A mgia tudomnya
Tarr Dniel filozfus 2006.01.28. 17:41
A mgia elsõdleges rszt a hermetikus hagyomny ezoterikus rendszerei kpezik. Ezek olyan univerzlis rendszerek, amelyek felfedik az ember rejtett szellemi kpessgeit, rvilgtanak a vilg rejtett sszefggseire, s olyan "okkult titkokat" trnak fel, melyek elzrtak a htkznapi tapasztalstl - kpesek kinyitni bizonyos mgikus "kapukat". nmagukban azonban nem knlnak abszolt mdszert vagy rtelmezsi megoldst ezen j tudati tapasztalsokat illetõen. A fokozatos, beavatsi rendszereken alapul hermetikus (mgikus) praxis az a mdszer, mely lehetõv teszi a mgikus rendszerek ltal feltrul tuds-tartomnyok clszerû hasznlatt, keretet szabva az amgy nmagukban nem megll tudati tapasztalatoknak. A Mgia az igazsg kutatsa - az ember teljessgnek keresse: a testi, lelki, szellemi-tkletessg megvalstsnak tudomnya.
Ha meg akarjuk magyarzni, mit jelent a mgia ezoterikus felfogsban, akkor egy olyan univerzlis rendszerben kell elhelyeznnk, amely a hagyomnnyal - vagyis az emberisg "klnbzõ szent hagyomnyaival" - foglalkozik: a hermetika rendszerben. A hermetika vallsi-filozfiai rendszer, amely az emberisg ssz-szellemi hagyomnyt vizsglja s analitikus, sszehasonlt mdszerekkel gyûjti a hasonl elemeket s gondolatokat. Sajt rendszernek alapjait hagyomnyok kpezik. A hagyomny viszont abszolt princpium, mely egy mindenek felett ll, minden tovbbi trtnelmi, vallsi, mûvszeti vagy akr tudomnyos jelensg abszolt alapjul szolgl s annak htterben megbv univerzlis rendezõ elv. gy nincsenek megfoghat hatrai, mivel thatja az egsz vilg sszes jelensgt. Mint ilyen prhuzamban llthat Augustinus "Vestigia Dei" gondolatval, vagyis hogy a Hagyomny nem ms mint Isten ltnek nyomai, melyeken keresztl eljuthatunk Isten lthez. A hermetika az sszkultrk ezoterikus tantsainak komplex rendszere, mely a trben s idõben egymstl tvol esõ tantsok kzs elemeit vizsglja, s ebbõl kvetkeztet egy abszolt rendszerre. Azt mondhatjuk, hogy a hermetika fellei az eurpai hermetizmust, misztikt, ezoterit, mgit s tradcit, tovbb a nem eurpai ezoterikus hagyomnyokat is (mint pl.: az iszlm szufi, a hindu tantra, a knai Ji-Csing, a taoista alkmia, stb.) s a klnbzõ kultrk vallsi, mitikus hagyomnyait (pl.: kezdve az egyiptomi mgitl a sumr-akkd vallson t a grg mtoszokig stb.). Meghatroz eleme azonban az eurpai hagyomny, ezen bell is a hermetizmus. Termszetesen a hermetika nemcsak a hermetizmus nagy alakjainak gondolatait tekinti magnak, hanem (korbbi s) ksõbbi szerzõk munkssgt is. A hermetizmus a Corpus Hermeticum gyûjtemnyben tallhat Hermes Trismegistosnak tulajdontott tantsok elemzsbõl s rtelmezsbõl alakult ki, majd azonos eszmi miatt beemelte rendszerbe kornak nagyobb ezoterikus gondolati rendszereit (pl.: a neoplatonizmust, a neognoszticizmust az alkmit, a kabbalt, a tarotot, az asztrolgit s a mgit), ezrt nevezik okkultizmusnak is. Ezrt azt mondhatjuk, hogy a hermetika br egyiptomi eredetre vezeti vissza magt - Hermsz Triszmegisztosz tantsait veszi alapul, de magba olvasztja az olyan nll filozfival s praxissal rendelkezõ ezoterikus rendszereket, mint a kabbala, a tarot, az alkmia, a mgia, az asztrolgia, a szufi, a tantra, a ji-csing stb. Ezekben a hermetikus rendszerekben az a kzs, hogy mindegyik elfogadja a vilg mikro-makrokozmikus azonossgt, vagyis hogy az ember s a kozmosz valjban egyazon princpium, analgiba hozhat ltszlagos klnbzõsg. Ezt mondja ki Hermes Triszmegisztos Tabula smaragdinja: "Verum est, certum et verissium, quod est, superius, naturam habet inferioram et ascendens naturam descendentis." "Ktsg nlkl val, biztos s igaz, hogy ami lent van, az megfelel annak, ami fent van, s ami fent van, az megfelel annak, ami lent van." A mgia ennek a bizonyos megfelelsekre s "szimptikra" alapozott vilgkpnek tltetse a gyakorlatba. Br racionlisan felfoghat kauzlis sszefggs ltalban nem ll fenn a mgikus mûvelet s a befolysoland trgy kztt, ugyanakkor minden mgikus mûvelet gy hat, hogy alkalmazza azokat a hagyomnyban rgztett knyszertõ cselekvseket, melyek felttelezett "termszetfeletti" erõket vesznek ignybe a kvnt cl elrsnek rdekben. A mgikus erõk alkalmazsa a htkznapi letre fundamentlisan kettvlasztja a mgia gyakorlatt: radiklisan klnvlasztja a "felsõ mgit" vagy Magia divint (isteni mgia) s az "alacsony mgit" vagy Magia Homint (emberi mgia). A felsõ mgia olyan mgikus mûveleteket takar, amelyek a vilg rendjnek megerõstst eredmnyezik, gy az isteni akarattal egysgben mûkdnek. Az alacsony mgia ezzel szemben a varzsls, azaz a tlvilgi erõk hasznoss ttele vgletesen szemlyes rdekeknek alvetve (gyakran az embertrsakat megkrost szndkkal). A mgia fogalmt ezzel szemben rtkelsmentesen hasznljuk. A mgia valjban olyan gyakorlati, mdszertani "tudomnyok" gyûjtõfogalma, amelyek bizonyos clok elrse rdekben kialaktott mdszerek s szablyok sszefggõ rendszereit jelentik. A Magia Divina kategrijba tartozik pldul a teurgia (angyal- vagy szellemidzs), melyet "fehr mgi"-nak is neveznk. Ez azt a tudst jelenti, hogy hogyan lehet az isteni szfrkhoz kzel ll szellemi lnyekkel misztikus-mgikus ton kontaktusba kerlni s megszerezni a segtsgket, vagyis olyan mgikus mûvelet, amelyet j szellemek vagy angyalok segtsgvel hajt vgre a mgus. Az idzsek sorn a mgus intelligencikkal s dmonokkal kerl kapcsolatba. A termszetfltti lnyek titkos nevnek, a megidzs alkalmas idõpontjnak, a ruhzat, a fstlõszer helyes kivlasztsnak, a megszlts mdjnak ismeretn, valamint annak tudsn alapszik, hogy mikppen lehetnek a megidzett szellemek a mgus szolglatra. Fontos teurgistk voltak Petrus Aponensis, Valentin Weigel, Giordano Bruno, John Dee, Jean Belot, Giuseppe Francesco Borri, Pszellosz Mihly, Agrippa von Nettesheim, Paracelsus s Trithemius. A Magia Homine kategrijba tartozik pldul a doetia (idzs), melyet "fekete mgi"-nak is neveznk. Tiltott, termszetellenes mgiaknt (magia innaturalis prohibita) is ismert tudomny. Olyan varzslatot jelent, mely tlnyoman a nekromantit, halottidzst, vagy migromantit, dmoni lnyek megidzst jelenti blaszfmikus szertartsok segtsgvel. A mekromantia (halottidzs) olyan mgikus mûvelet, mely sorn egy holt szemly vagy egy "flaga" (szemlyi s csaldi vdõszellem) jelenik meg valamilyen formban. ltalban varzsmondkk (inkantci), rtusok (ceremnia) s ldozatok segtsgvel hvjk elõ a halott szellemet. A nekromantin bell megklnbztetnk scromantit - amikor csak a halott rnykpe jelenik meg; - s nekromantit - amikor a halott teste jra felegyenesedik, de ehhez vrldozatra is szksg van. (Folytatjuk)
|