Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Boszorkányság
 
Wicca
 
Szellemek
 
Halál és élet a halál után
 
Asztrológia
 
Démonok
 
Vámpírok
 
Kötések
 
Sámánizmus
 
Tündérek
 
Angyalok
 
LELKI HARMÓNIA
 
Ajánlott linkek
 
Ha olvasni van kedved
 
Varázslatok, igézetek!
 
Angyalok üzenete

Ha magasra felemeled a fejed és megcsokolod a szelet,
és megöleled az eget,és elmondod imadságodat,
és soha nem hazudsz,egy napon megtanitunk hogyan kell repülni.

Angyal áll melletted

Egész éjjel majd én figyelem álmodat
Egész éjjel majd én melleted leszek.
Minden rossz állmodnál majd én ott leszek,
Fogom a kezed,mondom neked minden jo lesz.
Amikor sirsz majd én ott leszek...
Mondva neked Te soha nem vagy semmi,
Soha nem vagy kevesebb mint szép.
Ne aggódjál Én itt vagyok melletted Védô Angyalod.

A változás varázsa
Csak mennek a napok,
S, Te nem vagy itt velem,
Pedig annyira, annyira
Kellenél nekem!
Talán nem is sejted
Mennyire megváltozott minden,
Más szemmel látom a világot,
És ezt Neked köszönhetem.


 


 
Mágia
 
Híres boszorkányoki, látnokok, rejtélyek
 
Ezoterika
 
Ezoterikus asztrológia
 
Létezhetünk nélkülük?
 
Megtörtént esetek
 
Sámánok, tündérek, lidércek
Sámánok, tündérek, lidércek : Az ősi magyar hitvilágról

Az ősi magyar hitvilágról

  2006.01.13. 19:59

Hitvilágunk legrégibb emlékeinek feltárása, a töredékes emlékek összegyűjtése és a hajdan volt rendszer szerkezetének rekonstruálása olyan tudományos feladat, amely több tudományág - nyelvészet, régészet, néprajz, történettudomány és mások - együttműködését, de legalábbis újabb adatainak ismeretét igényli. Kimondottan mítosznak tekinthető szövegek ugyan nem maradtak fenn, de a parasztság megőrzött folklórjában mitologikus elképzeléseket. A néphit, a népmesék, a mondák, az archaikus népi imák és ráolvasások, valamint a népművészet és a népszokások alapján rekonstruálható a mitológiai elképzelések rendszere.

A magyar mitológia régi állapotának és szerkezetének megismeréséhez a többi finnugor nép mitológiájának és istenrendszerének kellene mintául szolgálnia. A magyar anyag azonban erre nem ad lehetőséget, mert teljesen eltér a többi finnugor, de még a nyelvileg legközelebbinek tartott obi-ugor anyagtól is. Ez a tény azzal magyarázható, hogy a magyarság a legközelebbinek tartott nyelvrokonaitól is több ezer éve elvált, és megszűnt közöttük minden nyelvi, illetve kulturális kapcsolat. Mivel a magyar néphitanyagban nincsenek olyan korai szövegek, amelyeket a kutatás joggal tarthat a mítoszteremtő korok termékének (mint pl. az északi germán népek sagái vagy a kaukázusi Nárt-eposz), ezért a közvetett forrásokra kell támaszkodnunk. A mitológiai adatok forrásai lehetnek a régészeti leletek, az antik szerzők magyarokra vonatkozó adatai, a középkori történeti krónikák elbeszélései, az írott források, köztük az elmúlt századok irodalmi hagyatéka és végül a folklór. Azért kell hangsúlyozni a szóbeli néphagyomány, a szokások és a népművészet (különösen a fafaragás és a hímzések ornamentikájának) forrásértékét, mert mindezek a kulturális "nyelvezetek" a sokféle idegen hatás ellenére meg tudták őrizni a hajdani mitologikus gondolkodás egyes elemeit. Különösen becsesek azok a 19. századi mitológiai munkák, amelyeknek szerzői tudatosan gyűjtötték a korabeli folklórt. A források sokfélesége miatt a rendelkezésre álló adatok minősége sem lesz egyforma, ugyanakkor e források nélkül nem lehet a magyar néphit történeti rétegeit felderíteni. A rekonstrukció egyik problémája éppen az, hogy a megtalált adatok lényegesen befolyásolják azt a képet, amit kialakítunk, így az egyes forráscsoportok figyelmen kívül hagyása jelentősen változtat a magyar néphit történeti képén. További nehézséget jelent, hogy népünk a 11. század elején áttért a keresztény hitre, és az új vallás fogalmait a nyelvben régóta meglévő, többnyire ótörök eredetű szavakkal fejezte ki (így pl. böjt, áldás, átok, gyón). Érdekes vonása a magyar néphitnek az is, hogy az egyes mitikus (vagy pszeudomitikus) alakok, a hiedelemtörténetek főhősei mennyire a folklór egyes műfajaihoz, illetve egyes forráscsoportokhoz kötődnek. Így pl. a föld alatti világ hetes rétegzettségére csak bizonyos ráolvasásszövegek utalnak (a föld hét csínja, vagyis föld alatti rétege), vagy a hiedelemmondákon kívül a boszorkányperekből tudhatunk meg a legtöbbet a magyar boszorkányhiedelmekre vonatkozóan. A magyar mitológia legrégibb történeti rétegeiről szólva elsősorban a régészetet kell segítségül hívni. Így például a honfoglalás kori lovastemetkezés, a lóáldozat szokása a rendszer fontos elemének tekinthető. A temetőket megfigyelhetően vízen túlra telepítették, a sírokat pontosan betájolták, lábbal (vagyis arccal) kelet felé fektették a sírba a halottakat, akikkel együtt temették el mindennapi használati tárgyaikat és személyes holmijaikat. Mindezek fontos tipológiai jellemzők lehetnek az összehasonlító vizsgálatok során. Nyoma van krónikáinkban bizonyos totemisztikus mítoszoknak: nevezetesen a turulhoz (hatalmas, sashoz hasonló madár) kapcsolódó történet szerint az Árpád-házi uralkodócsalád ősanyja egy turulmadártól esett teherbe. Ez a mítosz tipológiailag összevethető Szibéria és a Távol-Kelet, például a mandzsuk sámánista mitológiájának alaptörténetével, nevezetesen azzal, hogy az első sámán anyja szintén sastól foganva szülte gyermekét. Egy másik mítosztöredék a csodaszarvast üldöző testvérpár, Hunor és Magor történetét, feleségszerző kalandját, vagyis a nemzetségalapítás eseményeit mondja el. Az égi eredetű csodaszarvas-motívum egyébként megjelenik a sok ősi mitologikus elemet tartalmazó regösénekekben is. A hazai kutatók egyetértenek abban, hogy a honfoglalás korában a magyarság mitológiai világképének alakításában fontos szerepe volt a samanizmusnak. Ennek nyomait tárta fel ma már klasszikusnak számító művében, A sámánhit emlékei a magyar népi műveltségben című monográfiájában Diószegi Vilmos. A sámánmitológia elemei túlélték az évszázadokat, a magyar néphit szinte napjainkig megőrizte azokat a motívumokat, amelyeknek legjobb párhuzamai a szibériai népek körében találhatók. Így például a magyar sámánjelölt is betegség útján, tehát passzívan, mintegy akarata ellenére válik tudóvá, de meg kell szenvednie a tudásért (lásd a "feldarabolás" motívumát, és meg kell másznia az égig érő fát). Sámán eleve csak az lehet, aki már születésétől fogva valamilyen jelet visel (pl. foggal vagy burokban született - ez a hiedelem összefügg a szibériai sámánok "felesleges csontjának" képzetével). Ami a sámán felszerelését illeti, a magyar néphit rosta vagy szita alakban őrizte meg a sámándob emlékét, de fellelhető az agancsos fejviselet, a sámánlétra (mint égig érő fa) és az extázis emléke is. A viaskodó táltosbikáról szóló hiedelemmondák és a regösének refrénje ("haj regő rejtem") szintén fontos adalékok és bizonyítékok egy valamikori samanisztikus világkép megismeréséhez. A magyar népi mitológia - melyet a kutatás újabb szóhasználata szerint "népi hitvilágnak" nevezünk - szerkezetét különféle szempontok szerint lehet leírni, mint ahogy a különböző népek mitológiái vagy istenrendszerei is egymástól merőben eltérőek lehetnek. A következőkben az egésznek keretet adó világképpel foglalkozunk elsőként, majd a magyar istenképzet ismertetése után sorra vesszük azokat a természetfeletti szellemlényeket, amelyek a magyar néphitben szerepelnek, végül a természetfeletti képességű személyekhez fűződő hiedelmeket ismertetjük. Az ilyenfajta rekonstrukció csak egy a lehetségesek közül, és az adott keretek között nem térhet ki minden részletre. A világkép rendező elve három világra osztja a mindenséget: a felső, a középső és az alsó avagy túlvilágra. A felső az isten(ek) és a megszemélyesített bolygók, csillagok (Nap és Hold) világa. A középső az emberek lakhelye, akik közelében a természetfeletti lények (különféle kísértetek, erdei és vízi lények) működnek, és itt fejtik ki tevékenységüket a természetfeletti képességű emberek, mint például a táltos és a boszorkány. A magyar népmesék segítségével rekonstruálható mitológiai világképben központi helyet foglal el az égig érő fa vagy tetejetlen fa (más finnugor népeknél a világfa) képzete. Ez a hatalmas fa jelképesen összeköti az eget és a földet, vagyis az istenek felső világát és az emberek életének színterét, gyökerei pedig a föld alatti világba nyúlnak, illetve a tövénél tátongó lyukon lehet lejutni a sötét föld alatti világba. Ezt a hatalmas oszlopot csak a sámáni képességekkel rendelkező hős (a fiatal kanászbojtár) tudja megmászni, hogy eljusson a Hold és a Nap házába, az ezüst-, illetve aranykastélyba. Egyes meseszövegek szerint ez a fa gyümölcsöt (aranyalmát) terem, amit azonban a tündérek minden éjjel eltüntetnek. Más mesetípusokban egy hatalmas sas fészkel az égig érő fa ágai között, vagy a sas fiókáit megmentő hőst hozza fel egy hatalmas madár (rendszerint griff) az alvilágból a föld felszínére, a fa tövéhez, ahonnan kalandos útjára elindult. Mindezeket a motívumokat egyes kutatók összefüggésbe hozzák az alsó, illetve a felső világba tett sámánutazás képzetkörével. Az eget elérő hatalmas fa egyes elképzelések szerint oszlopként tartja a sátorszerűen a világra boruló égboltot, amely néhol lyukas, s ezek a lyukak a csillagok. Az égnek felettük hét vagy kilenc rétege van, s ezek a rétegek megfeleltethetők az égig érő fa ágainak, melyeknek száma ugyanennyi. Az utóbbit a magyar ráolvasásokban férfiként említik ("új Hold, új Király"), míg a Napot az istenanya megszemélyesítőjének tartják, tehát a női princípiummal azonosítják (a "napba-öltözött-asszony"). Egyes népcsoportok archaikus folklórjában (pl. a moldvai csángóknál és a kunok körében) megtalálták a reggeli napköszöntő imákat és gesztusokat, melyek feltehetően a Naphoz fűződő népi vallási gyakorlat, egy hajdani naptisztelet emlékét őrzik. A gyimesi csángók körében pedig egy korábban nem ismert mitologikus alak (Babba Mária) feltehetően a keresztény Mária-kultusz és egy korábbi pogány női istenség szinkretizmusából keletkezett. A Holdnak elsősorban a népi gyógyításban volt szerepe, bizonyos esetekben a ráolvasások mágikus erejét vélték erősíteni azzal, hogy holdvilágnál végezték a cselekvést. A holdfoltokról azt tartották, hogy Szent Dávid hegedül és Cicelle táncol, de ismert egy másik (feltehetően pogány eredetű) magyarázat is: egy pásztor alakja látható a Holdban. A Tejútnak többféle elnevezése ismert a magyar néphitben: Szalmás út, Öreg Isten országútja, az Úristen vagy Jézus urunk országútja, azonkívül Csaba királyfi útja. Mindezek az elnevezések valamikori mitologikus szüzsék kivonatát őrzik vagy őrizhetik. Ismert egy égitestfaló mitikus lény, a markoláb a magyar néphitben, ennek tulajdonítják a nap-, illetve a holdfogyatkozást. Az éggel - ahol a mennyország található - szemben áll a pokol, mint az alvilág, vagyis a világkép harmadik része. A menny, a fényesség birodalma valahol fenn van, ahová azoknak a lelke kerül, akik tisztességesen és emberségesen viselkedtek földi életük során. Ezzel szemben a pokol, amely szláv eredetű szó, a sötétség birodalma, ahová a gonoszok kerülnek. Ez a szembenállás feltehetően a keresztény tanítások és régebbi dualisztikus elképzelések összeolvadásának eredménye a magyar néphitben. A pokol mélyen a föld alatt van, a föld alatti világ ugyanúgy többszintű, mint az égi rétegek ("a földnek hét csínnya van"). A magyar másvilágképzetek érdekes kettősséget mutatnak (ebben sem egyedülálló a magyar mitológia), nevezetesen, hogy világosan megkülönböztethető az alvilág és a túlvilág oppozíciója. Míg az előbbit inkább a pokolra, az elkárhozottak lakhelyére értik, addig a túlvilág semlegesebb elnevezés, és valamiféle vízen túli világot jelöl, általában a halottak tartózkodási helyeként használva a szót. A világképben tehát megtalálható egy vertikális és egy horizontális oppozíciópár a földi világ- és a másvilágképzetek szintjén. A magyar mitológia istenpanteonjának fő alakja a többféleképpen megnevezett teremtő, az Isten vagy az Úr. (A népi szóhasználatban az Úristen, de neve ismert az Öregisten, Jóisten, Atyaisten összetételben is.) Ő a világ ura, a legfőbb irányító lény, aki kezében tartja az ember és minden élőlény sorsát, segítő és igazságos, de büntet is. Mindezek a tulajdonságok egy általános istenfogalom jellemzői lehetnek, legyen az akár pogány, akár keresztény eredetű. Mindenesetre érdekes, hogy nincs külön kultusza, nincs külön mondaköre, és maga a szó is inkább minőségjelző közszó (pl. az istencsapása utalás sorsirányító funkciójára). Az égben lakozik, ahonnan bizonyos mértékig passzívan figyeli a világ folyását, noha más mitológiákhoz hasonlóan neki tulajdonítják a főisteneket jellemző villámszóró funkciót (vö. istennyila - villámcsapás vagy egyszerűen mennykő). Az Istennel együtt vesz részt a teremtés munkájában az ördög mint mitológiánk demiurgosza, tőle származnak az embernek kellemetlenséget okozó lények (pl. a légy, a tetű vagy a bolha és más hasonlók). Lakhelye a pokol, az ő birodalma a föld mélyén található, ahová az elkárhozott lelkek kerülnek. A köznyelvi használatban mindenfajta gonosz megtestesítőjének tartják. A főistenhez és ellenfeléhez világosan szemben álló tulajdonságpárok rendelhetők (isten = fenn, jó, világos; ördög = lenn, gonosz, sötét). Az észak-eurázsiai népek mitológiáiban a legtöbb esetben a férfi nemhez tartozó és szemben álló főistenpárhoz nők is tartoznak, de legalább egy istennő. A magyarok istenének nincs felesége, egy talányos elnevezés mégis arra utal, hogy valamikor lehetett a rendszerben egy fontos funkciókat betöltő, nagy tiszteletnek örvendő istenanya, akinek neve Boldogasszony vagy Boldoganya. A néphitnek ez a reprezentánsa feltehetően a honfoglalás előtti és a keresztény képzetek szinkretizmusának az eredménye, vagyis a szülést segítő, életadó istenasszony alakja összevethető egyfelől az obi-ugor Kaltes asszonyéval, másfelől pedig a keresztény istenanyáéval, Máriáéval, akinek állandó jelzője volt a "boldog, boldogságos". Az istennő neveiben az asszony szó - amely oszét eredetű -, de az anya is, azt jelzik, hogy valakinek a felesége, asszonya, vagyis volt férje-ura, s ez pozitív tulajdonságaiból következően nem lehetett más, mint a férfi főisten. A magyar néphit természetfeletti lényeinek csoportját összevetve például a szlávok, latinok vagy a burjátok istenrendszereivel, azt találjuk, hogy más népek mitológiáiban ezek az alsóbbrendű istenségek népes csoportokat, családokat alkotnak - nem így a magyaroknál! Véleményünk szerint ez nem a romlás vagy felejtés eredménye, hanem fontos tipológiai jellemző. A magyar néphitre is jellemző - noha nem olyan mértékben, mint más finnugor népekére -, hogy a természetet szellemlényekkel népesítik be. Így például az erdő titokzatos lények lakhelye, de ezek nem a természet gazdái, mint Szibériában, és nem istenszerűek, inkább csak ijesztői az arra járó embereknek. Vidékenként változó nevük is mutatja, hogy nem tartoznak a pogány kori mitológia alaprétegéhez: vadördög (szőrrel borított testű, vad tekintetű öreg embernek képzelték), vadleány (meztelenül jár, hosszú haja és körme van), erdei leány, éneklő kisasszony (az erdei lény neve a székelyföldi magyarok körében). Az ún. "természeti szellemek" másik csoportját a vízi lények alkotják. A férfi vízi ember a nagyobb folyók, tavak vagy mocsarak vizeinek lakója a néphit szerint. Veszélyes szellemlény, mert lehúzza az embert a víz alá (alakja összevethető más finnugor népek vízi lényeivel, mint például a mari Vit-Kan és Ved-ava. A női vízi lény a magyaroknál a sellő, akit szép és ifjú leányalakban képzeltek el, és mivel a vízben él, halteste van deréktól lefelé. Az időjárás változásait a mitologikus tudat gyakorta egy-egy istenség közvetlen beavatkozásának tekintette, s a különféle jelenségeket (szél, eső) külön-külön személyesítette meg (pl. a lengyel Pagoda, vagy a görög zephir-szél). A magyar néphitben ilyen az öregasszony alakjában elképzelt Szélanya, aki a szeleket őrzi és kiengedi egy barlangból. A népmesékben a világfa ágai között tanyázik. Az újabb kutatás időjárásdémonnak tekinti a sárkány alakját is, amely mind a népmeséknek, mind a hiedelemmondáknak gyakori szereplője, mint a hős ellenfele, illetve segítője. Megjelenési formája (hét-, kilenc-, tizenkét fejű) nem különbözik más népek sárkányalakjaitól. Érdekes viszont, hogy maga a szó ótörök eredetű átvétel a magyar nyelvben. Van a magyar néphitben néhány olyan kifejezés, amely többféle démonikus lény megnevezésére alkalmas: a szellem, a lélek és a kísértet. Szellemnek neveztek mindenfajta testetlen mitikus lényt. Az elnevezés mitopoétikai mélyrétegeiben a szélszerűnek elképzelt mitikus lények csoportja húzódhat meg. Ehhez hasonló típusú a lélegzet jelentésű szavunkból származó lélek terminus, melyet elsősorban a meghaltak testét elhagyó megfoghatatlan szubsztancia jelölésére használtak. A finnugor népek több lélekképzetet ismertek, többek között olyat, amelyik elhagyhatja az ember testét, amikor az ember alszik vagy révületbe esik. A moldvai csángók körében szintén feljegyeztek olyan hiedelemmondákat, amelyek az embert dongó alakjában elhagyó lélekről szólnak. A kutatás pszeudomitikus lényeknek tekinti a néphit azon alakjait, amelyeknek csak a nevét ismerjük, de pontos alakjukat, megjelenési formájukat nem, illetve a különböző elbeszélések nagyon is eltérő leírást adnak róluk. Ilyenek a "fiktív" betegségdémonok: a fene, a guta, a nyavalya, amelyek többnyire fenyegető, rosszat kívánó szólások formájában maradtak fenn a mitopoétikai tudatban a mai folklór elemeiként. Ismert a néphitben néhány ijesztő szerepű lény, melyek alakja nehezen körülírható, nevük is csak egy közszó (ilyen pl. a kísértet és a halál), de van olyan is, mint a lidérc. Ez a talányos lény többféle alakban is megjelenhet, és ezekről az alakváltozatokról sok hiedelemmonda tudósít. A lidérc az "ördögszerető" egyik típusa a magyar néphitben, de a hozzá fűződő hiedelmek azt mutatják, hogy alakjában sokféle mitikus motívum keveredik (pl. tüzes farkú repülő csillag, bolygó lidércfény, kísértet, hazajáró halott, gazdagságot hozó lény). Van a magyar néphitben egy meglehetősen népes hiedelemlény-csoport, amelynek egyetlen funkciója az egészen kicsi gyermekeknek az ijesztése, ha túlságosan hangosak, helytelenül viselkednek vagy nem akarnak aludni. Leggyakoribb neveik: bubus, mumus, bankus, bunkus, bönkös, bölös, kankus, kunkos, kankas, kókós, kókár, mumák, mummu, mamó, hemmes, mankuj, vankuj. Lényegében ezeknek a lényeknek csak nevük ismert, amelyet egy rövid, ijesztő értelmű mondatban használnak: "Elvisz a bankus!" - "Jön a mumus!", de megjelenésükről, alakjukról semmit sem tudunk, annak ellenére, hogy az egész magyar nyelvterületre kiterjedő, igen alapos gyűjtés áll rendelkezésre. A több ezer adatból kiviláglik, hogy az egyes ijesztő szavak használata csak bizonyos jól körülhatárolható etnikai csoporthoz kötődik (pl. a kókó a palócok körében, a kókus csak Szabolcs-Szatmárban, a mókár és a banku pedig csak a kunok lakta vidéken volt használatos). Noha gyermeknyelvi kifejezésről van szó, a hangalaki változatok nagy száma és az országos elterjedtség egy valamikori (erős negatív tulajdonságokkal bíró) mitológiai lény emlékét sejteti. A népmesei, illetve mondaszövegekben szintén megjelennek különféle pszeudomitikus alakok, ezeket szokták általában a mitológiai rendszerek alsóbb szintjein elhelyezni. A magyarban ilyen a manó, a törpe, az óriás, a tündér és a boszorkány. A manók és a törpék alacsony növésű, de roppant erős, hosszú hajú és szakállú, furfangos lények, akik az óriásokkal együtt csak a népmesékben szerepelnek. Ez utóbbiak távol, valahol a világ peremén, hegyek között élnek, míg a törpék és a manók az erdőben vagy a föld alatt, ezzel kapcsolatos kincsőrzői szerepük. A mitológia alsó szintjeinek lényei lakhelyüket tekintve kívül élnek az emberi világ kulturálisan berendezett körén, a természeti környezet: erdők, barlangok, hegyek, tavak, lápok, vizek jelentik életük színterét. A nőnemű lények közül a legismertebbek a tündérek, akiket jó szándékú és csábosan szépséges lénynek rajzolnak népmeséink és mondáink. Jellegzetes, hogy palotáik egy víz alatti, örök boldogságot ígérő birodalomban vannak. A név etimológiáját nem derítette ki a nyelvtudomány, de ismerünk példát hasonló mitológiai névadásra, amikor maga a közszó jelentése jelzi az alak legfőbb tulajdonságát (ez esetben a tündöklés, ragyogás, elbűvölés jelentéskörét). Ha a tündér a mitológia alsó szintjének szép, fiatal, vízben lakozó lénye, akkor negatív tulajdonságokkal felruházott ellenpárjának minden bizonnyal a vasorrú bába tekinthető, akinek alakját meséink csúnya, rosszakaratú öregasszonynak rajzolják.A mitológiai rendszer részének tekinthető a történeti epikus hagyomány rendkívüli hőseinek csoportja, akikről sok esetben nem lehet egészen pontosan tudni, hogy valóban éltek-e, illetve valóban velük történtek-e meg azok a csodás és alig hihető események. Ilyen mitikus elemekkel átszőtt hagyomány kapcsolódik a nagy erejű Botond vitézhez, Lehel vezérhez és kürtjéhez, Szent László király küzdelméhez a kun harcossal - ez utóbbit középkori templomfreskók őrizték meg napjainkig - és a nagy erejű Toldi Miklós alakjához is. A nemzetségalapító ősök a szájhagyomány világában az idők folyamán mitikus hősökké lesznek és beépülnek a nép tudatába. Alakjaival a mítosz a történelem kezdeteiről mesél, a történelmi hősök pedig lassan mitikus alakokká lesznek (mint például az igazságosztó Mátyás király) a múló időben. A közösség számára az a fontos ebben a folyamatban, hogy azonosítani tudja magát a mitikus történelem vagy történelmi mítosz hőseivel. A hagyományokat őrző és konzerváló mitológiai rendszernek identitáserősítő szerepe van. Ez a legfontosabb társadalmi erejük a hajdan volt mitológiáknak.

 
Mióta is vagy itt?
 
Te vagy a(z)...
Indulás: 2006-01-12
 
Naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
G-mail belépés itt!
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Humor
 
Játékok
 
Zene
 
Portálajánló
 
Tudnivalók

Nagyon köszönöm az eddigi látogatóim érdeklődését. A honlapot igyekszem fejleszteni. Az oldalt azon "kevesek" számára készítem, akik jártasak (kívánnak lenni) a mágia világában és nem csak olvasgatási szinten. Jó helyen jár az aki érdeklődik a boszorkányok, wicca, vámpírok, kötések, szellemek, tündérek iránt. Jó lenne ha minnél több ember érdeklődését felkeltenék ezen dolgok hisz nem győzőm hangsúlyozni: attól még hogy nem élsz benne vagy nem látod, esetleg nem hiszel benne - ami remélhetőleg rövid olvasgatás után megváltozik - NEM biztos, hogy nem létezik!! Így láss tovább mint az orrod hegyénél, ne ítélkezz míg nem olvastál bele...!! Igaz, az emberek többsége inkább vizuális típus és míg nem él benne addig nem hiszi el... de talán ez az egyetlen biztos dolog ami létezik és a mindennapjainkat is körülveszi. Az más hogy nem foglalkozunk vele és nem vesszük észre. Ismerek nem egy olyan embert akivel csak mostanában történnek hihetetlennek tűnő események és lám hirtelen elkezte érdekelni ez a világ! Szóval ne zárkózzunk el az új és még eddig ismeretlen elől!!

By: Viorica

(msn: flowerb@freemail.hu)

Jah és mivel végre itt a nyááár, nekem is egyre több időm marad a fejlesztésekre... csak kicsit gondban vagyok, mert nem tudom mien témakörrel kéne meg foglalkoznom, de ha van ötletetek szívesen fogadom! Amúgy a design-t is változtatom, csak annyira tele van már lassan a site, hogy nagyon lelassul a bővítés során, így az ember hamar megunja...Na további jó olvasgatást...!

 
Versek
 
A legtutibb képek!:)
 
Válassz zenét
 
Véleményed?Oszd meg velem!
Önálló véleményed?
Tetszik az oldalam?

Igen, sok érdekesség van
Nem
Hát egyszerűen borzalmas...
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Személyes chat
Név:

Üzenet:
0 / 250
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Online játékok
 
Szavazz!Te mit gondolsz?
Lezárt szavazások
 
Fedezd fel a varázslatot!
 
Egyéb
 
Harry Potter linkek
 

Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!