A dmonok
2006.01.14. 21:15
-
A magyar sz. fordtsokban tallhat "rdgk" kifejezs mgtt a "dmon" sz tbbes szm alakja ll (Mt 8:31, 9:34, Mk 3:22, Lk 4:41, 8:27, 10:17, 1Kor 10.21, Jak 2:19), de helyenknt az egyes szmban ll "rdg" is rjuk utal (Mk 7:29, Lk 4:33, Jn 10:20-21). A dmon (hber sd, grg daimn, daimonion) vagy szellem (hber rah, grg pneuma) eredetileg olyan angyal volt, amelyik vtkezett Isten ellen (2Pt 2:11), fellzadva elhagyta kijellt helyt, azaz feladatt (Jd 6). Ezek a "gonosz" (2Krn 11:5, Lk 8:2 stb.) vagy "tiszttalan" (Jel 16:13 stb.) szellemek lettek a pogny, sokistenhv npek istenei is (5Mz 32:17, 1Kor 8:20) s a hvket is tvtanokkal igyekeznek eltvelyteni (1Tim 4:1). Szervezetten kzdenek Isten ellen, a j angyalokkal (Dn 10:13, Jel 12:7) s a hvk ellen (Ef 6:12, 1Thessz 2:18, 1Pt 5:8, 1Tim 4:1). Az sz. szerint a dmonok hercege (arkhn daimonin) Belzebub vagy Beelzebul (= maga a stn vagy egy alvezre?).
A dmonokat nem szabad kromolni (2Pt 2:10-12), de a tlk val flelemben sem kell lni (Jak 4:7, Ef 6:13), hiszen minden hv fel van hatalmazva arra, hogy a gonosz erkkel szemben megllva Isten szabadtst, segtsgt krje (Mt 6:13, Ef 6:10-18). A dmonokrl tudhatjuk, hogy...
a szent angyalok ersebbek nluk (2Pt 2:11)
Krisztus mindet legyzte (Lk 10:18, Ef 6:11-12, Kol 2:10,15, 1Pt 3:22) s mind ki lettek dobva a mennybl (Lk 10:18, Jel 12:10,13), s az Ezerves Kirlysg alatt teljesen meg lesznek ktzve (zs 24:21-23, Jel 20:1-3)
sorsuk a Stnnal egytt megpecsteltetett, s ezt k is tudjk (Mt 25:41, Lk 8:31, 1Pt 3:19-20, 2Pt 2:4, Jd 6 v. 1Kor 6:3).
A Stn
A magyar sz. fordtsok sajtos "rdg" kifejezse mgtt (nhny kivtellel) a grg diabolosz (sz szerint: "sszevissza dobl", ti. vdakkal) ll, ami a hber sztan = "ellenfl, vdl, gysz" fordtsa (grgstve szatanasz, magyarosan Stn). Az si keresztny hagyomny szerint Babilon bukott kirlya – elkpknt vagy tnylegesen – azonosthat a Stnnal (zs 14:12-14), egy Isten ellen lzad kerbbal vagy angyali fejedelemmel (Lk 11:15, Ef 2:2, 6:12, 2Kor 4:4, Jel 9:11). A kzismert "Lucifer" nv nem bibliai, hanem latin sz, jelentse "Fnyhordoz", s az zs 14:12 latin fordtsban (Vulgata) tallhat. A "Belil" (hber Blijal) sz eredete bizonytalan, de jelentse kb. haszontalan, st gonosz; mivel szinte minden gonoszsg megstestestje, "fiai", "lnyai", "emberei" a vallsi-erklcsi rtelemben "elvetemlt" emberek (Br 19:22, 20:13, 1Sm 2:12, 30:22 stb.). A LXX diabolosz-nak (vdl), az sz. ponrosz-nak (gonosz) fordtja, teht a Stnnal azonostja (v. 2Kor 6:15. A "Belzebub", vagy pontosabban Bal-Zevul ("A Csarnoktemplom Ura") nv egy filiszteus isten; Jzus kortrs kritikusai azt lltottk, hogy ll Jzus dmonzse mgtt, Jzus vlaszbl azonban gy tnik, hogy azonos a Stnnal (Mk 3.22, Lk 11:15-19). Jzus tovbb a pergamoni Zeusz-oltrt a Stn trnjval azonostja (Jel 2:12-13). gy ltszik, a hamis istenkultuszok s minden gonoszsg mgtt – az eltr megjelensi formk ellenre is – a Stn ll (v. 5Mz 32:17, 1Kor 10:20).
Megjegyzs Furcsa mdon Jzus egyszer azt mondta Pternek, hogy "Tvozz tlem, Stn!", mert Pter isteni eredet hitvallsa utn (Mt 16:16-17) heves emberi tleteivel (16:21-22) Isten gyt gtolta volna (Mt 16:23 v. 1Jn 3:10); mivel a gondolkodsmdja volt istentelen, Jzus csak tovbb tantotta; Jdst azonban mr konkrtan diabolosz-nak, azaz "vdl"-nak nevezte (Jn 6:70, v. 13:2,27).
Amit a Biblibl biztosan tudunk a Stnrl, hogy...
gonosz (Jn 17:15), hazug s embergyilkos (Jn 8:44 v. Jel 9:11)
Krisztust is megksrtette (Mt 4:1 stb.)
a hvk ellensge (1Pt 5:8, Jel 2:10), vdlja vagy rgalmazja (Zak 3:1, Jb 1:6-12, Jel 12:10), ksrtje (1Mz 3:1, 1Krn 21:1, Lk 22:31, Csel 5:3, 1Thessz 3:5), tvtra vezetje (2Tim 2:26 v. 1Tim 4:1)
a vilg flrevezetje (1Jn 5:19, 2Thessz 2:9, 2Kor 11:14, Jel 12:9), akadlyozza az igehirdetst (Mk 4:15), munklkodik az engedetlenekben (Jn 13:2, Ef 2:2),
munklkodik a "Krisztus-ptlkokban" (1Jn 2:18, a grg antikhrisztosz-nak ez a jelentse), s fog fog munklkodni az abszolt rtelemben vett Antikrisztusban is (2Thessz 2:13, Jel 13:4 stb.)
Isten vgleges tlete van rajta (Lk 10:18, Jel 12:7-9,12, 20:2,10).
Megjegyzs A stn csak teremtmny, Istennek nem egyenrang ellenfele, amint azt a dualista vallsi rendszerek vlik; a Biblia nem kzli, hogy Isten mirt nem puszttotta el azonnal a lzad angyali lnyeket, s mirt engedte ket tovbb tevkenykedni; azt azonban vilgossg teszi, hogy korltozza a hatalmukat, illetve gonosz szndkaikat is felhasznlja, bepti a sajt terveibe (lsd a stn ltszlagos diadalt Jzus kereszthallakor).
|