A mtszok vilga, a vilg mtoszai
Bcsfi Dina mtoszkutat 2006.03.11. 14:12
-
1. Aranykormtoszok s visszatrs
A mtoszvilg, az istenek, istennk, hsk s trtnelemeltti csodalnyek lenygz univerzuma mind a mai napig kimerthetetlen ihlet forrsa az eurpai kultra kpzmvszetnek, irodalmnak, a jelkpek, szimblumok, nyelvi fordulatok, szlsok s kzmondsok tucatjainak, st – br kevesen tudjk – mindennapi cselekvsmintinknak is. A legutbbi vszzad kzepig tudomnyos krkben a szalonkpessg felttele volt gy gondolkodni a mtoszokrl, mint elbjol, viszont valtlan, minden logikt nlklz, kpzetletszlte alkotsokrl, melyek az emberisg szellemi gyermekkornak ugyan termszetes velejri voltak, a modern ipari trsadalom szltte azonban krlbell olyan szemmel tekint le rejuk, mint mondjuk egy mzeumban killtott dinoszauruszcsontra: az egzotikum feletti borzongs s a „letnt” irnti csodlattal vegyes sznakozs rzeteivel.
A rgi elmlet – nevezzk akr anyagelv mtoszrtelmezsi terinak, akr egyszeren materializmusnak – abbl az alapfeltevsbl indult ki ugyanis, hogy az emberi gondolkods a trtneti id elrehaladsval prhuzamosan fejldik, az jabb teht szksgszeren sszetettebb, bonyolultabb, igazabb, jobb mint a rgi, ppen ezrt – szerintk – az Univerzum mkdsnek lerst szolgl mai modellek (pldul a Big Bang-elmlet) alapveten kzelebb llnak az „igazsghoz”, mint pldul az stojsbl val vilgteremts mtoszokban ltalnos kpzete. A materialistk gy vltk, hogy mg elbbi – a Big Bang – tudomnyos teria, addig utbbi – az stojs-hagyomny – „csak mtosz”, ebbl kvetkezen legfeljebb irodalmi vagy nyelvtrtneti vizsglds trgya lehet, a fizikai „valsghoz” azonban semmi kze nincsen, hiszen, rveltek, „ nem rendelkeznk bizonytkokkal arra nzve, hogy a vilgmindensg a mtoszokban lert mdon, mondjuk egy tojsbl jtt volna ltre”.
A „hiszem, amit ltok” kereszteslovagjai az anyag korltlan uralma feletti lelkesedskben ppensggel csak egy apr krlmnyrl feledkeztek meg: nevezetesen arrl, hogy a Big Bang-elmlet helyessgre vonatkozan pontosan ugyanannyi bizonytkkal rendelkeznk, mint az stojstanra, azaz semennyivel. Ennyi ervel bizony az srobbans terija, a Big Bang is mtosz, ahogyan minden egyb tudomnyosnak mondott elmlet is az, a newtoni ertantl a darwini evolucionizmusig: a mtoszoktl nmagt megfosztani akar, azok bvkrbl szabadulni mgsem tud modern ember nltatsnak kes tansgttelei.
Szerencsre az egykori trtnelemtanr magyarzatt, amely szerint a mtoszok gy keletkeztek, hogy az sember rettegve kuporgott barlangjban, figyelte a mennydrg, villml g flelmetes jelensgeit, az azok mgtt hzd fizikai trvnyeket nem ismerve pedig isteneket s istennket alkotott kpzeletben – mr egyre kevesebben veszik komolyan. A XX. szzadot mg annyira jellemz anyagkzpont llspont mra idejtmltnak bizonyult, s br zszlvivi mindent megtettek, hogy a vallsokat a mzeumpolcokra juttassk, Isten kifogyhatatlan humorrzke bizonytkaknt k jutottak oda. Az sszehasonlt mitolgiakutats tudomnyos alapfeltevse, kiindulpontja immr az, hogy a mtoszok vilga az emberi ltnek ugyan srgi, m a mainl semmivel nem fejletlenebb (inkbb fejlettebb!) stdiumt tkrzi: egy letnt, az kori szentiratokon keresztl mgis tkletesen feltrhat s megismerhet szellemi univerzumot, amelynek a Vznt-kori emberisg szmra mindennl aktulisabb zenete van.
rsom ez utbbi bekezdsnek elfogadsa annyit jelent, hogy Olvasm hajland komolyan venni – mondjuk ki: tisztelni – a mtoszokat s hajland annak elismersre, hogy a mtosz nem „valtlan”, hanem „mshogy vals”, mint pldul egy trtnelmi esemny vagy matematikai kplet; igazsgtartalma pedig nem cseklyebb utbbiaknl, hanem „msmilyen” – nem szelvi s nem rzki - igazsgtartalom. E megllaptsunk nem ms, mint annak alapfelttele, hogy egyltaln elfogulatlan s becsletes sszehasonlt mtoszkutatst vgezznk. A becsletes - teht modernista ggtl s anyagelv eltletektl mentes – vallstrtnetkutats megszletst a XX. szzad legnagyobb komparatv vallstrtnsznek, a bukaresti szlets Mircea Eliadnek ksznhetjk. Mitolgiai tmj cikksorozatomat – ahogyan tantvnyi kzssgem megteremtst s eladssorozataim mindegyikt is – az elvlhetetlen eredmnyei eltti tisztelgsnek kvnom sznni.
A modern tudomny sokig nem vett tudomst a trtneti korok megkezddse eltti – mtikusnak nevezhet – vilgkorszakokrl, hiszen ezek nem hagytak maguk utn egykor rsos vagy trgyi bizonytkokat (egyszeren fogalmazva: egyetlen sats sem hozta felsznre Zeusz olmposzi serlegt, amelybl a Ganmdsz ltal kitlttt ambrzit fogyasztotta valaha, illetve egyetlen mlyfrs sorn sem kerlt el egy kentaur vagy egy szirn csontvza).
A mtoszok viszont elragadan rzkletes lersokat tartalmaznak arrl, hogyan vltotta fel az isteni vilgot a trtnelmi ember hegemnijnak kora: ezek csoportjt, mivel a skvltst negatvumnak, rtkvesztesgnek rzkelik, „bnbeess-mtoszoknak” nevezhetjk. A tibeti bn mitolgia egy epizdja elbeszli pldul, hogy a kezdetekkori emberisg az istenektl semmiben sem klnbz fnytesttel rendelkezett, fnynemzssel szaporodott s tkletes boldogsgban lt, egszen addig, amg egy g csillag r nem zuhant az lhelyt jelent skontinensre, amely a tenger habjai al sllyedt: ekkor halandv vlt, aki tbb csak „lentrl” hdolhat az isteneknek, m immr nem egyenrang testvrei azoknak.
Az indonz mtoszok kzl igen hres a Szivrvnyhd trtnete: eszerint az ember megteremtse utn ragyog szivrvnyhd feszlt az g s a Fld kztt, amelyen isten s ember egyarnt tjrhatott a msik birodalmba: az embernek szabad bejrsa volt a ltfeletti szfrkba, az istenek pedig gyakran ltogattk meg a boldog emberisget a Fldn. Egy irigy dmon tmadsa kvetkeztben azonban a tarka tjr ketttrtt: a majdan eljvend hs feladata ppen az lesz, hogy eggyforrassza azt. A germn mitolgiban az skatasztrfa sorn az istenek vilgtl, Asgardtl, a haland szfrig, Mitgardig vel Bifrst-szivrvnyt repesztik kett a Jtundland fell rohamoz falnk risok. Az Eget-Fldet valaha sszekt, majd egy vgzetes pillanatban ketttrt szivrvnyhd, elszakadt linktl vagy sztfeslett bambuszhgcs egybknt globlisan ismert jelkp: a mtikus s trtneti sk kztti tragikus trsvonalat szemllteti, azt a cezrt, ami az „idfeletti, boldog” s az „idnek, regsgnek, hallnak alvetett, boldogtalan” emberisgkorszakokat vlasztja el egymstl.
A vallstrtnsznek teht, amikor a mtoszok tanulmnyozsnak szenteli hivatst, clszer szem eltt tartania azt, hogy a kpek, jelkpek, szimblumok, mtoszok s mtikus hsk rendszert egy olyan emberisg hagyta maga utn, amely mg kpes volt a Mindensg okoskods s okfejts nlkli, rtatlanul rcsodlkoz, egyben mlysgesen meditatv szemlletre. Az si kultrk embere szmra a ltezs egsze a sz totlis rtelmben szentsget kpviselt: az gbolt csillaghmzse istenek s istennk csods tetteirl, rgmlt idk ders vagy rettenetes esemnyeirl meslt, az emberi hangon megszlal kardban a nemzetsgre gi hazjbl vigyz satya lelke lakott, a gabonatrol hombrra pedig jsgos kgyk kpben az aranykori hroszok szellemei vigyztak. rtatlan s ifj volt ekkor az ember, akrcsak maga a Fld, mely mg nem viselte magn a ksbbi vilgpusztulsok sebeit: az irni mitolgia szerint pldul minden szakadk s krter a gonosz Ahriman tmadsa, az Aranykor elvesztse nyomn keletkezett bolygnk addig hibtlanul sima felletn.
Tveds lenne azt gondolni, hogy az Aranykor teljessgt ler, elmlsnak kataklizmatikus krlmnyeit keser fjdalommal visszaidz „eredetnosztalgikus” mtoszok az gynevezett knyv-vallsokbl hinyoznnak.
A modern Nyugat embere szmra kzismert a bibliai Paradicsom-trtnet, mgis kevesen veszik a btorsgot ahhoz, hogy ezt aranykormtosznak titulljk. Pedig a szimblumok nmagukrt beszlnek: a tiszta vz folyk szabdalta, isteni rk vigyzta titkos Kert, elrejtett Sziget vagy tiltott Vros tmakre Kntl Dl-Amerikig vilgszerte ismert mtikus motvum (a kzpkori eurpai alkimistknl pldul hortus conclusus, „Bezrt Kert” nven jelenik meg, de a Gilgamest marasztal Sziduri istenn drgakkertje s a spanyol konkvisztdorok fantzijt vszzadokig izgat El Dorado-hagyomnya is ppen ugyanerre utal). A Kert, illetve Sziget kzepn mindig a Vilgfa ll, Axis Mundi, azaz Vilgtengely szerepkrben: gykerei az alvilgi rgiig nylnak, trzse az emberi ltszfrt dfi t, mg lombkoronja a szellemvilgig emelkedik. A Fa gymlcse a grg, a germn, az perzsa, a rigvdikus s a kelta hagyomnyban is alma, a Nagy Istenn tpll keblnek az jkkor mvszetbl ismert manifesztcija: szmos mtoszban a meztelen rn adja t a tlvilgra rkez hsnek az emlkezs, a nem feleds, az isteni princpiumban val rszeseds ajndkaknt.
A grg mitolgiban Hraklsznek errl a Frl kell megszereznie a Heszperiszek aranyalmjt, a mitogrfusok egyntet lltsa szerint viszont a Fa Hraklsz Oszlopain (a Gibraltri-szoroson) tl, a Nyugati cen kzepben tallhat elrejtett sziget kells kzepn ll, st a Heszperisz sz is az Esticsillag irnyt sugallja (a latinban az Esthajnalcsillagot Vespernek nevezik, felkelse pedig mindig az Aranykor megjvendlt visszatrtnek remnysgt jelentette). Termszetesen a Kgy sem csak a Bibliban gyrzi krbe a Vilgfa trzst: az izlandiaknl az Yggdrasil-fa gykrzetben lapul, Irnban pedig kicsi, de annl fenyegetbb gykocska alakjban futkos fel s al a Voroukasa-tengeri Sziget Gaokerennak nevezett fgefjn; a hindu tantrikus filozfiban viszont „zvegy” Kundalinknt a mangfnak brzolt gerincoszlop tvben szunnyad sszetekeredve, vrva, hogy a megvalstsi technika sorn aktivljk (=”felesgl vegyk”), miutn Istennv vltoztatva a koronacsakra szkhelyn uralkod Kirly szne el vezettk.
Az emberi shagyomny drmai, szvbemarkol kpekkel brzolja az Aranykor pusztulst: a Sziget elsllyed, a Vilgfa kidl, a Hd ketttrik, a Vros az gbe szll vagy a dzsungel fi mg rejtzik, az Embert kizik a halhatatlansg s tuds Paradicsomkertjbl, amelyet a kvetkez Aranykor eljvetelig a profn egynek szmra tiltott terletnek nyilvntanak. A tabu viszont soha nem vonatkozik a beavatottakra, st azt is mondhatnnk, az avatand szmra ppen e tabu megtrse kpezi a beavats folyamatnak tetpontjt. A meskben elindul vndorlegny, a mtoszokban a Vilghegy megmszsra, az istenek egeinek megismersre vagy a Hall cenjn (=az perencis-tengeren) val keresztlhajzsra vllalkoz hs az avatotti viselkedst modelllja minden kor msztszei szmra.
Az Utat termszetesen avatsi kalandok, veszedelmes prbattelek (szrnyek legyzse, a Halllal val tallkozson keresztl a flelem termszetnek megismerse, a feleds s az emlkezs, a bjt, a szzessg, az bersg, az alzat prbja) szeglyezik: ilyenkor a Vndor voltakppen az Ember egyetemes vilgdrmjt adja el, az anyagba zuhanstl a felismersig, a felismerstl a megszabadulsig, a megszabadulstl a hazatrsig. A mtosz-s mesehsk gyzelme mindig az Aranykor visszateremtst, az istenemberi llapot restaurlst, a bnbeess sorn megsebzett Kozmosz meggygytst jelenti: az tok megtrt, a rend helyrellt, a kls n csbtsait sikerrel igz hs immr a Rejtett Birodalom uraknt, a Hegyrl nz le a maga mgtt hagyott profn ltforgatag znre, vilgkirlyi cmvel pedig egytt jr az Avat Istennt megjelent (prbatteleit ppen ezrt mr az els alkalomtl kezdve segt) lennyal val hierosz gamosz joga. Aranykormtoszok s visszatrs… A gyzelem, a clhoz rs pillanatban az Istenember Kora a hs egyni lettjn – individulis avatsn – keresztl visszatr.
A mtoszok mindegyike az isteni s emberi, szellemi s anyagi, megnyilvnulatlan s megnyilvnult, rzkfeletti s rzki kztti egykor oda-vissza aktv kldkzsinr helyrelltst brzolja, svrogja, kvnja, idzi s kveteli s elsdlegesen ez varzsolja oszthatatlan egssz az emberi shagyomny teljessgt. Sorozatunkban mtoszokat fogunk elmeslni, bemutatni, olyanokat, amelyek trben s idben egymstl messzire es kulturlis kzegek szlemnyei, m mindannyiuk kzs vonsa, hogy azonos tartalm jelkpekkel utalnak azonos logikafeletti valsgtartamra (Platn ez utbbiakat nevezi skpnek, idenak). Az sszehasonlt mitolgiakutats s mvelje, a mitolgus feladata, hogy – kibjva az akadmikus tvolsgtarts csigahzbl - a mtoszok elemzsn, vizsglatn, tantsn s npszerstsn keresztl az embert mra elfeledett szellemi gykereire emlkeztesse, e kldetsben pedig a kszbn ll globlis minsgi irnyvlts folyamatnak mellzhetetlen inspirlja legyen.
|