Trt megkapta a Szinj hegyn: ez a tants oszlott ksbb rsos s szbeli tanra. Az elbbi a Biblia alapjt kpezte, az utbbi pedig a Talmudban megrztt trvnyekben, trtnetekben, vallsi gyakorlatban s ezoterikus blcsessgben maradt fenn. Sajnos zavart okozott az a tny is, hogy az gynevezett szbeli hagyomnyt a Talmud rsos formban rzi. m kpzeljk csak el, milyen lehet egy vita rott formban, s mindjrt vilgosabban ltjuk a dolgokat. Radsul az essznusok szent szvegei, amelyeket csak nemrg fordtottak le tbb forrs - kztk a Holt-tengeri tekercsek alapjn, abban is klnbznek testamentumi vltozataiktl, hogy a beavatottakat arra buzdtjk, szleiknl is jobban tisz-teljk Mennyei Atyjukat s fldi anyjukat, ami olyan, kozmikus dualizmusra vall nzet, amely teljesen idegen az ortodox judaizmustl.
Abbl, amennyit az essznusokrl tudunk, gy tnik, k a Msze Merkava (a Harci Szekr Mve, vagyis az embertan) s a Msze Bersit (a Teremts Mve, azaz a mindensgtan) valamilyen vltozatt gyako-roltk, s ez alakult t ksbb a klasszikus kabbalv. Ennek rsze volt egyfajta jga is, amelyre azrt volt szksgk, hogy a fldi anya s a Mennyei Atya minsgeit sszhangba tudjk hozni egymssal nnn testk lthatatlan energiakzpontjaiban, vagyis azon pontjaiban, amelyek nagyjbl a keleti filozfia csakrinak felelnek meg.
Ez a szekta flttelezte, hogy a fldi anynak ht fldi angyala (a nap, a vz, a leveg, a fld, az let, az rm s a fldi anya maga), a Mennyei Atynak pedig ht mennyei angyala (a hatalom, a szeretet, a bl-csessg, az rk let, a teremt munka, a bke s maga a Mennyei Atya) ltezik. Ezekkel az angyalokkal azutn minden ldott reggel s este kapcsolatot teremtettek. Ez az elkpzels egybknt szoros kapcso-latban ll a kabbalista rendszer isteni jellemzivel.
Az essznusok az egyes angyalok minsgeirl s cljairl val meditciik elsegtse vgett olyan szimblumot szemlltek elszeretettel, amelyet letfnak neveztek. Ez lehetett a kabbalizmus kzponti jelkpnek legkorbbi vltozata. Az let eme fjbl csiszoldott ki ksbb a ma ismert diagram. Az essznus fnak sok kzs vonsa volt a buddhizmus szent bodhi-fjval, a samanizmus Vilgfjval, valamint az Yggdraszillal, vagyis az szaki mitolgia vilgfjval, hiszen ennek is ht g fel nyl ga s ht fldbe hatol gykere volt, tvnl pedig egy, a fels s az als megnyilvnulsi szintek erit egyen-slyban tart emberalak llt.
Szent knyvek
A klasszikus kabbala fejldsben nagy elrelpst jelentett a SzeferJecira (Alkots knyve) Kr. u. 3. szzadi felfedezse. Az els utalsok e knyvre azonban mar a Kr. u. 1. szzadi szvegekben felbukkan-nak. Ez az ismeretlen szerz ltal rott knyv, amelyet brahmnak, a hber np atyjnak tulajdontottak, valjban nem egyb, mint sajtosan mgikus sznezet meditcis kziknyv. m lett lgyen akrki is a nvtelen szerz, nyilvn a tan legklnflbb szlait gyjttte egybe a babiloni s a palesztin kzssgek krbl, hogy utbb sszefgg egssz szje ket. A kabbalista kozmolgia nagyrszt Babilon (a Kr. e. 3000 krli, si Mezopotmia) blcseletnek hatst mutatja, hiszen olyan mindensget felttelez, ame-lyet hierarchiba rendezdtt angyal- s dmonsereg npest be, mg a palesztinai zsid misztikus ha-gyomny erteljes platonikus betsvel a kabbala filozfijnak alapjt szolgltatja.
Ezeknek az eltr hagyomnyoknak a nyomn a Szfer Jecira elsknt fektette le a szefirkon alapul rendszer elveit: a tz isteni attribtum tz szfraknt, vagyis gombknt* jelenik meg, melyek mindegyiket a hber bc 22 betjnek megfelel svnyhlzat kt ssze.
Emiatt azutn a szmokat s a betket a misztikusok s a mgusok egyarnt termszetfltti jelents-gnek tartottk. brahm Abulafia, a 13. szzadi kabbalista gy hitte, ha a szmok s a betk okkult je-lentseit megfejti, rbukkanhat a titkok kulcsra, s hogy annak, aki e titkokat megfejti, mar nem kell kivr-nia a Messist, hisz sajt magt is kpes megvltani majd. Mindenki jl tudja, hogy bcnk beti egye-dekre, fajokra s nemekre oszthatk rta. Minden egyes bett formai vagy anyagi jellemzi befoly-solnak.
A Szefer Jecira msik f ttele, hogy a szavaknak nmagukban is megvan a maguk hatalma, s emiatt a kimondott sz a teremts mvnek kzvett eszkzl mdiumul szolglhat. Ezt a hitet egyetlen mondatban lehet sszefoglalni: Minden teremtmny s minden sz egyetlen nvbl ered. A nv nem ms, mint Isten titkos neve, ugyanaz a nv, amelyre Szent Jnos evangliuma utal: Kezdetben vala az Ige, s az Ige vala az Istennl, s az Isten vala az Ige. (Jn 1,1).
Sajnos bizonyos antiszemita elemek akr rosszindulatbl, akr pedig puszta tudatlansgbl ebbl a metafizikai elmletbl gyakran azt a tves kvetkeztetst vontk le, hogy a zsidk tulajdonkppen fekete mgusok. Azzal gyanstottk ket, hogy a Szefer Jecira olyan varzsigt is tartalmaz, amelynek segts-gvel letre lehet kelteni egy agyagfigurt. Ez a hiedelem az alapja a glem-legendanak is. (A glem sz a hber formtlan jelents golam kifejezsbl ered.) Ez az ismeretlen eredet s kor legenda, illetve a gondolatformk ltrehozsnak valdi gyakorlata olyannyira sszekeveredett, hogy lehetetlen megtudni, vajon a legenda szrmazott-e a meditcis gyakorlatok valamilyen flrertett lersbl, vagy pedig pp a meditcis gyakorlatokat inspirlta az az elkpzels, hogy az ember kpes sajt kpre letet ltrehozni, ppgy, ahogy Isten tette egykor. m a golem-mese tlsgosan is sz szerint rtelmezi azt, ami valjban csupn halad fok meditcis gyakorlat, hiszen a kabbalistk nem bbuk gyrtsval foglalkoznak, hanem legfljebb arra prbljk sajt teremt erejket sszpontostani, hogy egy gondolati formt ember alakban vettsenek ki az asztrlis szfrba. Az ilyesmi szmos hagyomnyon bell s vezredeken t bevett szellemi gyakorlatnak szmtott, klnsen Tibetben, ahol a kpzetek effle kivettst Tulpa-teremtsnek nevezik. Ez az eljrs jllehet ntudatlanul ma is l a modern szellemgygyszatban, ahol a gygyt gyakran gyjti energiait valamilyen angyali vagy alaktalan gondolatformba, pldul vala-milyen fnygmbbe, mieltt tnak indtan, hogy j letervel tltse el tvol lv pcienst.
A 19. szzadig az effle eljrsokat a babons np kptelen volt sszel flrni, ezrt aztn a zsidkra tovbbra is igencsak rossz szemmel nztek. Ennek kvetkeztben a kabbalistk titkaikat mg a korbbi-nl is obskrusabb jelkpekbe burkoltk, inert attl tartottak, hogy ldziknek esetleg rgyet szolgltat-nak egy jabb pogromra. A 16. szzadban Izsk Luria igy irt: Minden tenyrnyi titokra, amelyet flfedek, egymrfldnyi flfedetlen jut. A szentsg kapuit nem szvesen trom ki: csak akkora nyilst hagyok rajta, mint a t foka, s csak azt engedem be a legbens szobba, aki mlt r, hogy tbjjon rajta.
Az eurpai hagyomny
Babilonbl a titkos tudst a 9. szzadban hozta Eurpba a zsid kabbalista, Aron ben Samuel. A kab-bala gyakorlatibb s okkultabb formja a kzpkorban honosodott meg nmet fldn, ahol a tan elszakadt a Talmud lehetsges rtelmezseit magyarz irodalomtl, s egyfajta ritulis mgia eszkzv vlt. Filo-zfiai vagy teolgiai formja azonban egy msik eurpai orszgban alakult ki. A kzpkori Itliban, Fran-ciaorszgban s Flandriban a spekulatvabb tpus kabbalval olyan tudsok kezdtek foglalkozni, akik arra trekedtek, hogy a kabbalisztikus filozfit az akkoriban divatos neoplatonikus nyelvezettel magya-rzzak. A neoplatonizmus azt lltotta, hogy minden ltez egyetlen, transzcendentlis Istensgbl jtt ltre, vagy radt ki. A heves tudomnyos vita s az jrartkels lgkrben az si tanok olyan formt ltttek, amelyet a modern kabbalistk a kabbala klasszikus formjnak tartottak. E klasszikus kabbalra a megvilgosodshoz s az egyeslshez vezet hrmas t (cselekvs, elmlkeds s hit) tana volt jellemz.
A kabbala tantsa elbb Kelet-Eurpba jutott el, majd a kelet-eurpai hszidok, illetve a 15. szzad vgn Portuglibl s Spanyolorszgbl menekl szefrdok vndorlsaik kzben szak-Afrikban, a Trk Birodalomban s Keleten is elterjesztettk. A 18. szzadra a hagyomny termkeny tptalajra lelt Amerikban, ahol a 20. szzadban nagyrszt j letre kelt.
A Ragyogs knyve
A Zhr (Ragyogs knyve), amelynek 13. szzadi spanyolorszgi megjelense az eurpai kabbalista tudomny aranykornak kezdett jelentette, a kabbala msodik legfontosabb szvegnek tarthat. A Szefer Jeciraval s a Trval a kabbalista irodalom hrom sarokkvt kpezi.
Nyelvezete mg modern fordtsban is ppoly szndkosan homlyosnak tnik, mint az a Tr, amelyet magyarzni kvn. A Zhrt a leoni Mozesz ben Smtov rabbi lltotta ssze egy sor ismeretlen eredet forrs alapjn, s a Tra titkos jelentseit fejteget magyarzatai a mai napig rabul s egyben zavarba is ejtik a tudsokat. A tudatlanok csak az ltzkkel foglalkoznak, vagyis a trtnettel, nem ltnak e trtnetnl tovbb, s nem trdnek azzal, hogy mit rejt a ruha. Akik kicsivel tbbet tudnak, nem csak az ltzket ltjk, hanem a testet is alatta. A blcsek azonban csakis a llekkel foglalkoznak, a llekkel, amely az igazi Tants lnyege (Zhr).
A kabbalistnak az a dolga, hogy minden egyes nemzedk szmra az adott generci sajt fogalmaival jramagyarzza a szent szvegeket, s rtelmezse vdelmben inkbb vitba szlljon mestervel, semhogy sztlanul elfogadja a bevett dogmt. Ez teszi ugyanis a kabbalt eleven hagyomnny, olyan tudomnny, amely ma pldul a modern llektan fogalmaival is lerhat.
A kzpkori szoks szerint Smtov rabbi knyve szerzsgt egy legends alaknak, Jokhaj rabbinak tulajdontotta, hogy ezltal mve nagyobb tekintlyre tegyen szert. Ezrt aztn Jokhajnak a tantvnyaival a lt titkairl folytatott beszlgetse teszi ki a szveg legnagyobb rszt. Eszmecserjk sorn fny derl a mindensg eredetre s rk trvnyeire, valamint azokra a formkra is, amelyekben e trvnyek az emberben megnyilvnulnak.
Egy helytt Jokhaj rabbit megkrdezi valaki, mirt lttt testet az ember a fldn, ha egyszer tudvn tudja, hogy itt szenveds var r, s vgl meg kell halnia. Jokhj vlasza a Tra kzponti titkt s a kabbala lnyeget fedi fel: az emberi lny a halhatatlan isteni szikra megtesteslse, amely nnn teremtsnek tlse, megismerse s megrtse tjn kvnja Isten termszett kifrkszni. Mrpedig a teremts mvt csakis annak az utazsrtusnak a meg- s tlse ltal rthetjk meg, amelyet letnek szoktunk nevezni.
|