Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Boszorknysg
 
Wicca
 
Szellemek
 
Hall s let a hall utn
 
Asztrolgia
 
Dmonok
 
Vmprok
 
Ktsek
 
Smnizmus
 
Tndrek
 
Angyalok
 
LELKI HARMNIA
 
Ajnlott linkek
 
Ha olvasni van kedved
 
Varzslatok, igzetek!
 
Angyalok zenete

Ha magasra felemeled a fejed s megcsokolod a szelet,
s megleled az eget,s elmondod imadsgodat,
s soha nem hazudsz,egy napon megtanitunk hogyan kell replni.

Angyal ll melletted

Egsz jjel majd n figyelem lmodat
Egsz jjel majd n melleted leszek.
Minden rossz llmodnl majd n ott leszek,
Fogom a kezed,mondom neked minden jo lesz.
Amikor sirsz majd n ott leszek...
Mondva neked Te soha nem vagy semmi,
Soha nem vagy kevesebb mint szp.
Ne aggdjl n itt vagyok melletted Vd Angyalod.

A vltozs varzsa
Csak mennek a napok,
S, Te nem vagy itt velem,
Pedig annyira, annyira
Kellenl nekem!
Taln nem is sejted
Mennyire megvltozott minden,
Ms szemmel ltom a vilgot,
s ezt Neked ksznhetem.


 


 
Mgia
 
Hres boszorknyoki, ltnokok, rejtlyek
 
Ezoterika
 
Ezoterikus asztrolgia
 
Ltezhetnk nlklk?
 
Megtrtnt esetek
 
vkr rtusai
vkr rtusai : AZ VKR RTUSAI

AZ VKR RTUSAI

  2006.01.28. 19:12

-

Mg az emberlet fordulinak - szletsnek, mennyegzõnek, hallnak -, azaz az tmeneteknek a szertartsai az j rend megteremtsre, a megszokott elengedsre, az j kzssgi szerep feladatainak s ktelezettsgeinek felelõssgteli vllalsra ksztenek fel, addig az vkr szertartsaival egy nagyobb, szemlyes ltezsnkn tlmutat, ismtlõdõ, mindig ugyanaz, teht rk rszei lehetnk. Szinte mindig ott a lehetõsg arra, hogy az ltalban feladatknt megjelenõ megtisztuls s fnynvels, mint szertartsos cselekedetek ltal megrintsk s birtokba vegyk az emberi tudat magasabb kpessgeit s llapotait.

A vltozsok mindig idõbe vetettek, idõben jelennek meg, megragadsukhoz pedig leginkbb a termszet nyjt fogdzt. Rgen az emberek gy ltek, hogy letk minden percben igazodtak a termszet rendjhez, hiszen benne s ltala ltek. A benne megtapasztalt krforgs, rk megjuls egy kozmikus folyamat rszesv tette õket, amit cselekedeteikkel õk is fenntartottak, mg ha ellenszegltek s megbontottk a rendet, azzal az egsz vilgmindensg szakadatlan munkjt, trvnykezst akadlyoztk s hatatlanul tapasztalniuk kellett az erõk visszatst. A termszetben megltott krforgs, a hallbl val rendszeres szlets, megjuls arrl nyjtott szmukra bizonyossgot, hogy az õ letk sem r vget porhvelyk fldbe ttelvel, j letre szmthatnak, miknt az elvetett magbl is j nvny sarjadzik. Az gre tekintve azonban a vltozatlansgrl, az rkkvalrl is kpet kaphattak.

Az ghez kapcsold rk tuds az ember vilgmindensgben elfoglalt helyrõl szl. Teht a feladatrl, lehetõsgeirõl, termszethez val viszonyrl, a termszetben s az ember nnn termszetben fellelhetõ trvnyszerûsgek megfigyelsrõl s alkalmazsrl a termszettel val termszetes egyttlsrõl. Mert nem a termszeti erõk all val felszabaduls biztostja az ember szabadsgt, hanem az azokhoz val igazods.

A hagyomnyok arrl a lehetõsgrõl is zennek, hogy az ember lete meglthat a vilgmindensg trtnseiben - ezrt szemlyestik meg a mtoszok a mindensg erõit. De ez fordtva is igaz: az ember azzal szenteli meg lett, ha viselkedsnek, tetteinek mintja a tgabb lt, ha az egyetemes lttel azonosul, ha lmnyt egyetemesnek li meg. Ez akkor kvetkezik be, ha kvetjk az erõk termszett a vilgban, amelyek naprl-napra kihvsokat hoznak, feladatokat rnak rnk, amelyekkel sszhangban mûkdve kiteljesedhetnk, s azon tl, hogy a vilg elidegenthetetlen rsznek rezhetjk magunkat, minl inkbb figyelnk, annl inkbb alaktjnak is. Ha az ember felleli magban is a vilgban zajl folyamatokat s ezeket tudatosan megfigyeli, megismeri, akkor az let ritmusa a mindensg ritmushoz igazthat, a belsõ s klsõ, ember s vilg, szellem s termszet sszehangolhat. A lt rtelme igazn akkor trul fel, amikor az ember azt teszi, amit a mindensg, amikor megtallja vele elõszr az sszhangot, majd az azonossgot.

Az ember gy megalapozott tettei nem elszigetelt, hanem a vilg egszbe gyazott jelensgek lesznek, lete pedig jra s jra meglhetõ s ptõ szertartsok lncolatv vltoztathat. Ennek rdekben tartjuk fontosnak a termszet vltozsait megidzõ vkri nnepek feleleventst, hiszen gy thozhat a mba, ami jelenleg is tmaszt s keretet adhat a mindennapi letnek. Annl is inkbb, mivel az ember tudatnak alapstruktrja ppannyira vltozatlan, mint ahogy az idõ felosztst, pldul az vet is õsidõktõl fogva a Nap jrshoz igaztjuk.

A Napnak az llatvn, a Napton egyszer megtett krve adja az vet, a fnynek a sttsggel vvott harcban mutatkoz fontosabb llomsai, a napfordulk s napjegyenlõsgek pedig az vszakok kezdõpontjait. Az vkr ngy sarkalatos pontja analgiban ll a Fld ngy szegletvel, azaz az gtjakkal s a napszakokkal: a tavasz, a kikelet kelettel s napkeltvel, a reggellel, a nyr - mindkt rtelmben - a dllel, az õsz a nyugattal s a napnyugtval, a tl az szakkal s az jszakval. Eme napjrs szerinti gtjkapuk fel tjoltk a rgiek srjaikat, straik, majd hzaik ajtajt s templomaiknak a kaput a szentllyel sszektõ tengelyt, mgpedig kelet-nyugati irnyba, amerre a keletkezstõl az elnyugvsig vezetõ t hzdik. Mg az jszltt gyermeket a felkelõ Napnak mutattk fel, addig a halottat lbbal keletnek s fejjel nyugatnak temettk el, amerre az rnykvilg, a Holtak Birodalma esik.

Valaha az vet a Nap jrsa alapjn teht ngyfel osztottk. Az v hnapokra osztsa is a kozmikus erõkhz igazodott, amit a Napnak az llatv kvetkezõ jegybe lpse jelzett. Az llatvi jegyek alakjai az ppen megtapasztalhat erõket jelentettk meg. Mivel a Nap jegyekben tartzkodsnak tartama nagyjbl egyforma a Hold egyszeri fogysnak s telsnek idejvel, a hold egy napjnak, holdnapnak, hnapnak neveztk el.

Az vkr kezdete az g Knyvbõl kiolvashatan hajdan a Nap fnynek nvekedsvel, a naphõs vilgrajttvel esett egybe. A tavaszi napjegyenlõsg idejn megfogant Napgyermek a Tejt hasadka, az gi nyls, s a Nyilas jegynek vgnl, mintegy a mindensg anyamhbõl bukkan elõ. Az gbõl, a Teremtõtõl a Vilgfn lekldve - mint minden jszltt llek - a fa tvhez rkezik meg, a gykereknl szletik a nvekvõ vilgossg, gi plyjn innentõl emelkedõ Nap. A nvekvõ vilgossg a tudatossg nvelst szabja feladatul az embernek.

Az jesztendõ kszbn ltallpve immr a mindinkbb emelkedõ Nap rvn hosszabbod nappalok flesztendejben jrunk, mikor bensõ fnynket, tudatossgunkat is hozzigazthatjuk a nvekvõ gi fnyhez. Ez az analgia alkalmat ad arra, hogy azonostsuk nnn magunkat, tudatunkat a Nappal s felvllaljuk a Naphõs lettjt: amg a vilgossg nõ a vilgban, a hosszabbod nappalokkal, a fny nvekedsvel a tudatossgunkat fokozzuk. Az vkr, a Nap tja gy a mi - mitikus szinten meglhetõ - letnkrõl szl. A mesk “ri” jl ismertk a tudat termszett: ami sttsget fnnyel, a megnvelt tudatossggal megszûntetnk, az erõt s mg nagyobb tudatossgot szl. Az t, a szellem tette a tudat kiterjesztse a nem tudatosra, nmagunk nem tudatostott rszeinek integrlsa.

Mivel tlsgosan nagy helyet venne ignybe az vkr valamennyi szertartst vgigvenni, ezrt csak a legjelentõsebbekre szortkozom: a Karcsonyra, a Hsvtra, a mjusfa lltsnak nnepre s a nyri napfordulkor tartott nnepre. Ez magban foglalja az vkr hrom sarokpontjhoz kapcsold nnepet is, egyben az v elsõ felnek legfontosabb idõpontjait, ami utn a hagyomny szerint egybknt is az “nneptelen flv” kvetkezik.

Karcsony

 

A magyaroknl a slyom jelkpezte a Napot. A tltosok az rpdi honfoglals utn mg szzadokkal is igyekeztek fenntartani azt a hagyomnyt, hogy a tli napfordul idejn, amikor elkezd nõni a nappalok hossza, amikor a fny gyõzedelmeskedik a sttsg felett, megldjk, vagy az ppen megszletõ Nap fel bocsssk elsõ szabad tjukra a fiatal kerecsenslymokat. Ez volt teht a kerecsenek, a Nap madarainak nnepe, amit mig Karcsonnak, Karcsonynak neveznk. (41.)

Karcsony a tli napfordul, a fny szletsnek õsi nnepe, amikor a tûznek egsz jszaka vilgtania kellett. A tbbhetes bjtt kvetõ mulatozs vgeztvel az elhunytak szellemeinek is hagytak eledelt az asztalokon. Az telek a csaldtagok egszsgt s a bõsget is biztostottk. A tertk kzt lelt rossz di betegsg bekszntt jelezte, mg a bab, bors, lencse s mk fogyasztsa sok jvedelmet hozott a kvetkezõ esztendõre. Rgen a regõsk, igricek hajdinaszalmbl kszlt fekete kntst, nyrfahj nadrgot, cserfakreg bocskort ltve bekormozott arccal jrtak hzrl hzra. Eme rdngs kinzettel hejgettek, urltak, nagy hejehujzssal, gonoszûzõ zajjal, jkedvû lrmval igyekeztek elkergetni a Nap fnye tjbl a sttsget. A “hajj, regõ rejtem, regõ, regõ, rejtem!” varzsigvel zrt jkvnsgokat a kedlyesen ksznttt hznp ajndkokkal fogadta.

A regõsk Napot dvzlõ nekeik rtelme lassanknt elhomlyosult, pognyszerû megjelensk is kellemetlenn vlt, a szoks az orszg nagy rszn az utbbi szzadokban szinte nyom nlkl eltûnt. Ahol megmaradt e hzals, ott is majdhogynem koldul sznezetet lttt, s legfeljebb a bõsg- s termkenysgvarzslsra, valamint a prok sszereglsre szortkoz szoksok tartottk letben. (42.) Ugyangy merlt feledsbe az is, hogy mirt vezettk lncon az alakoskodk egyikt, a bmblõ bikt - aki valban szarvakat, bikabõrt, utbb kifordtott szõrõs bundt viselt s a tbbiek mirt botorkltak lncos bottal. Ez utbbinak nem csupn az volt a szerepe, hogy csrgsvel zenei alfestst adjon az nkvletbe, rvletbe ejtõ, rejtezsbe segtõ bûvs igk neklshez, hanem szerszma is volt a lncra vert alak igzsnak.

Ez a bika, akrcsak a tltosi bikakzdelmekben megjelenõ fekete bika az ppen szletõ fny ellenttt, a sttsget testesti meg. Ez nem ms, mint a vilgban, azaz a vilgunkban, vagyis vgsõ soron bennnk leginkbb elvesztett terlet, a legkevsb uralt, megzabolzatlan, leigzatlan sztnerõ, ami sszeszedettsg, tudatossg hjn csapong, nekiszabadul, magval rnt s vgl elveszejt. Ezzel az nmagunkban lvõ sttsggel, ahov tudatossgunk fnye a legnehezebben tud elhatolni, kell megkzdennk, efltt a hatalmas erõ fltt kell visszaszereznnk az uralmat. A tltos szõke bika kpben bocstkozott bele a kzdelembe, mg a garaboncis dikrl szl legendkban ez a fktelen bikaerõ mint stt, vizekben rejtezõ srkny jelenik meg, amit a bûvs igkkel felvrtezett garaboncis dik kpes csak elõszltani, kiimdkozni a mlysgbõl, majd ktõfkkel igba hajtani s meglovagolni. Mesinkben a srknyt az alvilgban lelni fel, ott pusztthatja el a Nap erejvel br hõs a gonosz lnyt.

 

*

 

Hsvt

 

A december vgi rmnnepet, januri dnom-dnomot, februri farsangot kvetõen neki lehet ltni a bensõ tisztulsnak, kinek-kinek lelkiereje, eltkltsge szerint, hiszen a termszet trvnyeiben megnyilvnul vilgrend gy kvnja, hogy az galattiak a tavaszi napfordulkor tisztultan fogadjk a fnyt, helyet teremtsenek magukban a vilgossgnak. Az õsszel felhalmozott lelem maradkt fellõ farsangot teht bjt kveti. A bjt a kinti esemnyekkel prhuzamosan, amikor tl s nyr, jjel s nappal, sttsg s vilgossg, rnyk s fny, hall s let kztt pp eldõlni kszl a kzdelem, nemcsak a test, hanem a llek s a szellem tisztulst is eredmnyezi. A bjt azt a megjult ressget, kezdeti tisztasgot szndkozik megteremteni az emberben, amelyben azutn megjelenhet a tavasszal ereje teljbe lpõ Nap, azaz az igaz ntudat fnye. A bjt felkszls, vrakozs, elõkszlet, a szabadsg bizonytka, az nuralom, uralom a vilg s a test, nmagunk felett.

A magyarok valaha a Nap jrshoz igaztottk bensõ teendõiket s ezltal nnepeiket is. Tiszta szolris naptrukban a Hsvt napja a tavaszjv kezdete, a fny tavaszi gyõzelme lehetett, a szoksok, szertartsok szimbolikja is ezt tmasztja al. Nem volt mozg nnep, ami vltoztatja az idõpontjt, csak mita a keresztny luniszolris idõszmts van rvnyben. gy az utbbi szzadokban a tavaszi napjegyenlõsg helyett a Hsvt minden vben a tavaszi napjegyenlõsg utni teliholdat kvetõ vasrnapra esik.

A Hsvt, amelyben egyesl az õsi tavasznnepi tisztuls- s termkenysgvgy, rgen is valsznûleg napokig tart nnep, szertartsok sorozata volt. Virgvasrnapon a lnyok s asszonyok vzbe hajtottak vagy elgettek egy nõi rongyruhba ltztetett szalmabbt. A bb, a banya, azaz regasszony a tlen elregedett fldanyt jelkpezi. Hasonlan zajlott ez a februr vgi tlkihords szokshoz. Lehet, hogy hajdan ez egy nnep is volt, akkor mg, amikor a falu hatrba vittk ki a bbt, hogy a hatrt vkzben el ne verje a jgesõ. A szomszd falubeliek botokkal, husngokkal felszerelkezve azonban mr ott vrtak, mert õk sem akartk, hogy a tl, a fagy, akrcsak jg formjban is visszatrjen az õ vidkkre. Ilyenkor a kt falu laki sszeszlalkoztak, majd kzs egyezsggel a hatrra vetett szalmabbn tltttk ki haragjukat. Virgvasrnap teht kivittk a telet, de mindjrt be is hoztk a tavaszt a megjul termszetet szimbolizl zld gakkal. Mindez azt mondja szmunkra, hogy ritulisan mi is kihajthatjuk don, meghaland, meghaladand gondolatainkat, terveinket s a kinti termszettel egyidejûleg megjulhatunk.

A zldgjrshoz, gszentelshez elõzõ nap gyûjtttek gat a fik. Fõknt barkt trtek, mert a megldott, megszentelt barka gygyt, gonoszûzõ hats, de alkalmas ronts, mennydrgs, tûzvsz s jgesõ elhrtsra is, egyszval szinte minden elemi csapstl megv. Villmls ellen gy vd, hogy nagy vihar kzeledtvel meggyjtjk a pimpnak nevezett barkt s ha a fstje bejrja a hz minden zegt-zugt, akkor nem csap a hzba a mennykõ.

Az nnepet megelõzõ hossz bjt, test s llek tbb hten keresztl tart tisztogatsa, a termszet megjhodsa megkvnta a hz tjknak megtiszttst is. Nagyht vagy sanyarht teht a hsvti nagytakarts, a hzak, istllk, lak tiszttsnak, meszelsnek ideje volt. Virghtnek is neveztk, gy ez volt a virgmag vetsnek idõszaka. Mst azonban nem volt j ilyenkor fldbe vetni, mert gy tartottk, csak virgozna a vetemny, de nem hozna termst.

Nagycstrtkn fiatal csalnbl fõztek telt, ez a legszigorbb bjt idejn az egyik leghatkonyabb, vrtisztt hats tel. A fik, akik nhny napja zldgat szedtek, ezttal kereplõkkel jeleztk az idõ mlst. A nagy zajjal voltakppen a gonosz szellemeket kergettk, ûztk tvol, hiszen minden alkalommal, amikor a sttsg s a vilgossg kztt kzdelem kezdõdik, megnylik az Alvilg kapuja. jjel az elhnytak szellemei hazaltogatnak, odahagyjk õrhelyeiket. Kincslt idõnek tartottk e napot, amikor nhol csak egy rra, mshol kt jszakra is megnylnak az addig õrztt kincsespinck s kincsekkel lehet megrakodni. Hogy honnan lehet tudni, hogy hol van a kincs? Pldul hajnalban ki kell menni a temetõbe, ott egy srra kell lni s tkrbe nzni. Aki a tkrben lngot pillant meg, az ebben az vben kincset tall.(43.) Az igazi kincsre persze nmagunk mlyn lelhetnk ekkor, ami lehet a tkr jelkpezte igaz nismeret, vagy egy kiaknzand kpessg, egy eddig felfedezetlen adottsg, tehetsg, de egy megvilgt erejû gondolat is.

Nagypnteken napfelkelte elõtt a patakban hromszor megmrtztak vagy az onnan hazavitt szpsg- s egszsgvarzsl vzzel, de szigoran kinn a szabadban, a kt melletti vlyban megmosdottak. A vznek sztalannak kell lennie, vagyis sem menet, sem jvet nem volt szabad megszlalni, hogy ne fogjon rajtuk az igzs. Taln mert “hallgatni aranyat r”, de inkbb a korai kels s a friss vz ldsos hatsa miatt aranyvznek neveztk, mshol meg hollvznek, mivel “a holl ilyenkor mossa a fit”. (44.) Ez a tisztlkods - prbljuk csak ki! - szpsget, frissessget ad az embernek, gy mondjk, hogy az esetleges bõrbajok ellen is hatsos, sõt szeplõk is eltntethetõk - ha mshol nem, ht bvl, s gy makultlanokk vlhatunk.

E naptl nem sztottak tzet, sõt kioltottk a parazsat. Nem volt szabad, de gy nem is lehetett kenyeret stni, tsztt viszont szabad volt dagasztani. A bensõ s klsõ termszet harmnijnak megteremtst egyarnt clozta a embereket s a vilgot felptõ elemek tiszttsa, ami a tûzszentels s vzszentels szoksban maradt fenn. A naptri fordulatokkor, hogy erejt nveljk, mindig tzet gyjtottak, ldozatot mutattak be a Napnak. A hzi tûzhely meleghez vente egyszer gyjtottak csak tzet hajdann, mgpedig nagyszombaton vagy a nyri napfordul idejn.

Mindkt alkalommal, gy tavasszal is a jvendõ let gretei, a gyerekek voltak a tûzraks felelõsei: õk gyûjtttk, hordtk ssze a mglyarakshoz szksges ft. A tûz begyjtsa eredetileg gy trtnt, hogy mg rtatlan fik drzsltek ssze kt – kemny s puha, fallikus s kimlytett, hm s nõ, teht ismt csak a termkenysget idzõ - ft, a gerjesztett izzst kccal felfogtk s ezzel a lnggal gyjtottk be kelet felõl a rgi, hasznlt fkbl ngyszgre, ngy gtjba rakott mglyt. A tavaszi tûznnep hlaad nnep volt a Teremtõnek az jrakezdõdõ ledsrt, letrt. A termszetben megtapasztalhat krforgsban vgsõ soron az rklt grete rejlett, hiszen gy a vgrvnyessg, a hall csak ltszlagos, csalka, teht legyõzhetõ.

E napon tartottk a vzszentelst is, taln tisztt fvekkel, amiket esetleg meg is gyjtottak, vagy netn felizztott patkt dobtak a vzbe. A mglybl azutn a tiszta tzet, a vzbõl tiszta vizet gy, hogy minden porta kapjon belõle a faluban ilyenkor a fiatal fik hordtk szjjel, akik tiszta romlatlansgukkal nem szennyezhettk be az pp megtiszttott elemeket. Az gy nyert jtûz adta a forrsgot a fõzshez, s ksõbb a meleget a kinti zimank ellen.

Nagyszombat jjeln, hsvtvasrnapra virradra tartottk a hatrjrst (45.), egyrszt hogy mgikus vdõkrt vonjanak a tavaszi vets kr, msrszt hogy a kzssg legfiatalabb tagjait megismertessk a hatrhalmokkal, hatrjelekkel. Az õsi szoks zajcsapssal, dobolssal is egyttjrt, hogy a krbejrt terlettõl tvoltartsk a szmtalan formban rthat gonosz erõket, miknt ez imjukbl is kiderl: “Tvoztass el mezeinkrõl jgesõt, sskt, rvizeket, a falunktl a tzet, idegeneket, adj bõ termõ esztendõt s bkessget!”(46.) Kitiszttottk az tjukba esõ forrsokat is, gy ez a szertarts neknk szemlyisgnk hatrainak krbejrst, azaz sajt korltaink, egyben lehetõsgeink fellvizsglatt jelentheti, valamint alkalmat ad arra, hogy megtiszttsuk bensõ forrsainkat is, ahonnan szellemnk ltetõ erõt nyerhet.

Hsvtvasrnap dologtilt nap volt “embernek, asszonynak” egyformn. Aki ekkor a mezõn dolgozik, annak elveri a termst a jg, aki befog, azt is szerencstlensg ri. Az asszonyok, lnyok nem fõzhettek, varrhattak vagy seperhettek, dolguk csak a tojsfests volt.

A tojs, mint vilgtojs az õsvzzel s a benne lvõ let csrjval a kozmosz idõtlen õsllapotnak szimbluma. Õsi kpzet a nõi õselv tojta tojsbl kikelõ, szletõ, kiboml vilgmindensg, ami megtallhat a szkelyeknl is, szerintk Tndr Ilona az elsõ hsvtkor madr kpben tojta a Napot s a Holdat. A Nap s a Hold megszletse a kettõssg ltrejttnek pillanata. A tojson bell mint annak srgja s fehrje jelennek meg, mg a felsõ hj az gboltozatot, az alfl a fldet jelkpezi. A festett tojsok vezredes jelrendszere, az gtjkeresztes dsztssel, negyedelssel jelzett napfordulk a rendezett vilgmindensget jelentik meg.

A tojs sszetett szimbolikjra utal, hogy szmosat talltak rgi, vezredes srokban is. A pirosra, a vr, az let sznre festett, dsztett tojst annakidejn a holttest mell, a vllhoz vagy a sarkhoz helyeztk. Ez a termszet tavaszi megjulsnak, krforgsnak lmnye alapjn az jjszlets, a folytatd, jrateremtõdõ lt remnysgt hordozta, a bizakodst, sõt bizonyossgot az rkltben. Hiszen ahogy a tojs kemny, csontszerû, lettelen hja mgtti rejtekben is az j let bvik, akppen a fldkreg al, a fld mhbe, magzati ltbe kltzõ halott lelke szmra is adott a halhatatlansg s jjszlets, (vagy legalbb) az jraszlets, jrateremtõds lehetõsge.

Hsvthtfõ lehetett hajdan a napjegyent kvetõ nap, a termkenysgnnep napja, amikor elg magasra hg a Nap ereje ahhoz, hogy most mr a legnyek induljanak j korn a lnyos hzakhoz. Vzbevetõ htfõnek (47.) is neveztk, mert a legnyek hajdan a patakhoz vittk, ksõbb inkbb vdrkben hozott vzzel locsoltk a lnyokat, hogy szertartsosan megtiszttsk s a bõsges szaporulat rdekben szimbolikusan megtermkenytsk õket. Ilyenkor htfõn, a Hold napjn minden leny Boldogasszony, a szlst segtõ, letad istenanya, anyatermszet megjelentõje, aki mint Fldanya ugye tavasszal termkenyl meg a belvetett magtl, s mint Szlõboldogasszony - az letfa vagy vilgfa nõi alakja, az gen Tejt - pedig pp hromnegyed esztendõ, kilenc hnap mlva, karcsonykor szli meg az j Napot.

A lnyok kellõen megtisztelve reztk magukat a hideg zuhany utn s a locsol legnyeknek piros tojst, kokannyt ajndkoztak, ezttal mint a termkenysg jelkpt, sõt hmes tojst, mert az a here szimbluma is. A tojsokkal jtk kezdõdtt, a fik versengve, vigyzva tttk s gurtottk, sõt dobltk: egyes helyeken egyenesen a Nap fel hajigltk. Amg a tojs a levegõben volt, addig szertartsos mozdulatokat vgeztek, klnfle lpseket, forgsokat, karmozdulatokat tettek, versengtek, ki tudja a legbonyolultabb mozdulatsor utn elkapni a tojst.

A tojst itt mint a Fldanya szimblumt dobtk az g, a Nap fel, hogy a mennyei nszt, az v legeslegvgn jjszletõ Nap megfoganst, a vilg megjulst, a teremts minden esztendei megjtst segtsk. De az is lehet, hogy a tojsdoblssal sajt erejket adtk jelkpesen a sttsget pp legyõzõ Napnak, hogy ezzel hozzjruljanak gi plyja emelkedshez, a nappal tovbbi nvekedshez - sajt termkenytõ erejket, hogy egyttal a fny majdani szletst segtsk. gy segthetjk mi is ekkortjt, hogy a vilgossg erõsdjk, nõttn nvekedjk bennnk. Ezzel a nappal vget r a bjt, a hsvti nnep nevben is az rejlik, hogy a tisztuls utn ismt vehetnk magunkhoz hst.

 

*

 

Pnksd

 

Hsvt utn, a tavaszi vnegyedkezdetet kvetõen egszen a nyri napfordulig a sokasod mezei munka mellett megritkulnak az nnepek. Egyetlen jelentõs szertartsos tavasznnep van mg, amelynek a jelentõsgt s az nnepi szoksok jelentst is az adja, hogy a Nap elri azt a pontot, ahol a Tejt itteni vge tallkozik az llatvvel. Mra az nnep egyes esemnyeit klnbzõ idõpontokban tartjk, sõt mjusft mjus elsõ napjn s pnksdkor is lltanak, de kirlyt csakis pnksdkor vlasztottak, miknt csupn mjus elseje volt a llekjrs jeles idõpontja ekkortjt.

Tbb llekjr napot is ismernk a magyar hagyomnyban, klnsen a napfordulk idejn, amikor az eredeti nphit szerint a vilgossg s sttsg harca kzepette tbbnyire az Alvilg kapuja nylik meg. De csak kt olyan napot ismernk, amikor nem rsnyire, hanem tgra nylik, szlesre trul valamely vilg kapuja. Mgpedig akkor, amikor a Tejt az vkr s az gbolt kt tellenes pontjn, mjusban az Ikrek csillagkpnl s novemberben a Skorpi s a Nyilas tallkozsnl metszi a Naputat, az llatvet.

Mjusban megnylik teht az gi kapu, s ezzel bennnk is megnylik a lehetõsg, hogy az gi erõk tmogatsval feljussunk a Vilgfn egszen a cscsig. Mivel a szertarts eredetileg nem csupn a mtosz megjelentse, hanem megvalstsa is: ezrt lltanak ilyenkor mjusft - mert a szertartsban valsgos, gbenyl fa jelenti meg azt a fggõleges, felfel vezetõ utat, amit az ember nmagban jr be, mind magasabb llapotokat meghdtva magban. Rgen ilyenkor vlasztottk a pnksdi kirlyt, gy mi is megkereshetjk magunkban azt a lehetõsget, ahol mint kirly a birodalma felett, uralmat szerezhetnk nmagunk sszes llapota felett.

Az õsi nnep - amelynek napja csak a luniszolris naptr rvnybelptvel tevõdhetett az vkrben vltoz, a Hsvttl fggõ helyû Pnksdre - a zldg behozatalval kezdõdtt. A zldellõ, virgz gak, virul gallyak, melyekkel a lnyos hzak kapuit dsztettk a termszet megjhodsnak szimblumai, de udvarlsi szndk kifejezõi is voltak. Zldgjrsnak, de helyenknt fendijzsnak neveztk az nnep ezen rszt, amiben taln a “fent de j!” rejlik. A frissen metszett gakkal jtszottak is, “hidas”jtkot, amikor prosval sszefogdzkodtak, a prok egyms mell lltak, felemeltk kezeiket, a leghtsk pedig tbjtak a tbbiek karja s az gak alatt, majd belltak legelõre. Kzben ezt nekeltk: “Bjj, bjj zldg, zld levelecske, nyitva van az aranykapu, hadd bjjatok rajta!”(48.)

Az Aranykapu a Felvilg kapuja, vagyis bennnk, nmagunkban nylhatnak meg olyan kapuk j lehetõsgek fel, amelyek a tudati szabadsgunkat eredmnyezhetik. Igyekezznk teht tiszta rzelmeket tpllni, vilgos, “fennklt” gondolatokkal thatni magunkat, akaratunkat jra irnytani, hiszen ebben az idõszakban a Nap ppen a lehetõ legtbb fnyt, vilgossgot rasztja szt vilgunkban s ez az erõ ugyancsak befel fordthat.

 

*

 

Nyri napfordul

 

A nyri napfordulra a sttsg teljesen sszehzza magt, az jszakk egszen rvidek lesznek a hosszra nyl nappalokkal szemben, s mg ekkor, jnius 21- n, amikor a Nap pp belp a Rk jegybe s a legmagasabbra emelkedõ Nap pontban dlben az gbolt kzepn lthat, egy szertartssal mi is megrinthetjk, megszilrdthatjuk, teljess tehetjk nmagunkban legfnyesebb, legvilgosabb, legtisztbb llapotunkat.

Ez a terms bersnek kezdete, termkeny idõszak, amikor az anyafld, az anyatermszet bõkezûen osztja, ontja, adja ldst. A gygynvnyek is ekkor teltettek leginkbb vilgossggal, gygyerõvel, ekkor rik el haterejk teljessgt, a fvek szedsre teht a legjobb alkalom. Az nnep napjnak hajnaln, amikor megkerltk a fldeket, s gygyfveket gyûjtttek az emberek, klns gonddal kerestk az aranyospatrcot, mert gy tartottk, az ilyenkor megszlal, s a tbbi fû titkt is kibeszli.(49.)

A mezõn szedett virgokbl, fvekbõl koszort is ktttek s a hz elejre akasztottk tûzvsz ellen, mert ekkortl lesz elemben a nyr: ami a tûz elem vszaka. A frissen gyûjttt gygyfvekbõl a mglyba is szrtak, amit a falu hatrban vagy egy dombon, halmon, netn magasabb hegy tetejn raktak, vagy a hegy tvben forrsnl, esetleg ktnl a faluvgi rten. A mglya rmtûz, a mglyaraks nem egyszerû jtk a tûzzel, hanem mlysges rtelmû szertarts.

A cl a Nap erejnek megerõstse volt, a fny megtartsa a vilgban, a sttsg visszaszortsval tisztts s gygyts is egyben. A kt lejrat az als vilgba, mely a sttsget jelkpezõ srknyok, kgyk lakhelye. Az effle alvilgi lnyek ellen kell megfstlni a forrsokat, kutakat, a tûzre tett illatos fvekkel elûzni a srknyokat, hogy “a vetsben ne tegyenek fergeteggel krt, hogy a kutakat, forrsokat ne itassk tele mreggel”. Mi is tzet gyjthatunk ekkor trsaink, bartaink, szeretteink krben, tudva, hogy a vilgos megltsokat a tudatunk mlyn megbv rnykos tartomnyokra, lappang ksztetsekre, rgzltsgekre, eddig t nem ltott szndkokra, a htkznapokban szinte lthatatlan szlakon mozgat vgyakra rdemes kiterjesztennk.

A tûzrevalt: rgi ft, rossz zspot, szalmt, de a parzsra sznt almt is gyerekek kregettk, gyûjtttk ssze. A felnõttek, mielõtt odaadtk volna, hromszor feldobtk az almt a levegõbe. A legnyek kzl a legnpszerûbb vagy legidõsebb, nemegyszer maga a pnksdi kirly lett a toborz legny, aki sszegyûjttte a falu legnyeit. Az elmlt hetekben hntott nyrfahjakat felfûztk egy botra, s amikor az elsõ csillag megjelent, ezekkel a lobbogatkkal, lobognyokkal kimentek a falu hatrba, hogy megrakjk a hatalmas mglyt. Helyenknt ht, mshol tizenkt raksba tettk a szalmt s a szalmaraksokba fveket kevertek, de a nagy mglyt ngyszgre rakoltk, szablyos ngyszg alakra, s nhol mglyra tettk a mjusft vagy az elõzõ esztendei aratkoszort is. A tûz sarokpontjaihoz kor s nem szerint telepedett a np, miknt a dal is szl:

 

Tzt megrakoljuk, ngy szgre rakoljuk,
egyik szgn lnek szp reg emberek,
msik szgn lnek szp reg asszonyok.
harmadikn lnek szp ifj legnyek,
negyedikn lnek szp hajadon lnyok.(50.)

 

Mikor ksz lett a mglyaraks, egy leny hromszor krljrta vzzel s ezzel szentelte meg, mg a toborz legny is hromszor kerlte meg tûzzel, majd meggyjtotta. A tûzgyjtskor hossz, tbbrszes neket nekeltek. A legnyek legelsõbbike ezalatt a mglyrl meggyjtotta a maga lobbogatjt, majd tovbb adta a lngot a tbbieknek, hogy azutn a tûz krl tncolva lngol seprûiket jobbjukkal krbeforgassk s fel-felhajigljk mind magasabbra a koromstt, most mr nem csupn csillagoktl szikrz gbe. Az alhull parazsat eltapostk, mondvn, hogy lbuk eztn ki ne sebesedjk.(51.)

Amikor mr lohadt a tûz ereje, s a lngok sem nyjtztak akkort, elkezdtek ltalszkdsni a mglya felett. Hromszor ugortk t a tzet, nha kzsen is, s kzben kvntak valamit, pldul azt, hogy minden szomorsguk gjen el. gy tartottk, a tûz gonoszûzõ erejû, megvd a kd, a jgesõ, a dgvsz ellen, megv bajtl, krtl, de meg is gygyt a betegsgekbõl, j mg fekly ellen is s mindemellett bõsges termst is hoz. Nhol a lnyok ugrottak elõszr, csak aztn a frfiak, mert a gonosz elõbb rontja meg a lnyokat. A lnyok ugrsbl frjhezmenetelkre jsolgattak, de hiszen aki gyesnek bizonyult s btorsgot is tanstott, azt bizony ki is szemeltk ilyenkor asszonynak. Ugrls kzben prost ntkat nekeltek, amelyekben az ppen ugr lenyt sszedaloltk, sszenekeltk egy deli legnnyel. Anyk ugyanakkor csecsemõjket vittk keresztl a lngok fltt, tûzzel szenteltek õsi szoks szerint, hogy gyermekk ellenll legyen a betegsgekkel szemben.

Mikor mr ki-kihnytak a lngok, de mg perzselt a parzs, beledobtk az almt s a tbbi gymlcst. Ezeket azutn kikapartk, mert jk torok- s hasfjs ellen, gygyerejûek, hiszen a tûz minden szennyet eltvoltott belõlk s ugyanakkor erejvel teltette õket. Az alma gygy- s gyermekv szer, gyerekek azrt kaptk, hogy egszsgesek maradjanak. Ezekben a napokban viszont nem ehettek cseresznyt s nem ehettek a slt almkbl sem azok az anyk, akiknek meghalt a gyermekk, hogy az kaphasson a tlvilgon. Mindemgtt a llekmagvakat termõ vilgfa kpzete rejlik, mert a cseresznye gy terem, mint e fn a llek, az alma pedig mint egy kis Nap - mint aranyalma - maga az rk let... Ezrt futottak ksõbb a slt almkkal a temetõbe s tettek a srokra is belõlk(52.), nem csak ldozatkppen az elhunytak szellemeinek.

A mg parzsl tûzbe frissen szedett virgokat is szrtak s gygyfveket proltak fltte. Virgos bodzafagat tartottak pldul a tûzbe, s gy megprolva ksõbb daganatra tettk. Az ugyangy megfstlt vasfû, fodormenta s tisztesfû tejt hatkony szernek tartottk mellfjs ellen. Leginkbb mgis ez utbbit, tisztesfvet tartottak a tûz fstje fl, nem vletlenl, mert tisztel, tisztt, tiszta szavainknak mly a kapcsolata a tûzzel. “Kels ne legyen testemen... trs ne legyen lbamon...” - mondtk kzben az igzõt, s a lnyok a vgn a tisztesfvet gnek doblva azt is kiltottk: “Ilyen nagy legyen a mi kendernk.”

A csvbl, fklybl maradt szks csutakokkal hazafel megkerltk a hatrt, a vetseket, majd a bzban vagy a kposztafldn lltottk fel õket szg s hernyleps ellen. A kposztt a mglya mellett forrt vzzel is locsoltk ksõbb. Nhol eztn a kenderfldre mentek a lenyok a legnyekkel, ahol egyenknt a kenderbe heveredtek. Azt tartottk, hogy amelyikk utn a lehevert kender felll, az egy ven bell frjhez megy, illetve meghzasodik. Mshol jfltjban, amikor mr kialudt a tûz, csak a lenyok indultak a kenderfldekre s a sttben minden leny kt szl kendert sszekttt. Kilenc nap mlva megnztk: aki virgos, annak legny, aki magos, annak zvegyember lesz az ura.(53.)

Ezen az jjelen a fld alatt lvõ arany meggyullad s ami rozsda vagy salak van rajta, kkes lnggal elg rla, mondtk. Az arany ott lngol fel, ahol a gurul kerk megll vagy ahov a felkelõ nap elsõ sugara esik. (54.) Ez a kp azonban mr a mi lehetõsgeinkrõl szl.

Sok minden eldõl ugyanis ezen az jszakn, hiszen a kinti fnyhez, a legmagasabbra hgott Nap erejhez mrten a tudatossgunk is elrheti legtisztbb, legvilgosabb llapott, amikor nnn bensõ kzppontunkban megszilrdulva mintegy a teremts pillanatbl szemllhetjk a vilgot. S miknt a kt krl, a sttsgben lngra kap a hatalmas mglya, mi is krbejrhatjuk, megvilgthatjuk cselekedeteinket, hogy titassuk nnn mlynket a tudatossg fnyvel. Elgethetjk, ami mland, tûzre vethetjk, ami gyis az enyszet, elhamvaszthatjuk a vgyakat, szenvedlyeket. (Ezt minden reggel s este, napkeltekor s napszentletkor is megtehetjk egy gyertyagyjtssal.) Mondjk, e h utols napjn megszakad a bza tve, azaz most mr nem nõ tovbb. Most jõ teht a betakarts ideje, a szret, tetteink gymlcseinek learatsa.

A rgiek gy tartottk, aki a nyri napfordul jjeln kilesi az aranyos pfrny virgzst, virgjt leszedi s megõrzi, az megrti az llatok beszdt. A pfrny jflkor virt, a virrasztt rendszerint elnyomja az lom s egy kis madr letpi az ppen kifeslõ virgot. A virg fnye olyan, mint a Napnak vilgossga s “mindentud tltos lesz abbl, aki megltja”. (55.)

Most az gen s az vkrn vgigvndorl Naphõs egy esztendõbe sûrtett letsorsban elhagyta lete delt, m uralma szinte mg teljes, fnye csorbtatlan. Az azonban, hogy a nyri napfordul ta mr rvidlnek a nappalok azt jelzi, hogy nem lhetnk a babrjainkon. A sttsg nvekedtvel a tudattalan ksztetsek uralkodhatnak el az emberben, gy az esztendõ elsõ felben megnvelt s most “termsknt” begyûjthetõ tudatossg az, amire szmthatunk az esztendõ msodik felben.

letnkben is hasonlkpp zajlik: amikor a Nap is albbszll, s mind kzelebb jr a dli lthatrhoz, letnk deln tl az eddigi nvekeds utn a termszet mintjt, a magba sûrûsdst kvetve bennnk is alszlls, magunkba szlls, visszahzds, elmlyeds, befel tekints s elengeds kell kvetkezzk, hogy majdan, a tli napfordulhoz, a sttsg mlyhez, az vkr vge jelkpezte hallhoz elrkezve meglegyen a biztos alapunk, ne kelljen kvl tmasztkot keresni ltezsnkhz, nmagban meglljunk ktttsgek nlkl, minden ragaszkodstl mentesen s eloldottan kpesek legynk tvinni a csak az rk halhatatlan lnyeget tartalmaz tudatossgunkat a tls partra.

 
Mita is vagy itt?
 
Te vagy a(z)...
Induls: 2006-01-12
 
Naptr
2025. Jlius
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
G-mail belps itt!
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 
Humor
 
Jtkok
 
Zene
 
Portlajnl
 
Tudnivalk

Nagyon ksznm az eddigi ltogatim rdekldst. A honlapot igyekszem fejleszteni. Az oldalt azon "kevesek" szmra ksztem, akik jrtasak (kvnnak lenni) a mgia vilgban s nem csak olvasgatsi szinten. J helyen jr az aki rdekldik a boszorknyok, wicca, vmprok, ktsek, szellemek, tndrek irnt. J lenne ha minnl tbb ember rdekldst felkeltenk ezen dolgok hisz nem gyzm hangslyozni: attl mg hogy nem lsz benne vagy nem ltod, esetleg nem hiszel benne - ami remlhetleg rvid olvasgats utn megvltozik - NEM biztos, hogy nem ltezik!! gy lss tovbb mint az orrod hegynl, ne tlkezz mg nem olvastl bele...!! Igaz, az emberek tbbsge inkbb vizulis tpus s mg nem l benne addig nem hiszi el... de taln ez az egyetlen biztos dolog ami ltezik s a mindennapjainkat is krlveszi. Az ms hogy nem foglalkozunk vele s nem vesszk szre. Ismerek nem egy olyan embert akivel csak mostanban trtnnek hihetetlennek tn esemnyek s lm hirtelen elkezte rdekelni ez a vilg! Szval ne zrkzzunk el az j s mg eddig ismeretlen ell!!

By: Viorica

(msn: flowerb@freemail.hu)

Jah s mivel vgre itt a nyr, nekem is egyre tbb idm marad a fejlesztsekre... csak kicsit gondban vagyok, mert nem tudom mien tmakrrel kne meg foglalkoznom, de ha van tletetek szvesen fogadom! Amgy a design-t is vltoztatom, csak annyira tele van mr lassan a site, hogy nagyon lelassul a bvts sorn, gy az ember hamar megunja...Na tovbbi j olvasgatst...!

 
Versek
 
A legtutibb kpek!:)
 
Vlassz zent
 
Vlemnyed?Oszd meg velem!
nll vlemnyed?
Tetszik az oldalam?

Igen, sok rdekessg van
Nem
Ht egyszeren borzalmas...
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Szemlyes chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Online jtkok
 
Szavazz!Te mit gondolsz?
Lezrt szavazsok
 
Fedezd fel a varzslatot!
 
Egyb
 
Harry Potter linkek
 

Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!