Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Boszorknysg
 
Wicca
 
Szellemek
 
Hall s let a hall utn
 
Asztrolgia
 
Dmonok
 
Vmprok
 
Ktsek
 
Smnizmus
 
Tndrek
 
Angyalok
 
LELKI HARMNIA
 
Ajnlott linkek
 
Ha olvasni van kedved
 
Varzslatok, igzetek!
 
Angyalok zenete

Ha magasra felemeled a fejed s megcsokolod a szelet,
s megleled az eget,s elmondod imadsgodat,
s soha nem hazudsz,egy napon megtanitunk hogyan kell replni.

Angyal ll melletted

Egsz jjel majd n figyelem lmodat
Egsz jjel majd n melleted leszek.
Minden rossz llmodnl majd n ott leszek,
Fogom a kezed,mondom neked minden jo lesz.
Amikor sirsz majd n ott leszek...
Mondva neked Te soha nem vagy semmi,
Soha nem vagy kevesebb mint szp.
Ne aggdjl n itt vagyok melletted Vd Angyalod.

A vltozs varzsa
Csak mennek a napok,
S, Te nem vagy itt velem,
Pedig annyira, annyira
Kellenl nekem!
Taln nem is sejted
Mennyire megvltozott minden,
Ms szemmel ltom a vilgot,
s ezt Neked ksznhetem.


 


 
Mgia
 
Hres boszorknyoki, ltnokok, rejtlyek
 
Ezoterika
 
Ezoterikus asztrolgia
 
Ltezhetnk nlklk?
 
Megtrtnt esetek
 
Kegyelembl lefejezs
Kegyelembl lefejezs : Kegyelembl lefejezs

Kegyelembl lefejezs

MBSZ  2006.02.03. 13:36

-

Magyarorszgon tbb mint ktezer boszorknyper zajlott le 1520 s 1777 kztt. Szegeden 1728-ban hsz "boszorknyt" vgeztek ki, mert a vroson klikkharcok, rads, szrazsg s a bevndorlk radata vonult vgig. Ugyanitt elgettek egy 82 ves embert, a volt vrosi brt hat ms boszorknymesterrel s ht boszorknnyal legytt. Ksbb azltal, hogy az egyhzi birsgok a vilgiakhoz kerltek t a boszorknyperek, ersen lecskkent a mglyahallra tltek szma. Enyhbb esetekben, ha krosods nem trtnt, kegyelembl elbb lefejeztk a boszorknyokat, s csak azutn gettk el holttestket. 1728-ban III. Kroly kirly, majd 1756-ban Mria Terzia lpett fel erlyesebben a boszorknyperek ellen. Olyan rendeleteket adtak ki, melyek rtelmben e pereket a legnagyobb vetossgal kellett lebonyoltani, s a meghozott tleteket - kihirdetsk s vgrehajtsuk eltt - legfelsbb helyre kellett felterjeszteni. 1758-ban jabb rendelet adatott ki, amely szerink mr a bnvdi eljrs megindtsa eltt fel kellett terjeszteni az iratokat legfelsbb helyre. 1768-tl kezddleg pedig csak a legktsgbevonhatatlanabb bizonytkok s bntettek alapjn volt szabad megindtani az eljrst. E rendelet kvetkeztben azutn teljesen megszntek nlunk a boszorknyperek.

A magyarorszgi boszorknyldzs szervezett formja nem Magyarorszgrl indult ki, hanem rsze az ltalnos eurpai boszorknyldzsnek, amely a nyugati egyhzakhoz tartoz orszgokban zajlott le. A keleti egyhzhoz tartoz orszgokban szervezett boszorknypereket nem tallunk, ami termszetesen nem jelenti azt, hogy ezekben az orszgokban nem voltak boszorknynak tartott szemlyek, s hogy a barokk boszorknyperek idejn nem folytattak le egyes pereket, pldul Oroszorszgban (Kovcs Z. 1972).

A magyarorszgi boszorknyldzs legels peridusa nagyjbl vilgos: olyan varzslkrl lehetett itt sz, akik a keresztnysg eltti gyakorlattal mg nem hagytak fel.

Az els, sokat idzett trvny Klmn kirly nevhez fzdik, amelyben megllaptjk, hogy a „strigk”-rl, akik nem lteznek, ne essk sz. Ezt a rgibb trtnetrk vagy gy rtelmeztk, hogy Klmn felvilgosultabb volt, mint kortrsai, vagy gy, hogy a magyaroknl nem voltak boszorknynak tartott szemlyek. Azonban mr Komromy Andor 1910-ben rmutatott, hogy a trvny szerkesztje ismerte az ide vonatkoz rgebbi germn trvnyeket. A 6. szzadi Lex Salica mg relisnak tartja a repl s emberev boszorknyok ltezst. A 7. szzadi germn trvnyek mr bntetssel sjtjk azt, aki egy msik szemlyt strignak nevez. Rothari trvnyei (643) is tagadjk a strigk ltezst, Nagy Kroly 787-ben kiadott rendelkezsben szintn tagadja azt, hogy lennnek strigk.

A magyar nphitbl a mai napig is hinyzik a repl, vrszv striga alakja. Klmn trvnye teht, ha klfldi trvnyeket ismtel is, megfelelt a magyar kzfelfogsnak. {7-519.} Ennek ellenre a „maleficusok” bntetsrl Klmn trvnyei is megemlkeznek (Dmtr T. 1975). (A maleficus sz termszetesen a szzadok sorn tbbrtelm is volt. A 15. szzadbl fennmaradt Regestrum Varadinense pldul lerja a kzpkorban gyakorolt tzesvas-prbt, mely az istentletek kz tartozott. Elvben a gyanstott elkelknek s a kznpnek egyarnt ki kellett llnia ezt a prbt, azonban az r helyett csak kijellt embert knyszertettk erre. Mint ez a szvegekbl kiderl, a maleficus sz olyan szemlyeket jellt, akiket varzslssal, rontssal vagy mregkeverssel gyanstottak. A Regestrumban szerepelt vdlottak s eltltek nagy tbbsge falusi asszony, kt vdlott falusi frfit viszont felmentettek. – Karcsonyi 1903.)

Minthogy haznkban a 16. szzadtl a lakossg vallsilag megoszlott, a szervezett barokk boszorknyperek vilgi hatsgok eltt zajlottak le. Termszetesen a tisztn katolikus terleteken (fleg a 18. szzadban) a katolikus klrus szvesen beleszlt a perek lefolytatsba, s lehetleg igyekezik a felttelezett boszorknyokat felkutatni s eltlni. Azonban a klnbz protestns egyhzak ugyangy hittek nemcsak a boszorknysg ltezsben, hanem veszlyes voltban is.

A peranyag egy kisebb rszben a vdlottl meg is krdezik, hogy milyen valls. Megksreltem a publiklt peranyagokat valls szerint elklnteni, azonban a klvinista Debrecen s a katolikus Szeged nagyon hasonl mdon buzglkodtak a boszorknyok kipuszttsban.

Ennek ellenre haznkban – az eurpai tlagot figyelembe vve – nem volt tlsgosan sok a hallos tletek szma. Kivtelt kpeznek a mintegy kt vtizedig tart hrhedt szegedi boszorknyperek, amelyek akkor zajlottak, amikor mr sok orszgban a szervezett boszorknyldzs sznben volt. A vdlottak egy jelents rsze azonban mr a trgyalst megelz tortra sorn – a vzprbban stb. – elhunyt, gyhogy a perek hallos ldozatainak szmt pontosan nem llapthatjuk meg (Reizner 1899–1901: I. 338–362).

A magyarorszgi hivatalos periratok kt klnbz rszre oszlanak. Egy rszknl a krdsek kzt felttlenl szerepeltek bizonyos vdpontok. Ilyenek az rdggel kttt szvetsg, a boszorknyszombaton val gylekezs s ott az rdggel val kzsls, kannibalizmus, fekete mise, a boszorknyok replse, az rdg stigmi stb.

A perek nagy rsze azonban csak rinti ezeket a vdpontokat, amelyeket a boszorknyok fknt a knvallats hatsra ismertek be, annl rszletesebben trgyaljk azonban a „konkrt” vdakat. A konkrt vdak a boszorknyok rontsa, az olds-kts, mely betegsget, impotencit stb. okoz, a tehn megbabonzsa, az anyatej elapasztsa stb. A vdpontokat nem mindig tekinthetjk teljesen alaptalannak, mert a bbk, fvesek, gygytk valban ismertk a mrgez nvnyek, svnyok hatst, s ha nem is mgikus ton, de bizonyra itt-ott alkalmaztk is ezeket egyni rdekbl.

A vdak tlnyom tbbsge azonban koholt, s a kis kzssgek tagjainak egyms kzti ellentteit ppgy kifejezik, mint azt a primitv fokon ma is l hitet, hogy a vratlan szerencstlensg, betegsg, hall mindig „ronts” eredmnye. Ilyenkor bnbakot kell keresni. Nem ritka az olyan boszorknyper, amikor vilgos a feljelentk egyni rdeke, tbbnyire azonban a tudatlansg, flelem, rosszindulat tkrzdik e perekben.

Gyakrabban fordul el az n. boszorknyszervezetek krdse. Az is nyilvnval, hogy ez a krds szintn a klfldi gyakorlatbl kerlt haznkba. Azt ugyanis felttelezik, hogy a hivatalos barokk boszorknyperek elzmnyt a reformci eltti eretnekmozgalmak elleni intzkedsekben kell keresnnk.

{7-520.} Maguk a boszorknyperek azonban arra az idre esnek, amikor az egyhzszakads mr megtrtnt, s a katolikus egyhz mellett tbb protestns egyhz is mkdtt, Eurpban s haznkban egyarnt.

Ez viszont mg rthetetlenebb teszi a nagy rdekldst a boszorknyszervezetek irnt, hiszen a Magyarorszgon perbefogottak igen nagy szzalka a legalacsonyabb trsadalmi rtegek asszonyaibl kerlt ki, akiknek szervezkedse rendkvl nagy akadlyokba tkztt volna. Mindenesetre j nhny boszorknysggal vdolt szemly, aki beismeri magrl, hogy boszorkny, elismeri azt is, hogy szervezett egysghez tartozik, amelynek tagjai katonai rend szerint mkdtek (Krner 1969).

A peranyagbl nem lehet megllaptani, hogy fleg katolikus vagy protestns boszorknyszervezetekre gondolhatunk-e, mert mind a kett szba jhet a terleti eloszts alapjn.

A boszorknyperek esetben kivtelt kpez az a nhny eset, ahol nyilvnvalan „koncepcis perrl” van sz. Itt a vdlottak elkel, vagyonos frfiak s nk, rokonaik az vagyonukat, birtokukat hajtottk megszerezni. Ezek azonban a pereknek nagyon kis szzalkt teszik csak ki.

Hasonlan nhny szzalknl elme- vagy idegbaj gyanja foroghat fent. A perek tbbsgben azonban a magyar kznp vdolja egyes tagjait boszorknysggal, tlnyom tbbsgben asszonyokat, br frfiak is akadnak kzttk.

Az eurpai boszorknyperek statisztikai sszehasonltsa mg nem trtnt meg. Haznkban a perek ksbb kezddtek, mint Nyugat-Eurpban, viszont tovbb is tartottak. Tetpontjukat a 18. szzad els vtizedeiben rtk el, amikor mr sok eurpai orszgban beszntettk a pereket. Magyarorszgon a lengyelekkel s Svjccal krlbell egy idben szntek meg a boszorknyok elleni peres eljrsok.

Ha a magyarorszgi boszorknyperek ismerete az ltalnos eurpai kpet nem is mdostja jelentsen, a magyar trtneti nphitkutatsnak szinte kimerthetetlen s mg csak rszleteiben kiaknzott forrsa. A vdakban s vdekezsekben igen pontos adatokat kapunk a magyar kuruzslsrl, a rontsba vetett hitrl, a tudomnyosnak tartott szemlyek tevkenysgrl, a nphit trgyi anyagrl, a lidrcbe, szpasszonyba vetett hitrl, kincsssrl s egyebekrl.

A szervezett boszorknyldzs rgta divatos tma, amelynek trtnelmi, trsadalompszicholgiai s egyb okt jabb s jabb mvekben prbljk megfejteni. A magyarorszgi perek esetben felesleges lenne ilyen kln okokat keresni, miutn a katolikusok, luthernusok, klvinistk stb. ms eurpai orszgokban is folytattak ilyen pereket, termszetes volt, hogy Magyarorszg sem maradhatott ki ebbl. Az Ausztria ltal kldtt hivatalos megbzottak a 18. szzad elejn mg csak fokoztk a perek slyt.

Msrszt ppen Mria Terzia volt az, aki betiltotta a pereket, mert akkor mr az osztrk jogtudomny s klrus is idszertlennek, tlhaladottnak tekintette a hivatalos boszorknypereket.

A magyar kutatk egyik fontos feladatuknak mindig azt tartottk, hogy a sajtos magyar vonsokat hangslyozzk. Egyes kutatk egyenesen odig mentek, hogy megklnbztettk a boszorknyok „nemzetkzi”, „kozmopolita” tevkenysgt, s emellett megprbltk kirajzolni a „magyar” boszorknyok jellemz tevkenysgt. Ez gy nem llja meg a helyt, hiszen minden eurpai orszg boszorknyperben szerepeltek a hivatalos vdpontok, de ugyanakkor a pereket mindentt ersen sznezte a loklis nphit.

{7-521.} Prbljuk mgis meghatrozni, hogy melyek azok a tipikusan magyar vonsok, amelyek ms npeknl nem fordulnak el, illetleg ms hangsllyal szerepelnek, mint haznkban.

1. Elsknt a boszorknyoknak a ms tudomnyosok kategrijhoz val viszonyt kell megemlteni. Az 1720-as vekig azokat a vdlottakat, akik bizonytani tudtk, hogy k nem boszorknyok, hanem tltosok, ltalban felmentettk, hiszen nemcsak sajt maguknak, hanem a tanknak s brknak is az volt a vlemnyk, hogy a tltosok pozitv mgit znek, tudomnyukat a kzssg javra hasznljk fel, s ellensgei a boszorknyoknak.

A boszorknyperek utols szakaszban mr ezt a vdekezst haznkban nem fogadjk el. Minden varzslt egyarnt bntetnek, akr boszorknynak, akr tltosnak, akr jsnak tartja ket a kzssg s a brk.

2. A magyarorszgi boszorknyperekben elg nagy hangsllyal szerepelnek az idjrssal kapcsolatos praktikk. A szegedi boszorknyokrl is azt lltjk, hogy eladtk az est, s ezrt llt be a szrazsg Szegeden. Ugyanez a motvum ms boszorknyperekben s ms idszakban is elfordul.

3. A magyarorszgi boszorknyokat igen gyakran nevezik „old-kt”-nek. Ez ugyan ms orszgokban is elfordul, de ritkbban.

Nem tekinthet viszont sajtos magyar jelensgnek, hogy a vdolt szemlyek esetben nha nehz elklnteni a rontt s a gygytt. A npi felfogs szerint gyakran ugyanaz a szemly tud rontani s gygytani is. (Ez a motvum a nphitben mg akkor is megmaradt, amikor az rdggel val kzsls, a boszorknyszombatok, a rplni tuds, az rdg stigmja stb. elgg feledsbe mentek. Magam is tbbszr hallottam, hogy ha valakit megrontottak, csak ugyanaz a szemly tudja a betegsget levenni rla, aki megrontotta. Ha a ront kzben meghal, a rontst gygythatatlannak tartjk.)

4. A boszorknynak tartott szemlyek kzt igen sok a bba. Annak ellenre, hogy ez a motvum a klfldi anyagban is elfordul, nlunk taln nagyobb hangslyt nyer.

5. Magyarorszgon igen ritka a boszorknyok, boszorknyperek brzolsa, mg ms orszgokban rendkvl gazdag az ikonogrfiai anyag, bizonytvn a kor mvszi fantzijt.

6. A boszorknyperek sajtos motvumai mg azok a hiedelemalakok, amelyeket csupn a magyar np ismer, s amelyeket a rszletes szvegekben mellkszereplknt emltenek. Mr sz esett a lidrcrl. A Schram Ferenc ltal publiklt perekben pldul nyolc alkalommal esik sz lidrcrl. Egy Szabolcs-Szatmr megyei perben arrl rteslnk, hogy a vdlottnak „szp iromba lidrce is vagyon” (Schram 1982: 355). Egy Vas megyei per szerint egy zvegyasszony pnzt krt klcsn egy msik asszonytl. Utbb panaszt tett ellene, s azt mondta, hogy rdg vagy lidrc hozta neki a pnzt, melyet klcsnvett, azrt fogyott el olyan hamar. Msutt arrl rteslnk, hogy a boszorkny egytt l a lidrccel.

7. Gyakran elfordul motvum, amely ugyan ms npeknl is felbukkan, a megnyargals, lv vltoztats. Termszetesen az ilyenfajta adatok komparatv rtkelse csak gy lenne lehetsges, ha a boszorknyperek vdjait eurpai szinten sszehasonltottk volna.

8. A magyar boszorknyok a peranyagok szerint a Gellrt-hegyen vagy a Tokaji-hegyen gylnek ssze. Fltteleztk, hogy ezek rgebben pogny kultuszhelyek voltak, {7-522.} de az sem lehetetlen, hogy csupn a borospinckkel teli borvidk vonzotta oda a „boszorknyokat”.

Boszorknypereink szvegei mg rengeteg eddig kiaknzatlan anyagot tartalmaznak, amelyekben a csordsfarkasrl ppgy sz esik, mint rontsrl s gygytsrl, a frfier megktsrl, a varzsls trgyairl s mg sok msrl, pldul a gonoszjr napokrl (Gyrgy napja, pnksd, Szent Ivn napja, Luca-nap stb.). A npi gygyszatnak is szinte kimerthetetlen forrst adjk. Akrcsak a tltosok, a boszorknyok is viaskodnak egymssal tevkenysgk sorn. Ms motvumok viszont nemzetkziek: az llatt vltozs, a lthatatlansg, az erklcstelen let, a kincskeress, a szj flrevonsa stb.

A boszorknyperekben voltak hivatalos krdsek, amelyeket a vizsglbrk minden esetben ktelesek voltak feltenni. Ezek ilyen tteleket tartalmaztak:

„Vagyone szvetsge az rdggel? az mikor lett megh hol, mely mdal, s ki ingerlett rea? Mikor szvetsget vetettel az rdggel, az Istent megh tagadtade?

Ottan mit tsinltatok: vendgeskedtetek, s tbbszr voltatoke ollyatin vendgsgben, s hol? s nemdenem azon rdggel kzskdtl?

Minem Boszorkn trsaid vannak, azok kik, s veled hol voltak?” (Schram 1970: II. 171).

A perbefogott szemly vagy a tortrk, a knzsok hatsa alatt, vagy mert nha sajt maga is elhitte, hogy boszorkny, igenl vlaszt adhat e krdsekre, s a vlaszokat nha mg alaposan ki is sznezi. Amennyiben a vdlott tagad, akkor ezekre a krdsekre felhborodott „nem”-mel felel.

A magyarorszgi boszorknyperek anyagt olvasva azonban azt ltjuk, hogy mind a vdak, mind a tanvallomsok tbbsge egszen ms dolgokrl szl, mint a fenti krdsek. A boszorknyok elleni konkrt vdak tbbnyire arra vonatkoznak, hogy a boszorknynak tartott szemlyek embert vagy llatot megbetegtettek, esetleg hallba is kergettek; llatt tudtak vltozni; erklcstelen letet ltek, mindenfle ismert varzseljrst folytattak: elloptk a tej hasznt, addig drmbltek lthatatlanul vagy llat kpben, amg nem kaptak ajndkot, sok esetben jvendt is mondottak s gygytottak; st, az egyik perben mg az is kiderl a tanvallomsokbl, hogy maga a boszorkny nem akart gygytani, de a beteg erszakkal knyszertette, hogy bizonyos gygyt eljrsokat vgezzen el rajta.

A boszorknyperek a 16–17. szzadig tjonknt, st a valls szerint is sajtos sznezetet kaphattak.

Egy 1700-as debreceni perben a kvetkez vdat jegyeztk fel: „1700. 7. Novembris in secte judiciaria. Causa fisci contra Kis Istvnn levata: az incta bvs-bjos, d-kt, varzsl, Szent Gellrt hegyre jr, rdgkkel czimborl boszorknyos szemly, s egyszersmind kurva is. Incta: negat” (Komromy 1910: 193). Ugyanakkor egy frfit, Nagy Andrst is azzal vdolnak, hogy magt boszorknynak, Szent Gellrt hegyre jrnak vallotta.

Ha azonban a peranyagot s a tanvallomsokat elolvassuk, akkor mindezekrl kevs sz esik. Vita nagyjbl akrl folyt, hogy kinek a csapszkbe jrnak bort inni. Szba kerl tbb knny erklcs asszony viselkedse is. Nem marad el a szerelemvarzsls s fltkenysg sem: „Hallotta volna az incttul, hogy sebes lvn a keze, krdettk, mi lelte volna? Felelte, hogy Sdern, a pognylelk, egynhny magval bejtt az ablakon egy nagy kssel, az metszette meg.” Sz esik a vallomsokban egy trk bbrl is, aki elszktt Debrecenbl, mert attl flt, hogy szintn belekeverik a boszorknyperekbe. {7-523.} Tbbfle gygyt s ront eljrs kerl szba. 69 tant hallgatnak ki ebben a zrzavaros perben.

Gondolom, a brk maguk sem lttk vilgosan, hogy mi a tennivaljuk. Mindenesetre az egyik vdlottat, Kis Istvnnt, hallra tlik, nem mintha boszorkny volta bizonytst nyert volna, de parznasga s rszegeskedse kzismert volt. Csap dmot s a msik ni vdlottat viszont felmentik, mert a zavaros tanvallomsokbl semmi nem derlt ki.

Egy szintn Debrecenben 1735-ben lejtszdott perben a kvetkezket olvashatjuk:

„Primo: Nhai Varga Istvn zvegynek Simon Erzsbetnek nyilvnval boszorknysgt tudja-e, ltta-, hallotta-. Krl ll jeleit, amibl tudja, valja meg a tan.

Secundo: Bjlst, bjolst tudja-?

Tertio: Maga boszorknysgval val dicsekedst hallotta- s miknt?

Quarto: Midn ezen asszonynak, Szegedi Istvnnnak nyavalyja esett, mit mondott felle; s kire mondotta, hogy rontotta volna meg?

Quinto: Egyebet ellene mit tud s kit gondol j tannak lenni, mondja meg.

Testes jurati.

I. Anna Szab consors Stephani Szegedi, annorum circiter 30, fatetur ad 1mum: Az elmlt esztendben, pnksd tjn a konyhn pecsenyt stvn a fatens, a kmnyn tyk kpben bereplt Varga Istvnn s mindjrt asszonny vltozott; fojtogatta a fatenst s egsz testt sszerontotta. Azutn gy szlott hozz: eredj kutya; s az ajtn kiment. gy talltk, mint a halottat, nyolc htig nem ehetett s nem ihatott, s szjt sem tthatta fel; ha nem sthatott; s mihelyt az stst elhagyta, mindjrt bcsukdott a szja. Ad 2dum nihil: ad 3tium: Megrontsa eltt harmadnappal nla lvn a fatensnl, mondotta, hogy 15 esztends kortl fogva tanulja a boszorknysgot. a 4tum: Fatens eltt semmit sem mondott, hanem a bbknak beszllette, mondotta ugyan, hogy Battynba lak Freszt Pternl egyb meg nem gygytja; de caetero nihil.” – s gy folynak tovbb a tanvallomsok, amelyekben mindenflrl sz esik, csak ppen az rdggel val kapcsolatrl s a ms, boszorknyok ellen felhozott vdrl nem trtnik emlts (Komromy 1910: 497).

Gondolom, maguk a brk ismt zavarban lehettek, hogy mitvk legyenek a sokfle mendemondval, ostoba pletykval. Vgl is Varga Istvnnt arra tlik, hogy megvesszzik s szmzik Debrecenbl.

E boszorknyper kln rdekessge, hogy a vdirat magban foglalja azt az imt is, amelyet Varga Istvnn diktlt le a „nemes Tancs” eltt:

„Hatalmas des r Isten, igaz Isten, des r Isten, krlek tgedet, rizz meg, oltalmazz meg minden veszedelemtl; kivltkppen az rdgtl, annak lnoksgtul, veszedelmes ksrtsitl, rtalmassgtul. Ktm az l Istennek, Szent erejnek, Szent hatalmnak, Szent ujjabeli, Szent arany gyrjnek: pecstelje el ezt a gonosz Stnt, ezt a gonosz lidrczet, ezt a gonosz rdgt; a ki ennek szivt kinozza, elmjt… testben gytri, lelkben hborgatja. A Jzus Krisztus megfogattatsrt, megcsufoltatsrt, megpkdstetsrt, hrom vasszeg kzzl val vromlsrt: Kelj fel, igyl Szent vrt a Jzus Krisztusnak megkinzatsrt, megfogattatsrt, megkpdstetsrt. Soha nem volt jobb ra, melyben Krisztus urunk szletett.

Ezutn a Miatynkot hromszor el mondotta, Bszrmnybe lakott, Gyengntl tanulta, ugy mondja” (Komromy 1910: 483).

Gondolom, ezt az imt a vdlott azrt diktlta le a brsgnak, hogy lssk, nem lehet boszorkny, aki ilyen szp imkat mond az r Istenhez.

{7-524.} Termszetesen vannak olyan perek is, amelyekben vilgosabban kiderl, hogy mirt fognak valakit vd al.

Egy 1756-os, Csongrd megyei perbl (Schram 1970: I. 321) kiderl, valsznleg azrt vdoltak valakit boszorknysggal, mert vallst vltoztatott, illetleg az a hr jrt rla, hogy felvette a katolikus vallst, majd jra visszatrt a klvinista hithez. Ez az asszony is elssorban gygytssal foglalkozott, s amennyire a tanvallomsokbl kiderl, vletlenl megmrgezett valakit nikotinlvel, mert nem volt kell hnytatorvossg. Ez a per is inkbb a korabeli ember-, illetleg llatgygytsra ad j pldkat, s nem a korabeli boszorknyhitre.

A nyugati hatrszlen, pldul Sopron megyben lejtszdott pereknl a vdpontok, a tanvallomsok s az tletek nem mind ilyen zavarosak, s jobban egyeznek a korabeli nyugati boszorknyperekkel. Sz esik itt pldul a vzprbrl. Ha a boszorknysggal vdoltak nem merlnek a vz al, hanem a felsznen maradnak, akkor automatikusan boszorknynak tartjk ket. rdekes a per tlete is. Miutn a vdlott nem fulladt a vzbe, tulajdonkppen meg kellene getni boszorknysgrt. A brsg azonban rezte, hogy valami nincs egszen rendben. Miutn a vdlott hrom ve fogsgban volt, gy lttk, elgg megbnhdtt. Teht szabadon engedtk s arra tltk, hogy hrom forint r gyertyt vegyen az oltrra (Schram 1970: II. 1).

A 18. szzadban, amikor Ausztribl rkeztek kikldtt vizsglbrk, a perek is jobban kezdenek hasonltani a nyugati boszorknyperekhez. Ekkoriban azonban a legtbb eurpai orszgban mr vget is rtek a peres eljrsok.

 
Mita is vagy itt?
 
Te vagy a(z)...
Induls: 2006-01-12
 
Naptr
2025. Mjus
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
G-mail belps itt!
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 
Humor
 
Jtkok
 
Zene
 
Portlajnl
 
Tudnivalk

Nagyon ksznm az eddigi ltogatim rdekldst. A honlapot igyekszem fejleszteni. Az oldalt azon "kevesek" szmra ksztem, akik jrtasak (kvnnak lenni) a mgia vilgban s nem csak olvasgatsi szinten. J helyen jr az aki rdekldik a boszorknyok, wicca, vmprok, ktsek, szellemek, tndrek irnt. J lenne ha minnl tbb ember rdekldst felkeltenk ezen dolgok hisz nem gyzm hangslyozni: attl mg hogy nem lsz benne vagy nem ltod, esetleg nem hiszel benne - ami remlhetleg rvid olvasgats utn megvltozik - NEM biztos, hogy nem ltezik!! gy lss tovbb mint az orrod hegynl, ne tlkezz mg nem olvastl bele...!! Igaz, az emberek tbbsge inkbb vizulis tpus s mg nem l benne addig nem hiszi el... de taln ez az egyetlen biztos dolog ami ltezik s a mindennapjainkat is krlveszi. Az ms hogy nem foglalkozunk vele s nem vesszk szre. Ismerek nem egy olyan embert akivel csak mostanban trtnnek hihetetlennek tn esemnyek s lm hirtelen elkezte rdekelni ez a vilg! Szval ne zrkzzunk el az j s mg eddig ismeretlen ell!!

By: Viorica

(msn: flowerb@freemail.hu)

Jah s mivel vgre itt a nyr, nekem is egyre tbb idm marad a fejlesztsekre... csak kicsit gondban vagyok, mert nem tudom mien tmakrrel kne meg foglalkoznom, de ha van tletetek szvesen fogadom! Amgy a design-t is vltoztatom, csak annyira tele van mr lassan a site, hogy nagyon lelassul a bvts sorn, gy az ember hamar megunja...Na tovbbi j olvasgatst...!

 
Versek
 
A legtutibb kpek!:)
 
Vlassz zent
 
Vlemnyed?Oszd meg velem!
nll vlemnyed?
Tetszik az oldalam?

Igen, sok rdekessg van
Nem
Ht egyszeren borzalmas...
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Szemlyes chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Online jtkok
 
Szavazz!Te mit gondolsz?
Lezrt szavazsok
 
Fedezd fel a varzslatot!
 
Egyb
 
Harry Potter linkek
 

Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!