Harmadik szem, hatodik rzk, vagy valami ms?
Schneider N. Antal 2006.01.16. 16:03
Sokan s sokat kutattk, miknt lehetsges az, hogy egy lõlny tvegye a msik lõlny fizikai llapott, az ember megrezze, felfogja a msik ember lelki rezdlseit. Milyen rzkekkel vagyunk kpesek erre? Vajon van egy ltalunk mg nem ismert lelki energia-mezõ, amely tbb szz vagy tbb ezer kilomterre is kzvetteni tudja aktulis lelki s fizikai llapotunkat, sõt, egyesek szerint a vgyainkat is? S ha ez igaz, hogyan, miknt megy vgbe? Az ember hogyan fogja fel a tvoli zeneteket?
Azon ma mr senki nem csodlkozik, hogy az idõjrs hatsra megvltoznak lelki mûkdseink, hangulatunk s fizikai llapotunk. E jelensggel a pszicholgia kln ga foglalkozik. Jogossgt senki nem krdõjelezi meg. Az idõjrs vltozsaira nincs kln rzkszervnk, mgis egyesek napokkal elõbb "megrzik", ha hideg- vagy melegfront kzeleg.
Vajon valban ltezik egy rzkszerveken kvli szlels, egy "lelki szem"? A mûvszek hisznek abban, hogy ilyen van. Mr Goethe is beszl a "szellemi szemrõl", ami a "test szemnek" ltst tkletesti. Hogy is mondja Antoine de Saint-Exupry a Kis hercegben? "Az ember csak a szvvel lt jl. A lnyeges a szemnek lthatatlan".
De mit mond a tudomny, a pszicholgia? Nhny - e tmhoz is kthetõ - megfigyelsen s ksrleten kvl szinte semmit. A gyermekllektani kutatsok bizonytottk, hogy az anya s csecsemõ kztt ltezik egy "rejtett" kapcsolat. Az let kezdeti szakaszban, amikor a gyermek mg kptelen megrteni az anyai szt, ltezik egyfajta kzls mindkt irnyba. Az anya nyugtalansgt a gyermek megrzi, mg akkor is, ha nem kzvetlen kzelben, hanem a harmadik szobban van. No, de hova tûnik ez az rzkenysg ksõbb, a gyermek fejlõdsvel? Azt felttelezik, hogy a beszd, a metakommunikci elsajttsval ez a kpessg visszafejlõdik, a hasznlat hinyban elsorvad. Felttelezik azt is, hogy az emberisg fejlõdsnek egy adott szakaszban megvolt, s kitûnõen mûkdtt egy belsõ, sztns rzkels. A termszeti npeknl, ahol a gondolkodsnak nincs olyan szles ismereti alapja, ma is tg tere van az sztns megismersnek. Nluk ezt az rzkeken kvli szlelst mg nem szortotta httrbe a rci, a mindent sszel, logikval, tudssal val megismers. Viszont nlunk a mindent ural sszerûsg s tudomnyossg elfojtotta ezt a sajtos rzkenysget. Mindez visszakerlt a szemlyisg sztnszfrjba, s onnan csak akkor tud kitrni, ha sikerl kijtszania a tudat s a tudattalan hatrn õrkdõ gondolkods bersgt. Ma mindent az sszel, a rcival, a tudomny tjn akarunk megismerni. A llek mlyrõl feltrõ kpeket, rzseket elhessegetjk, visszafojtjuk, holott lehetsges, hogy ppen ezek segtennek minket nnn ltnk s embertrsaink jobb megismershez.
A ksrleti vizsglatok csak megsokszoroztk a krdõjeleket. A mlt szzad hatvanas veiben az egyik cseh kutat laboratriumban leltetett egymstl nhny mterre kt ksrleti szemlyt. Hogy kzttk semminemû kommunikci ne legyen, egymsnak httal ltek. Mindkettõ keznek ereiben mrtk a vrnyomst s annak ingadozsait.
Tudott dolog, hogy ha intenzv szellemi munkt vgez az ember, a test vrelltsa cskken, m ugyanakkor megnõ az agyi erek vrbõsge. A cseh kutat azt tapasztalta, hogy ha az egyik ksrleti szemly gondolatban szmtani mûveleteket vgzett, keznek vrelltsa cskkent. m ugyanez kvetkezett be a msik, neki httal lõ s semmifle munkt nem vgzõ szemlynl. Mindez arra a jogos kvetkeztetsre vezette a kutatt, hogy az egyik szemly szervezetnek vltozsai tovbbtdnak s a msik szemly szervezetben is fellphetnek. De ennek mikntjre nem talltak magyarzatot. Pillanatnyilag gy gondoljk, nem egy rzkeken kvli rzkelshez kthetõk a teleptis jelensgek, hanem az emberben rzkelsi rendszerek mûkdnek, ezek teszik lehetõv, hogy ltrejjjn a kapcsolat az "ad" s a "vevõ" kztt.
|