A SMN : A smnokrl (nem az eddigi indinos cuccok) |
A smnokrl (nem az eddigi indinos cuccok)
2006.01.15. 22:45
-
Smnok minden npeknl vannak, smnokrl szinte mindenki hallott - de kik is valjban a smnok? rdekes dolgokat lehet megtudni a smnokrl:
A smn az ember igazi bartja, prtfogja, az ember rdekeit mg Istennel szemben is megvdi. - Ki vdi az ember rdekeit Istennel szemben? - Az ember rdekeit a szabad, nmegvalstott szellemek vdik Istennel, az isteni szellemmel szemben. Az igazi smnsg a kt szellemi vilg konfrontcija, harca - a szabad, s az isteni szellemi vilg.
A smnsg a szabad szellemi vilggal egyenl. A szabad szellemi vilg azt jelenti - nem az Isteni vilg, hanem az Istentl szabad, az Istentl mentes vilg, amelynek „hazja“ a Plt bolyg a Kharon nev holdjval. Az rtelmez sztr szerint a Kharon az kori grg mitolgiban az alvilg rvsze, aki a halottak lelkt tviszi az alvilg hatrfolyjn. A Plutrl olvasom az Ufmagazinban:
„.... hatsai szinte kiismerhetetlenek, elre nem kszlhetnk az ltala felidzett vlsgokra, s csak ksbb tudjuk meg, hogy a rombols clja az jjpts lehetsgt nyitotta meg szmunkra.”
Egy albbi idzetbl majd ltni fogjuk - az igazi smn nem egyenl a hkusz-pkuszolssal, ami nlkl ma mr elkpzelhetetlen egy valamireval smn. Br ppen - ha kell - hkusz-pkuszolhat is az a smn, de a lnyeg nem abbl ll - a lnyeg az egszen msvalami. A smnsgot nem megtanulni kell, s nem lehet meg- vagy eltanulni - a smnsghoz smnn kell vlnod. Smnn vlni annyi jelent - llekbl szabad, nmegvalstott szellemm vlni. Amelyik llek mr nmegvalstott szellem vlik, elhagyja a Fldet, mint lakhelyet, s mr csak segteni jr le a llektrsaihoz.
Nagyon tetszik egy smnrl szl rs:
„A smneszmk nem intzmnyestett keretben jelennek meg, s nem kpviseli ket egy kzponti hatalom, mint a ppa vagy a dalai lma, s nincsenek nagy templomai, mint a hinduizmusnak.
A szibriai smn, Djukhad, gy meslte el az avats szertartst: A Vz rasszonynak frje a Nagy Alvilgi Mester azt mondta nekem, hogy vgig fogom jrni valamennyi betegsg tjt. Egy hermelint s egy egeret rendelt mellm vezetnek. Egytt elindultunk az alvilg fel. Trsaim valami magaslatra vezettek, ahol ht stor llt (a fizikai vilg ht szintje - ntlem). Az egr s a hermelin gy vott: A strakban lv emberek emberevk. Mgis belptem a kzps storba, s azon nyomban eszemet vesztettem. Ezek voltak a Himl-emberek. Kirgtk a szvemet, s egy stbe dobtk, hogy megfzzk. Ebben a storban talltam meg az rletem Mestert, egy msik storban lttam meg a Zavarodottsg Mestert. Ismt egy msikban az Ostobasg Mestert. Krbejrtam a strakat, s megismertem a klnfle emberi betegsgeket. Ezutn hatalmas, vgtelen tengerhez rkeztem. A parton itt-ott fk, s alacsony f ntt. Ht lapos sziklra lettem figyelmes. Amikor az egyik kzelbe rtem, az megnylt. Bell medvefogakhoz hasonl csipkzetet s dobozszer barlangot lttam: „n vagyok a k, amely lenyomja a fldet - jelentette ki a szikla - slyommal n tartom lent a fldn a pzsitot, hogy a szl ne kapja fel. Mind a megkeresztelt, mind a pogny emberek vegyenek kveket bellem, s hasznljk fel a vas megolvasztsnl.“ - gy egyms utn, valamennyi szikla megnylt, s mindegyik elmondta, hogy milyen hasznot hajt az emberisgnek. Ht napon keresztl tartottak igzetkben ezek a sziklk. Valjban tlk kaptam meg az tmutatst*. Azutn tmentem egy nylson, amely egy msik sziklba vezetett. Egy meztelen ember (szellemi-fizikai test nlkl - ntlem) lt ott, a tzet lesztette fjtatjval. A tz felett hatalmas st lgott, s elkapott vele. Fogta a fejemet s levgta, azutn a testemet apr darabokra tpte, s az egszet betette az stbe. Hrom ven keresztl fzte a testemet. Azutn az llre rakott, s a fejemet kalapccsal sztverte, majd hideg vzbe mrtotta, hogy lehtse. Levette a hatalmas stt a tzrl, amelyben a testem ftt, s tartalmt tnttte egy msik ednybe. Ekkor minden izmom elvlt a csontjaimtl. Ahogy most itt vagyok, s htkznapi tudatllapotban beszlgetek veled, nem tudom megmondani, hogy hny darabbl ll a testem. De neknk, smnoknak van nhny tbblet-izmunk s csontunk. Kiderlt, hogy nekem hrom ilyen rszem van: kt izom s egy csont. Amikor az sszes csontomat elvlasztottk a hstl, a kovcs azt mondta nekem: „Csontod veleje folyv vltozott.“ S valban ott a kunyhban lttam is a folyt, amelyen sajt csontjaim sztak. „Nzd, ott sznak el a csontjaid“ - szlt a kovcs, s fogjval elkezdte kihalszni ket a folybl. Amikor minden csontomat kiszedte a partra, elkezdte sszerakni ket, majd a hs bebortotta, s visszanyertem eredeti formmat. Egyedl a fejemet nem illesztette mg vissza. Olyan volt, mint egy csupasz koponya. A kovcs bebortotta a fejemet is hssal, s odaillesztette a trzsemre. Visszanyertem az eredeti emberi formmat. Mieltt elengedett volna, kivjta a szemeimet, s jat tett a helykre. Vasujjval kifrta a flemet, s azt mondta: „Hallani s rteni fogod a nvnyek beszdt.“ Ezutn egy hegytetn talltam magam, majd hamarosan a sajt strunkban bredtem fel. Mellettem lt aggd apm s anym.“
(Ugyanezt az utat mi, magyarok taln gy is mondhatjuk - aki duds akar lenni, pokolra kell annak menni.)
Egy ilyen smnszlt mr n is szvesen vallok magamnak. De egy Atyaristent....? s akkor mr nem is vagyok az Isten nlkl magnyos, elhagyatott, hisz tudom - vannak szeret szleim, akik nemcsak hogy engednek egyedl menni az ton, de rlnek is annak, ha n nllan meg tudok llni a sajt lbamon, s nem maradok rkre egy szlre szorul, elesett gyermek.
”Ehhez a szefirhoz nem vezet t. Mindenkinek magnak kell azt megtallni. Ennek a rendszernek a feldertse, bejrsa nagyon nagy feladat. Egy let kevs hozz.“
Az isteni szellemek s a smnok llandan vvjk a maguk harct egymssal. Hogy k ketten ellensgek, a kvetkez smn-meskbl is kitnik:
"Egyszer egy gi lak gy szlt a fihoz: Menj le a kzps vilgba, s hozz magadnak felesget.“ - A hollfej fi elindult, s visszatrve egy asszonyt hzott magval a hajnl fogva. Mindannyian nagyon rltek, hatalmas mulatsgot csaptak, vigadtak, tncoltak, mikzben az asszonyt bezrtk az egyik vaspajtba. Egyszer egy smndob hangjt, majd magnak a smnnak az nekt hallottk. A hang egyre ersdtt, majd megjelent egy fej az g nylsban. A smn rkezett meg, eljtt, hogy megmentse az asszonyt, aki a fldi vilgban megbetegedett. Dobverjt a szemldkhez emelte, s azon nyomban bikv vltozott, amelynek egyetlen szarv keskedett a homloka kzepn. Egyetlen klelssel sztzzta az asszonyt fogva tart pajta ajtajait, felkapta a nt, s mindketten eltntek a mlyben. - A smn azonban nem mindig volt ilyen sikeres. Egyszer a fels vilg szellemei tzet gyjtottak a lyuknl, s lesben lltak. Amikor a smn megjelent a nylsban, izz bunkkkal tlegelni kezdtk, s visszaztk a fldre." "Egy msik esetben a smn ltnoki kpessgt tettk prbra. Egy eszkim fiatalember keresked tra ment Szibriba. Hossz ideig elmaradt, s apja aggodalmban a falubeli smnokhoz fordult segtsgrt. Az els smn egy sznes gyngyt reptett arra a szigetre, ahol a fit utoljra lttk. A gyngyszem visszatrt s jelentette, hogy vrhez hasonlatos vrs foltokat ltott a szigeten a stor krl, gy a fiatalember valsznleg meghalt. A msodik smn tvolba-ltssal sztnzett a szigeten, s ltta, hogy az teljesen vrs. Azutn egy msik falubl jtt vendgsmn, Aszatcsak. Aszatcsak elhatrozta, hogy maga megy oda. Azon az jjelen htrakttte a kezt, s ekkor szrnyak nttek ki a hnaljbl. Amikor a lmpk kialudtak flreplt, kiszllt a szellznylson, s elindult Szibria fel. Elreplve a szibriai partok mentn fellltott strak felett, megltott egy smnt. Keze ugyangy htra volt ktve, mint az v, s fel replt. Aszatcsak megprblta kikrdezni, hogy nem tud-e valamit az elveszett firl, de szavai lngokk vltak, mire a msik smn ijedten visszafordult. Aszatcsak tovbbreplt a kvetkez teleplsig, ahol a fiatalember eltnt. Benzett az egyik stor fst-eresztel nylsn s megltta, hogy ott fekszik a fiatalember. A smn kzel tette az arct a nylshoz olyannyira, hogy a fi, ksbb felismerje. Hatalmas sebessggel replt vissza az aggd aphoz olyannyira, hogy elszr nem is tudott leszllni a padlra, hanem a stor belsejben krztt egy darabig. Vgl jultan esett ssze, s mikor maghoz trt gy szlt: „ Smnjaid bolondot csinlnak belled. Most lttam a fiadat, egy storban fekszik. Megmutattam neki az arcomat a fstnylson keresztl.“ - Valban msnap hazatrt a fi, s ezt mondta: „Tegnap jjel nem tudtam aludni, hanem egy ltomsom volt. A te arcodat lttam a fstereszt nylsban."
Az els mese arrl szl, mikor a beteget a hallbl hozza vissza a smn, a msodik mese viszont egy gynyr szp mese a smnrl s munkjrl. Lerja, mennyi akadlyon kell keresztl mennie a smnnak ahhoz, hogy segtsget tudjon nyjtani az embernek, hogy mennyire gtoljk az isteni szellemi lnyek a munkjban, akik lsmnknt is fellpnek vele szemben, s hogy mennyivel tallkonyabb is, s kitartbb is tlk a smn. Az „utols leheletig” is az ember szolglatban ll....
De van mg egy:
"A panamai kuna indinok kztt a test minden rsznek megvan a maga szelleme vagy lnyege, amely annak a szervnek a szerept jelkpezi. A gyerekszls az anyamh lnyegn keresztl zajlik, amit Muu-nak neveznek. Muu most a smn ellensge, aki azonban nem gonosz szellem, hanem testi funkci, amely rosszul mkdik. A smn a beteg n fgggya alatt l, s hosszasan ismtel minden mozzanatot. Ahogy a bba rte kldtt, mintha minden lpssel meg akarn szabadtani az asszonyt a szenvedseitl. Azutn rszletesen felsorolja valamennyi segt szellemt, akiket nelegannak hvnak, s megfelel fegyvert, felszerelst ad nekik: fekete gyngyt, lngszn gyngyt, tigriscsontokat, armadill csontokat, ezst nyaklncokat, s fknt hegyes, szrs sapkkat. Vgl a neleganok belpnek a beteg vaginjba, s az asszony valban rzi a behatolst. A sapkk „megvilgtjk“ az utat s vilgoss teszik az asszony tudatt is. Amikor mr bent vannak, tkelnek a tjon, amely az l test bels anatmija s a benne lv pszih rzelmi geogrfija.: „ A nelegan elindult, a nelegan a Muu tja mentn halad a Rvid hegyig. A nelegan elindult, a nelegan Muu tja mentn halad a Hossz hegyig. A nelegan elindult, a nelegan Muu tja mentn halad a Jala Pokuna Jalig.“
A smn soronknt felsorolja a hgkat s kanyarokat, amint elhaladnak mellettk az t segt szellemek:
„A beteg fjdalmai alligtor formjt ltik, azutn polipt. Muu sajt vdelmezi pedig fekete tigris s egy vrs-por szn llat formjban jelennek meg. A neleganok sorban mindegyiket megktik egy vaslnccal, mikzben azok ordtanak, szjuk habzik, knnyeznek, s karmaikkal, mancsukkal mindenhova vrt kennek. Vgl a neleganok elrik az anyamhet, s sapkikat mgikus fegyverknt hasznljk, hogy a szellemekkel val sszecsapsban gyzzenek. Most kezddik a visszat. Ez indtja meg a szlst, kitgtja a mhnyakat, a szlcsatornt."
(Egy gondolat a Muu-nv hallatn - a valamikori Mu fld is - nem anyamhet jelent vletlenl?)
A smnok nem rtanak az isteni szellemeknek - hisz mg a fegyverk is csak a sapkjuk - csak nem engedik rtani ket. De mindezekbl a meskbl az tnik ki - a smn, a szabad szellemi vilg tbb az isteni szellemvilgtl, a smnvilg „kezeli“ az isteni szellemvilgot, s nem fordtva. A biblia az ilyen szabad, smni szellemre - aki a lelki vilgot segti - azt mondja ltalban, hogy „bukott angyalok“, meg azt, hogy elfordultak az Istentl, amirt bntets jr....
A bibliai kgyra vonatkozlag van egy olyan tippem - a kgy nem a smn vletlenl? Nem annyira alaptalan sejtelem ez:
„A smnizmusnak az a hit szolgl alapjul, hogy a dmonok befolysolhatk, lekenyerezhetk. s a smn bvs hatalmval r tudja knyszerteni akaratt a szellemekre. Teht az opus operatum gyz az isteni akarat fltt (Dr. Varga Zsigmond: Az smagyar mitolgia szumir s url-altji rksge).”
A Smn szemszgbl az Isteni Szellem a dmon, mint ahogy az Isten szemszgbl dmon a Szabad Szellem.
Az emltett knyv szerint is a smn megvdi az embert az Istentl - vagyis a smn az ember igazi bartja:
"Az ldozat (az emberrt munklkod szabad szellem - ntlem) az imval egytt a szumir-ural-altji skultuszban a smnizmus szolglatban ll. Nincs egyb clja, mint a smni tevkenysg sikerre juttatsa. Ezt ktfle mdon ri el, .m:
a) a bajt okoz gonosz dmonok elhrtsa a jindulat szellemek segtkszsgnek biztostsa ltal. Ez utbbi rangltra feltornzhatja magt a legfõbb istenig, az gisten magassgig. Kzelebbi, pontosabban krlrt clja szerint lehetett tplls, ajndkozs, vagy kiengesztels. A szellemek nem dolgoznak ingyen. ket ki kell elgteni, ilyen vagy olyan formban.”
A bajt okoz dmonok - a smn szemszgbl - az isteni szellemek, s k azok, akiket meg kell, s meg lehet nyerni, lekenyerezni.
"b) A smn az emberrt mindent vllal, rvlst, alvilgi majd gi utat egsz a vgkimerlsig. Az gyes smn mindenen diadalmaskodik, ha arrl van sz, hogy az elveszett lelket megkeresse s visszahozza. Nemcsak az alvilg fejedelmvel, hanem az gistennel is szembe mer szllni. Egy burjt mese szerint az gisten elragadta az ember lelkt s bezrvn egy palackba, a palack szjra rhelyezte hvelykujjt. A smn csak hosszas keress utn tallt r az elrabolt llekre, majd ttekintvn a helyzetet, darzzs vltozott t, s megszrta fullnkjval az gatya homlokt, mire az, fjdalmban elvette hvelykujjt a nylsrl, s a palackbl kireplt a fogoly llek. A smn fellvn dobjra, a kiszabadult lelket visszaviszi az emberbe. E csnytevst torolja meg az gisten a dob kt rszre osztsval s csak a fels fellet bebrzsnek a megengedsvel."
Szp gesztus a smntl, s biztat az emberre nzve.
|