Uralom a Fld felett
2006.01.28. 18:43
„A mgia legfbb vonzereje nem az alkalmazsban rejlik, hanem az ezoterikus burjnzsban. A fekete mvszet gyakorlatt olyannyira beburkol rejtlyessg elemt szndkosan vagy kznyssgbl elhagytk, akik e tren a legnagyobb gyakorlattal rendelkezknek valljk magukat. Ha kt pont kztt a legrvidebb t az egyenes, gy ezek az okkultistk labirintusptnek is bevltak volna. A ceremonilis mgia alapelveit korszakokon t a vgtelensgig titkostott skolasztikus miszticizmus informcimorzsiv degenerltk, gy a leend varzsl pp a flrevezets mvszetnek ldozatv vlik, holott azt neki magnak kellene alkalmaznia! Prhuzamba hozhat ezzel az az alkalmazott pszicholgit tanul hallgat, aki br minden krdsre tudja a vlaszt, mgsem kpes bartokat szerezni.
Mire j a hazugsgok tanulmnyozsa, hacsak nem hisz mindenki ezekben a hazugsgokban? Sokan persze hisznek a hazugsgokban, de mgis a termszet trvnyeinek megfelelen cselekednek. Ezen a premisszn alapul a stni mgia. Ez a bevezets – a materialisztikus mgia alapjait megfogalmaz rs. Ez a stni bcs olvasknyv.
A Belial jelentse »r nlkli«, s a valdi fggetlensget, nelltst s a szemlyes eredmnyessget szimbolizlja. Belial a fld elemt kpviseli, s itt olyan mgit ismer meg az olvas, ami kt lbbal ll a fldn – igazi, hamistatlan mgikus eljrsokat – nem pedig objektv okfejtst elkerl misztikus kzhelyeket. Szksgtelen tovbb kutatni. Itt van az alapk!”
– rszlet Anton Szandor Lavey: „The Satanic Bible” cm mvnek Belial knyve fejezetbl.
Azok szmra, akik valamelyik vilgvalls ltal dominlt kultrban nttek fel vagy jellemzen ott tltttk el eddigi letk tudatos rszt, a „mgia” gondolata meglehetsen idegen, ismeretlen, st – tabu.
A vilgvallsok alapknyve, a Biblia kategorikusan tiltja, hogy brki belekontrkodjon a mgusok, boszorknyok praktikiba, s azt, aki mgis gy tesz, a halla utn elnyelik a pokol tzes mlysgei. Az embereket arra kondicionltk, hogy a mgia, a varzsls mindenkppen gonosz, rossz, kerlend dolog. Ezt tbbflekppen indokoltk azok szmra, akik, br taln fltek a begrt borzalmas tlvilgtl, mgsem tallottak foglalkozni a tiltott tanokkal.
Az ember tkletlen – gy az egyik magyarzat –, teht brmi, amit tesz, szintn tkletlen. Egyedl a Mindenhat tkletes. A mgia mrpedig tlsgosan potens eszkz a vilg befolysolsra, teht veszlyes, a sajt rdeketekben kerljtek! Ne feledjtek – int a jszndk blcs –, ti nem istenek, hanem emberek vagytok, s maradjatok is meg embernek! Quod licet Iovi, non licet bovi, vagyis amit szabad Jupiternek, az Istennek, nem szabad azt az krnek.
A mg elvetemltebbeket azonban mg ez sem tartotta vissza, szksg volt teht valami hatsosabb kantrra is. gy szletett meg a „karma” avagy a „hromszorossgi trvny” koncepcija, ami a hats–ellenhats elvvel riogat.
Mirt van szksg ezekre a tiltsokra? A hatalom megtartsa miatt. A mindenkori vezeti rtegnek nem rdeke, hogy a mzet gyjtget mhecskk tlsgosan elszabaduljanak s elkanszodjanak azzal, hogy esetleg megrszeglnek nnn lehetsgeiktl. Az senkinek se volna j.
A tbbsg sosem gondolkodik el azon, mi lehet a mgia, mit neveznek annak s mirt. Mi az, ami mg, vagy mr nem mgia, s tulajdonkppen rsze-e ez a valsgnak, vagy csak a mesk birodalmban, esetleg a bvsz sznpadn lehet vals szerepe…
A tiltsok ellenre termszetesen az emberek soha nem hagytak fel a mgia tanulmnyozsval. Ahogy LaVey is rta, az okkultistk, a titkos, rejtett tanok mveli azonban jellemzen sszehordtak hetet-havat, sszekevertk a szezont a fazonnal s beleszttk az ltaluk ismert babonkat a mgikus, vagy legalbbis annak nevezett dolgokba.
Az egyik legelterjedtebb tvkpzet szerint a mgia valami rthetetlen, termszetfltti dolog, amirl csak hossz, nmegtartztatsban s nknz tanulssal eltlttt tanoncveket kveten lehet valami fogalma a vllalkoznak, akinek az az els feladata, hogy megtallja a beavatott Mestert.
A stnista erre ezt mondja: baromsg! Ugyanakkor elismeri, hogy nincs knny dolga annak, aki legalbb nmaga eltt meri vllalni a hatalomvgyt, hiszen gigantikus szemthalombl kell kicsipegetni s sszeilleszteni a hasznlhat informcimorzskat.
Anton Szandor LaVey egyik legtiszteletremltbb hozzjrulsa a stnizmus kiteljesedshez az alapokat megfogalmaz, sszefoglal knyv, a The Satanic Bible megrsa volt. E knyv msodik fele a Doktortl megszokott mellbeszlsmentes, „no bullshit” stlusban szl a mgirl, ami nem meglep, ismerve LaVey elmarasztal vlemnyt a mltbli okkultizmusrl.
Amikor az ember beszl valamirl, hasznos, ha sszehangolja a sztrt azokkal, akikhez beszl, vagyis meghatrozza a szakkifejezsek rtelmt. A mgirl szlva az els teend teht definilni, mit rtnk e sz alatt.
A mgia: „Helyzetekben vagy esemnyekben elrt vltozs az egyn akaratval sszhangban gy, ahogy az az ltalnosan elfogadott mdszerekkel megvltoztathatatlan lenne.” – Anton Szandor Lavey
Ez a meghatrozs a lehet legjobb, hiszen utal a hatalomra, a befolysolsi kpessgre, egyben pedig elismeri, hogy a mgikus tevkenysg teljes magyarzatt, mkdsnek mirtjt nem szksgszeren tudja az, aki a sokkal lnyegesebb hogyant mr ismeri. Nem kever bele ugyanakkor semmifle felttelezett sszetevt, aminek termszetrl esetleg ms forrsok mr nyilatkoztak valamilyen – ltalban igazolatlan – mdon.
A meghatrozs azt sem tveszti szem ell, hogy minden relatv, minden csak nzpont krdse, teht ami ma mg mginak minslhet, azt egy id mlva taln mr a lehet leghtkznapibb jelensgek kztt emltik majd. Ha egy szz vvel ezeltt lt illet hirtelen a mi korszakunkba csppenne, bizonyosan mginak tartan a mobiltelefont, a televzit, a szmtgpet, az internetet, a hatkony gygyszereket, s mg rengeteg ms dolgot, ami szmunkra teljesen termszetes, szinte emltsre sem mlt.
A stnista felfogs szerinti mgiarendszer kt csoportra oszthat.
Nem, sz sincs „fehr” s „fekete” mgirl! Ez a fajta feloszts csak a babonktl elszakadni kptelen, bntudattal terhelt „fehr mgusok” lgyult elmjben szletett, s a legkrosabb gondolatvrusok egyike.
A stnista pragmatikus, szmra elsdlegesen az a fontos, hogy hogyan hasznlhatja a mgit a sajt cljai elrshez. A feloszts is eszerint trtnik, s megklnbztetjk a kznapi vagy manipulatv (lesser, manipulative); illetve a ritulis vagy szertartsos (greater, ritual, ceremonial) mgit.
Az elbbi tulajdonkppen alkalmazott pszicholgia, vagyis olyan trkkk s eszkzk hasznlata, amik msok vagy sajt magunk tudatra vagy tudattalanjra hatnak. Ide tartozik a megfelel viselkeds, gesztikulci, modor, fogalmazsmd, ltzkds stb. megvlasztsa. A tmval rszletesen a The Satanic Witch cm knyv foglalkozik, ami elssorban nk szmra nyjt praktikus tancsokat, de – kell mdostssal – ugyanezeknek termszetesen frfiak is nagy hasznt vehetik.
Az utbbi pedig, a ritulis mgia, az, amirl a filmek szlnak. Az emberek lete tele van ritulkkal, szertartsokkal, mint amilyen pldul a hzassgkts, a szlets- s nvnapok illetve ms esemnyek megfelel szoksok szerinti megnneplse, egszen addig, hogy Bla idegrohamot kap amiatt, hogy Vera sosem csavarja vissza a fogkrmes tubusra a kupakot.
A szertartsok lnyege, hogy meghatrozzanak egy bizonyos sszetartoz tevkenysgsorozatot, amely gy a rend s az egysg rzett keltve knnyebben, logikusabban rthet a rsztvevk szmra, s az gy ltrejtt mentlis fkuszpontnak ksznheten a tevkenysgsorozat szndkolt hatsa knnyebben, erteljesebben valsul meg.
A ritulis mgia „elsdleges funkcija, hogy sszegyjtse a msklnben sztszrd, adrenalinbl s egyb rzelmi forrsbl keletkezett energit, s dinamikusan tovbbthat erv alaktsa azt.”
A fenti LaVey-idzet nem rthet knnyen, fleg az utols tagmondat bizonyul misztikusnak. Dinamikusan tovbbthat er…
Az ember mindig is tudta, vagy legalbbis sejtette, hogy nem ismeri teljesen a vilgot, amelyben l, radsul mindvgig nmaga jelentette s jelenti a legnagyobb rejtlyt. De jelenti-e ez azt is, hogy az ember pontosan ismeri valamennyi meglv vagy potencilis kpessgt? Erre egyetlen, magra valamit is ad racionlis elme sem felelhet igennel, hiszen nincs alapja elutastani vagy definilni az ismeretlent csak azrt, mert az ismeretlen.
A stnizmus egyik alapja a ktkeds. Egy msik rgtn a pragmatizmus, az arra val trekvs, hogy minl teljesebben, lvezetesebben ljk az letnket.
A ritulis mgia az intellektulis felszabadt kamra koncepcijval s alkalmazsval szabadtja fel a racionlis, ktked elmt s teszi lehetv, hogy a stnista mgus az letben hasznos, de teljessgben mg megmagyarzhatatlan hatsokat idzhessen el a szndkainak megfelelen.
A szertarts idtartamra, az intellektulis felszabadt kamrba lpve a stnista felfggeszti a racionalitst, tudatosan felggeszti a hitetlensgt. Amg a kamrban tartzkodik, a ritul teljes egszben valsgos a szmra, mert gy jhet csak ltre a kell rzelmi forrsbl keletkez energia, ami „dinamikusan tovbbthat erv” alakthat.
Mint amikor varzslsat jtszik a kisgyermek – azzal a klnbsggel, hogy itt valsgos eredmnye van a tevkenykedsnek.
rdemes hangslyozni, hogy nagy gonddal kell elkszteni a szertartsokat – mert nem kizrhat, hogy pontosan az hajtott hats, eredmny valsul meg!
A ritulis mgia rszleteirl, hozzvalirl, pontos szertartsrendjrl a The Satanic Bible cm knyvben lehet olvasni. A The Satanic Rituals cm knyvben a ritulis mgival kapcsolatos tovbbi rszletekkel s kulturlis httrrel ismerkedhet meg az rdekld – pldul megtudhatja, honnan szrmazik, mi volt eredetileg a hrhedt fekete mise, s hogy mi a klnbsg a ritulk s a ceremnik kztt – valamint kilenc, teljesen kidolgott szertartst tallhat.
A kilenc stni ritul
Az eredeti pszichodrma – Le Messe Noir A fullaszt lg ceremnija – L’air epais A hetedik stni kinyilatkoztats – Das Tierdrama A trapezoid trvnye – Die elektrischen Vorspiele j a kopr hegyen – Hdolat Csortnak A tz korszaknak zarndokai – Shaitan kinyilatkoztatsai A kilenc szg ceremnija – The Ceremony of the Nine Angles Cthulhu szltsa – The Call to Cthulhu A stni avats – Felnttek illetve gyermekek szmra
Fontos tudni, hogy a knyvben ismertetett szertartsok nem „a kilenc szertarts”, mert ilyesmi nem ltezik. A szertartsok mindig tkletesen a rsztvevkre szabottak, az fantzijukat kell megmozgatni.
A stni mgia nem azrt ilyen, mert LaVey gy tallta ki egy unalmas, ess dlutnon. Ellenkezleg: a stni mgia azrt ilyen, mert gy mkdik, s a stnista szmra az eredmny a fontos.
|