Az si magyar hitvilgrl
2006.01.13. 19:59
Hitvilgunk legrgibb emlkeinek feltrsa, a tredkes emlkek sszegyjtse s a hajdan volt rendszer szerkezetnek rekonstrulsa olyan tudomnyos feladat, amely tbb tudomnyg - nyelvszet, rgszet, nprajz, trtnettudomny s msok - egyttmkdst, de legalbbis jabb adatainak ismerett ignyli. Kimondottan mtosznak tekinthet szvegek ugyan nem maradtak fenn, de a parasztsg megrztt folklrjban mitologikus elkpzelseket. A nphit, a npmesk, a mondk, az archaikus npi imk s rolvassok, valamint a npmvszet s a npszoksok alapjn rekonstrulhat a mitolgiai elkpzelsek rendszere.
A magyar mitolgia rgi llapotnak s szerkezetnek megismershez a tbbi finnugor np mitolgijnak s istenrendszernek kellene mintul szolglnia. A magyar anyag azonban erre nem ad lehetsget, mert teljesen eltr a tbbi finnugor, de mg a nyelvileg legkzelebbinek tartott obi-ugor anyagtl is. Ez a tny azzal magyarzhat, hogy a magyarsg a legkzelebbinek tartott nyelvrokonaitl is tbb ezer ve elvlt, s megsznt kzttk minden nyelvi, illetve kulturlis kapcsolat.
Mivel a magyar nphitanyagban nincsenek olyan korai szvegek, amelyeket a kutats joggal tarthat a mtoszteremt korok termknek (mint pl. az szaki germn npek sagi vagy a kaukzusi Nrt-eposz), ezrt a kzvetett forrsokra kell tmaszkodnunk. A mitolgiai adatok forrsai lehetnek a rgszeti leletek, az antik szerzk magyarokra vonatkoz adatai, a kzpkori trtneti krnikk elbeszlsei, az rott forrsok, kztk az elmlt szzadok irodalmi hagyatka s vgl a folklr. Azrt kell hangslyozni a szbeli nphagyomny, a szoksok s a npmvszet (klnsen a fafarags s a hmzsek ornamentikjnak) forrsrtkt, mert mindezek a kulturlis "nyelvezetek" a sokfle idegen hats ellenre meg tudtk rizni a hajdani mitologikus gondolkods egyes elemeit. Klnsen becsesek azok a 19. szzadi mitolgiai munkk, amelyeknek szerzi tudatosan gyjtttk a korabeli folklrt.
A forrsok sokflesge miatt a rendelkezsre ll adatok minsge sem lesz egyforma, ugyanakkor e forrsok nlkl nem lehet a magyar nphit trtneti rtegeit felderteni. A rekonstrukci egyik problmja ppen az, hogy a megtallt adatok lnyegesen befolysoljk azt a kpet, amit kialaktunk, gy az egyes forrscsoportok figyelmen kvl hagysa jelentsen vltoztat a magyar nphit trtneti kpn. Tovbbi nehzsget jelent, hogy npnk a 11. szzad elejn ttrt a keresztny hitre, s az j valls fogalmait a nyelvben rgta meglv, tbbnyire trk eredet szavakkal fejezte ki (gy pl. bjt, lds, tok, gyn).
rdekes vonsa a magyar nphitnek az is, hogy az egyes mitikus (vagy pszeudomitikus) alakok, a hiedelemtrtnetek fhsei mennyire a folklr egyes mfajaihoz, illetve egyes forrscsoportokhoz ktdnek. gy pl. a fld alatti vilg hetes rtegzettsgre csak bizonyos rolvassszvegek utalnak (a fld ht csnja, vagyis fld alatti rtege), vagy a hiedelemmondkon kvl a boszorknyperekbl tudhatunk meg a legtbbet a magyar boszorknyhiedelmekre vonatkozan.
A magyar mitolgia legrgibb trtneti rtegeirl szlva elssorban a rgszetet kell segtsgl hvni. gy pldul a honfoglals kori lovastemetkezs, a lldozat szoksa a rendszer fontos elemnek tekinthet. A temetket megfigyelheten vzen tlra teleptettk, a srokat pontosan betjoltk, lbbal (vagyis arccal) kelet fel fektettk a srba a halottakat, akikkel egytt temettk el mindennapi hasznlati trgyaikat s szemlyes holmijaikat. Mindezek fontos tipolgiai jellemzk lehetnek az sszehasonlt vizsglatok sorn. Nyoma van krnikinkban bizonyos totemisztikus mtoszoknak: nevezetesen a turulhoz (hatalmas, sashoz hasonl madr) kapcsold trtnet szerint az rpd-hzi uralkodcsald sanyja egy turulmadrtl esett teherbe. Ez a mtosz tipolgiailag sszevethet Szibria s a Tvol-Kelet, pldul a mandzsuk smnista mitolgijnak alaptrtnetvel, nevezetesen azzal, hogy az els smn anyja szintn sastl foganva szlte gyermekt. Egy msik mtosztredk a csodaszarvast ldz testvrpr, Hunor s Magor trtnett, felesgszerz kalandjt, vagyis a nemzetsgalapts esemnyeit mondja el. Az gi eredet csodaszarvas-motvum egybknt megjelenik a sok si mitologikus elemet tartalmaz regsnekekben is.
A hazai kutatk egyetrtenek abban, hogy a honfoglals korban a magyarsg mitolgiai vilgkpnek alaktsban fontos szerepe volt a samanizmusnak. Ennek nyomait trta fel ma mr klasszikusnak szmt mvben, A smnhit emlkei a magyar npi mveltsgben cm monogrfijban Diszegi Vilmos. A smnmitolgia elemei tlltk az vszzadokat, a magyar nphit szinte napjainkig megrizte azokat a motvumokat, amelyeknek legjobb prhuzamai a szibriai npek krben tallhatk. gy pldul a magyar smnjellt is betegsg tjn, teht passzvan, mintegy akarata ellenre vlik tudv, de meg kell szenvednie a tudsrt (lsd a "feldarabols" motvumt, s meg kell msznia az gig r ft). Smn eleve csak az lehet, aki mr szletstl fogva valamilyen jelet visel (pl. foggal vagy burokban szletett - ez a hiedelem sszefgg a szibriai smnok "felesleges csontjnak" kpzetvel). Ami a smn felszerelst illeti, a magyar nphit rosta vagy szita alakban rizte meg a smndob emlkt, de fellelhet az agancsos fejviselet, a smnltra (mint gig r fa) s az extzis emlke is. A viaskod tltosbikrl szl hiedelemmondk s a regsnek refrnje ("haj reg rejtem") szintn fontos adalkok s bizonytkok egy valamikori samanisztikus vilgkp megismershez.
A magyar npi mitolgia - melyet a kutats jabb szhasznlata szerint "npi hitvilgnak" neveznk - szerkezett klnfle szempontok szerint lehet lerni, mint ahogy a klnbz npek mitolgii vagy istenrendszerei is egymstl merben eltrek lehetnek. A kvetkezkben az egsznek keretet ad vilgkppel foglalkozunk elsknt, majd a magyar istenkpzet ismertetse utn sorra vesszk azokat a termszetfeletti szellemlnyeket, amelyek a magyar nphitben szerepelnek, vgl a termszetfeletti kpessg szemlyekhez fzd hiedelmeket ismertetjk. Az ilyenfajta rekonstrukci csak egy a lehetsgesek kzl, s az adott keretek kztt nem trhet ki minden rszletre.
A vilgkp rendez elve hrom vilgra osztja a mindensget: a fels, a kzps s az als avagy tlvilgra. A fels az isten(ek) s a megszemlyestett bolygk, csillagok (Nap s Hold) vilga. A kzps az emberek lakhelye, akik kzelben a termszetfeletti lnyek (klnfle ksrtetek, erdei s vzi lnyek) mkdnek, s itt fejtik ki tevkenysgket a termszetfeletti kpessg emberek, mint pldul a tltos s a boszorkny.
A magyar npmesk segtsgvel rekonstrulhat mitolgiai vilgkpben kzponti helyet foglal el az gig r fa vagy tetejetlen fa (ms finnugor npeknl a vilgfa) kpzete. Ez a hatalmas fa jelkpesen sszekti az eget s a fldet, vagyis az istenek fels vilgt s az emberek letnek szntert, gykerei pedig a fld alatti vilgba nylnak, illetve a tvnl ttong lyukon lehet lejutni a stt fld alatti vilgba. Ezt a hatalmas oszlopot csak a smni kpessgekkel rendelkez hs (a fiatal kanszbojtr) tudja megmszni, hogy eljusson a Hold s a Nap hzba, az ezst-, illetve aranykastlyba. Egyes meseszvegek szerint ez a fa gymlcst (aranyalmt) terem, amit azonban a tndrek minden jjel eltntetnek. Ms mesetpusokban egy hatalmas sas fszkel az gig r fa gai kztt, vagy a sas fikit megment hst hozza fel egy hatalmas madr (rendszerint griff) az alvilgbl a fld felsznre, a fa tvhez, ahonnan kalandos tjra elindult. Mindezeket a motvumokat egyes kutatk sszefggsbe hozzk az als, illetve a fels vilgba tett smnutazs kpzetkrvel.
Az eget elr hatalmas fa egyes elkpzelsek szerint oszlopknt tartja a storszeren a vilgra borul gboltot, amely nhol lyukas, s ezek a lyukak a csillagok. Az gnek felettk ht vagy kilenc rtege van, s ezek a rtegek megfeleltethetk az gig r fa gainak, melyeknek szma ugyanennyi. Az utbbit a magyar rolvassokban frfiknt emltik ("j Hold, j Kirly"), mg a Napot az istenanya megszemlyestjnek tartjk, teht a ni princpiummal azonostjk (a "napba-ltztt-asszony").
Egyes npcsoportok archaikus folklrjban (pl. a moldvai csngknl s a kunok krben) megtalltk a reggeli napksznt imkat s gesztusokat, melyek felteheten a Naphoz fzd npi vallsi gyakorlat, egy hajdani naptisztelet emlkt rzik. A gyimesi csngk krben pedig egy korbban nem ismert mitologikus alak (Babba Mria) felteheten a keresztny Mria-kultusz s egy korbbi pogny ni istensg szinkretizmusbl keletkezett.
A Holdnak elssorban a npi gygytsban volt szerepe, bizonyos esetekben a rolvassok mgikus erejt vltk ersteni azzal, hogy holdvilgnl vgeztk a cselekvst. A holdfoltokrl azt tartottk, hogy Szent Dvid hegedl s Cicelle tncol, de ismert egy msik (felteheten pogny eredet) magyarzat is: egy psztor alakja lthat a Holdban. A Tejtnak tbbfle elnevezse ismert a magyar nphitben: Szalms t, reg Isten orszgtja, az risten vagy Jzus urunk orszgtja, azonkvl Csaba kirlyfi tja. Mindezek az elnevezsek valamikori mitologikus szzsk kivonatt rzik vagy rizhetik. Ismert egy gitestfal mitikus lny, a markolb a magyar nphitben, ennek tulajdontjk a nap-, illetve a holdfogyatkozst.
Az ggel - ahol a mennyorszg tallhat - szemben ll a pokol, mint az alvilg, vagyis a vilgkp harmadik rsze. A menny, a fnyessg birodalma valahol fenn van, ahov azoknak a lelke kerl, akik tisztessgesen s embersgesen viselkedtek fldi letk sorn. Ezzel szemben a pokol, amely szlv eredet sz, a sttsg birodalma, ahov a gonoszok kerlnek. Ez a szembenlls felteheten a keresztny tantsok s rgebbi dualisztikus elkpzelsek sszeolvadsnak eredmnye a magyar nphitben. A pokol mlyen a fld alatt van, a fld alatti vilg ugyangy tbbszint, mint az gi rtegek ("a fldnek ht csnnya van").
A magyar msvilgkpzetek rdekes kettssget mutatnak (ebben sem egyedlll a magyar mitolgia), nevezetesen, hogy vilgosan megklnbztethet az alvilg s a tlvilg oppozcija. Mg az elbbit inkbb a pokolra, az elkrhozottak lakhelyre rtik, addig a tlvilg semlegesebb elnevezs, s valamifle vzen tli vilgot jell, ltalban a halottak tartzkodsi helyeknt hasznlva a szt. A vilgkpben teht megtallhat egy vertiklis s egy horizontlis oppozcipr a fldi vilg- s a msvilgkpzetek szintjn.
A magyar mitolgia istenpanteonjnak f alakja a tbbflekppen megnevezett teremt, az Isten vagy az r. (A npi szhasznlatban az risten, de neve ismert az registen, Jisten, Atyaisten sszettelben is.) a vilg ura, a legfbb irnyt lny, aki kezben tartja az ember s minden llny sorst, segt s igazsgos, de bntet is. Mindezek a tulajdonsgok egy ltalnos istenfogalom jellemzi lehetnek, legyen az akr pogny, akr keresztny eredet. Mindenesetre rdekes, hogy nincs kln kultusza, nincs kln mondakre, s maga a sz is inkbb minsgjelz kzsz (pl. az istencsapsa utals sorsirnyt funkcijra). Az gben lakozik, ahonnan bizonyos mrtkig passzvan figyeli a vilg folyst, noha ms mitolgikhoz hasonlan neki tulajdontjk a fisteneket jellemz villmszr funkcit (v. istennyila - villmcsaps vagy egyszeren mennyk).
Az Istennel egytt vesz rszt a teremts munkjban az rdg mint mitolgink demiurgosza, tle szrmaznak az embernek kellemetlensget okoz lnyek (pl. a lgy, a tet vagy a bolha s ms hasonlk). Lakhelye a pokol, az birodalma a fld mlyn tallhat, ahov az elkrhozott lelkek kerlnek. A kznyelvi hasznlatban mindenfajta gonosz megtestestjnek tartjk. A fistenhez s ellenfelhez vilgosan szemben ll tulajdonsgprok rendelhetk (isten = fenn, j, vilgos; rdg = lenn, gonosz, stt).
Az szak-eurzsiai npek mitolgiiban a legtbb esetben a frfi nemhez tartoz s szemben ll fistenprhoz nk is tartoznak, de legalbb egy istenn. A magyarok istennek nincs felesge, egy talnyos elnevezs mgis arra utal, hogy valamikor lehetett a rendszerben egy fontos funkcikat betlt, nagy tiszteletnek rvend istenanya, akinek neve Boldogasszony vagy Boldoganya. A nphitnek ez a reprezentnsa felteheten a honfoglals eltti s a keresztny kpzetek szinkretizmusnak az eredmnye, vagyis a szlst segt, letad istenasszony alakja sszevethet egyfell az obi-ugor Kaltes asszonyval, msfell pedig a keresztny istenanyval, Mrival, akinek lland jelzje volt a "boldog, boldogsgos". Az istenn neveiben az asszony sz - amely oszt eredet -, de az anya is, azt jelzik, hogy valakinek a felesge, asszonya, vagyis volt frje-ura, s ez pozitv tulajdonsgaibl kvetkezen nem lehetett ms, mint a frfi fisten.
A magyar nphit termszetfeletti lnyeinek csoportjt sszevetve pldul a szlvok, latinok vagy a burjtok istenrendszereivel, azt talljuk, hogy ms npek mitolgiiban ezek az alsbbrend istensgek npes csoportokat, csaldokat alkotnak - nem gy a magyaroknl! Vlemnynk szerint ez nem a romls vagy felejts eredmnye, hanem fontos tipolgiai jellemz.
A magyar nphitre is jellemz - noha nem olyan mrtkben, mint ms finnugor npekre -, hogy a termszetet szellemlnyekkel npestik be. gy pldul az erd titokzatos lnyek lakhelye, de ezek nem a termszet gazdi, mint Szibriban, s nem istenszerek, inkbb csak ijeszti az arra jr embereknek. Vidkenknt vltoz nevk is mutatja, hogy nem tartoznak a pogny kori mitolgia alaprteghez: vadrdg (szrrel bortott test, vad tekintet reg embernek kpzeltk), vadleny (meztelenl jr, hossz haja s krme van), erdei leny, nekl kisasszony (az erdei lny neve a szkelyfldi magyarok krben).
Az n. "termszeti szellemek" msik csoportjt a vzi lnyek alkotjk. A frfi vzi ember a nagyobb folyk, tavak vagy mocsarak vizeinek lakja a nphit szerint. Veszlyes szellemlny, mert lehzza az embert a vz al (alakja sszevethet ms finnugor npek vzi lnyeivel, mint pldul a mari Vit-Kan s Ved-ava. A ni vzi lny a magyaroknl a sell, akit szp s ifj lenyalakban kpzeltek el, s mivel a vzben l, halteste van derktl lefel.
Az idjrs vltozsait a mitologikus tudat gyakorta egy-egy istensg kzvetlen beavatkozsnak tekintette, s a klnfle jelensgeket (szl, es) kln-kln szemlyestette meg (pl. a lengyel Pagoda, vagy a grg zephir-szl). A magyar nphitben ilyen az regasszony alakjban elkpzelt Szlanya, aki a szeleket rzi s kiengedi egy barlangbl. A npmeskben a vilgfa gai kztt tanyzik. Az jabb kutats idjrsdmonnak tekinti a srkny alakjt is, amely mind a npmesknek, mind a hiedelemmondknak gyakori szereplje, mint a hs ellenfele, illetve segtje. Megjelensi formja (ht-, kilenc-, tizenkt fej) nem klnbzik ms npek srknyalakjaitl. rdekes viszont, hogy maga a sz trk eredet tvtel a magyar nyelvben.
Van a magyar nphitben nhny olyan kifejezs, amely tbbfle dmonikus lny megnevezsre alkalmas: a szellem, a llek s a ksrtet. Szellemnek neveztek mindenfajta testetlen mitikus lnyt. Az elnevezs mitopotikai mlyrtegeiben a szlszernek elkpzelt mitikus lnyek csoportja hzdhat meg. Ehhez hasonl tpus a llegzet jelents szavunkbl szrmaz llek terminus, melyet elssorban a meghaltak testt elhagy megfoghatatlan szubsztancia jellsre hasznltak. A finnugor npek tbb llekkpzetet ismertek, tbbek kztt olyat, amelyik elhagyhatja az ember testt, amikor az ember alszik vagy rvletbe esik. A moldvai csngk krben szintn feljegyeztek olyan hiedelemmondkat, amelyek az embert dong alakjban elhagy llekrl szlnak.
A kutats pszeudomitikus lnyeknek tekinti a nphit azon alakjait, amelyeknek csak a nevt ismerjk, de pontos alakjukat, megjelensi formjukat nem, illetve a klnbz elbeszlsek nagyon is eltr lerst adnak rluk. Ilyenek a "fiktv" betegsgdmonok: a fene, a guta, a nyavalya, amelyek tbbnyire fenyeget, rosszat kvn szlsok formjban maradtak fenn a mitopotikai tudatban a mai folklr elemeiknt.
Ismert a nphitben nhny ijeszt szerep lny, melyek alakja nehezen krlrhat, nevk is csak egy kzsz (ilyen pl. a ksrtet s a hall), de van olyan is, mint a lidrc. Ez a talnyos lny tbbfle alakban is megjelenhet, s ezekrl az alakvltozatokrl sok hiedelemmonda tudst. A lidrc az "rdgszeret" egyik tpusa a magyar nphitben, de a hozz fzd hiedelmek azt mutatjk, hogy alakjban sokfle mitikus motvum keveredik (pl. tzes fark repl csillag, bolyg lidrcfny, ksrtet, hazajr halott, gazdagsgot hoz lny).
Van a magyar nphitben egy meglehetsen npes hiedelemlny-csoport, amelynek egyetlen funkcija az egszen kicsi gyermekeknek az ijesztse, ha tlsgosan hangosak, helytelenl viselkednek vagy nem akarnak aludni. Leggyakoribb neveik: bubus, mumus, bankus, bunkus, bnks, bls, kankus, kunkos, kankas, kks, kkr, mumk, mummu, mam, hemmes, mankuj, vankuj. Lnyegben ezeknek a lnyeknek csak nevk ismert, amelyet egy rvid, ijeszt rtelm mondatban hasznlnak: "Elvisz a bankus!" - "Jn a mumus!", de megjelenskrl, alakjukrl semmit sem tudunk, annak ellenre, hogy az egsz magyar nyelvterletre kiterjed, igen alapos gyjts ll rendelkezsre. A tbb ezer adatbl kivilglik, hogy az egyes ijeszt szavak hasznlata csak bizonyos jl krlhatrolhat etnikai csoporthoz ktdik (pl. a kk a palcok krben, a kkus csak Szabolcs-Szatmrban, a mkr s a banku pedig csak a kunok lakta vidken volt hasznlatos). Noha gyermeknyelvi kifejezsrl van sz, a hangalaki vltozatok nagy szma s az orszgos elterjedtsg egy valamikori (ers negatv tulajdonsgokkal br) mitolgiai lny emlkt sejteti.
A npmesei, illetve mondaszvegekben szintn megjelennek klnfle pszeudomitikus alakok, ezeket szoktk ltalban a mitolgiai rendszerek alsbb szintjein elhelyezni. A magyarban ilyen a man, a trpe, az ris, a tndr s a boszorkny. A mank s a trpk alacsony nvs, de roppant ers, hossz haj s szakll, furfangos lnyek, akik az risokkal egytt csak a npmeskben szerepelnek. Ez utbbiak tvol, valahol a vilg peremn, hegyek kztt lnek, mg a trpk s a mank az erdben vagy a fld alatt, ezzel kapcsolatos kincsrzi szerepk.
A mitolgia als szintjeinek lnyei lakhelyket tekintve kvl lnek az emberi vilg kulturlisan berendezett krn, a termszeti krnyezet: erdk, barlangok, hegyek, tavak, lpok, vizek jelentik letk szntert. A nnem lnyek kzl a legismertebbek a tndrek, akiket j szndk s csbosan szpsges lnynek rajzolnak npmesink s mondink. Jellegzetes, hogy palotik egy vz alatti, rk boldogsgot gr birodalomban vannak. A nv etimolgijt nem dertette ki a nyelvtudomny, de ismernk pldt hasonl mitolgiai nvadsra, amikor maga a kzsz jelentse jelzi az alak legfbb tulajdonsgt (ez esetben a tndkls, ragyogs, elbvls jelentskrt).
Ha a tndr a mitolgia als szintjnek szp, fiatal, vzben lakoz lnye, akkor negatv tulajdonsgokkal felruhzott ellenprjnak minden bizonnyal a vasorr bba tekinthet, akinek alakjt mesink csnya, rosszakarat regasszonynak rajzoljk.A mitolgiai rendszer rsznek tekinthet a trtneti epikus hagyomny rendkvli hseinek csoportja, akikrl sok esetben nem lehet egszen pontosan tudni, hogy valban ltek-e, illetve valban velk trtntek-e meg azok a csods s alig hihet esemnyek. Ilyen mitikus elemekkel tsztt hagyomny kapcsoldik a nagy erej Botond vitzhez, Lehel vezrhez s krtjhez, Szent Lszl kirly kzdelmhez a kun harcossal - ez utbbit kzpkori templomfreskk riztk meg napjainkig - s a nagy erej Toldi Mikls alakjhoz is.
A nemzetsgalapt sk a szjhagyomny vilgban az idk folyamn mitikus hskk lesznek s beplnek a np tudatba. Alakjaival a mtosz a trtnelem kezdeteirl mesl, a trtnelmi hsk pedig lassan mitikus alakokk lesznek (mint pldul az igazsgoszt Mtys kirly) a ml idben. A kzssg szmra az a fontos ebben a folyamatban, hogy azonostani tudja magt a mitikus trtnelem vagy trtnelmi mtosz hseivel. A hagyomnyokat rz s konzervl mitolgiai rendszernek identitserst szerepe van. Ez a legfontosabb trsadalmi erejk a hajdan volt mitolgiknak.
|