Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Boszorkányság
 
Wicca
 
Szellemek
 
Halál és élet a halál után
 
Asztrológia
 
Démonok
 
Vámpírok
 
Kötések
 
Sámánizmus
 
Tündérek
 
Angyalok
 
LELKI HARMÓNIA
 
Ajánlott linkek
 
Ha olvasni van kedved
 
Varázslatok, igézetek!
 
Angyalok üzenete

Ha magasra felemeled a fejed és megcsokolod a szelet,
és megöleled az eget,és elmondod imadságodat,
és soha nem hazudsz,egy napon megtanitunk hogyan kell repülni.

Angyal áll melletted

Egész éjjel majd én figyelem álmodat
Egész éjjel majd én melleted leszek.
Minden rossz állmodnál majd én ott leszek,
Fogom a kezed,mondom neked minden jo lesz.
Amikor sirsz majd én ott leszek...
Mondva neked Te soha nem vagy semmi,
Soha nem vagy kevesebb mint szép.
Ne aggódjál Én itt vagyok melletted Védô Angyalod.

A változás varázsa
Csak mennek a napok,
S, Te nem vagy itt velem,
Pedig annyira, annyira
Kellenél nekem!
Talán nem is sejted
Mennyire megváltozott minden,
Más szemmel látom a világot,
És ezt Neked köszönhetem.


 


 
Mágia
 
Híres boszorkányoki, látnokok, rejtélyek
 
Ezoterika
 
Ezoterikus asztrológia
 
Létezhetünk nélkülük?
 
Megtörtént esetek
 
A mítoszok világa – a világ mítoszai
A mítoszok világa – a világ mítoszai : A mítószok világa, a világ mítoszai

A mítószok világa, a világ mítoszai

Bácsfi Diána mítoszkutató  2006.03.11. 14:12

-

1. Aranykormítoszok és visszatérés A mítoszvilág, az istenek, istennők, hősök és történelemelőtti csodalények lenyűgöző univerzuma mind a mai napig kimeríthetetlen ihlető forrása az európai kultúra képzőművészetének, irodalmának, a jelképek, szimbólumok, nyelvi fordulatok, szólások és közmondások tucatjainak, sőt – bár kevesen tudják – mindennapi cselekvésmintáinknak is. A legutóbbi évszázad közepéig tudományos körökben a szalonképesség feltétele volt úgy gondolkodni a mítoszokról, mint elbájoló, viszont valótlan, minden logikát nélkülöző, képzetletszülte alkotásokról, melyek az emberiség szellemi gyermekkorának ugyan természetes velejárói voltak, a modern ipari társadalom szülötte azonban körülbelül olyan szemmel tekint le reájuk, mint mondjuk egy múzeumban kiállított dinoszauruszcsontra: az egzotikum feletti borzongás és a „letűnt” iránti csodálattal vegyes szánakozás érzeteivel. A régi elmélet – nevezzük akár anyagelvű mítoszértelmezési teóriának, akár egyszerűen materializmusnak – abból az alapfeltevésből indult ki ugyanis, hogy az emberi gondolkodás a történeti idő előrehaladásával párhuzamosan fejlődik, az újabb tehát szükségszerűen összetettebb, bonyolultabb, igazabb, jobb mint a régi, éppen ezért – szerintük – az Univerzum működésének leírását szolgáló mai modellek (például a Big Bang-elmélet) alapvetően közelebb állnak az „igazsághoz”, mint például az Őstojásból való világteremtés mítoszokban általános képzete. A materialisták úgy vélték, hogy míg előbbi – a Big Bang – tudományos teória, addig utóbbi – az őstojás-hagyomány – „csak mítosz”, ebből következően legfeljebb irodalmi vagy nyelvtörténeti vizsgálódás tárgya lehet, a fizikai „valósághoz” azonban semmi köze nincsen, hiszen, érveltek, „ nem rendelkezünk bizonyítékokkal arra nézve, hogy a világmindenség a mítoszokban leírt módon, mondjuk egy tojásból jött volna létre”. A „hiszem, amit látok” kereszteslovagjai az anyag korlátlan uralma feletti lelkesedésükben éppenséggel csak egy apró körülményről feledkeztek meg: nevezetesen arról, hogy a Big Bang-elmélet helyességére vonatkozóan pontosan ugyanannyi bizonyítékkal rendelkezünk, mint az őstojástanéra, azaz semennyivel. Ennyi erővel bizony az ősrobbanás teóriája, a Big Bang is mítosz, ahogyan minden egyéb tudományosnak mondott elmélet is az, a newtoni erőtantól a darwini evolucionizmusig: a mítoszoktól önmagát megfosztani akaró, azok bűvköréből szabadulni mégsem tudó modern ember önáltatásának ékes tanúságtételei. Szerencsére az egykori történelemtanár magyarázatát, amely szerint a mítoszok úgy keletkeztek, hogy az ősember rettegve kuporgott barlangjában, figyelte a mennydörgő, villámló ég félelmetes jelenségeit, az azok mögött húzódó fizikai törvényeket nem ismerve pedig isteneket és istennőket alkotott képzeletében – már egyre kevesebben veszik komolyan. A XX. századot még annyira jellemző anyagközpontú álláspont mára idejétmúltnak bizonyult, és bár zászlóvivői mindent megtettek, hogy a vallásokat a múzeumpolcokra juttassák, Isten kifogyhatatlan humorérzéke bizonyítékaként ők jutottak oda. Az összehasonlító mitológiakutatás tudományos alapfeltevése, kiindulópontja immár az, hogy a mítoszok világa az emberi létnek ugyan ősrégi, ám a mainál semmivel nem fejletlenebb (inkább fejlettebb!) stádiumát tükrözi: egy letűnt, az ókori szentiratokon keresztül mégis tökéletesen feltárható és megismerhető szellemi univerzumot, amelynek a Vízöntő-kori emberiség számára mindennél aktuálisabb üzenete van. Írásom ez utóbbi bekezdésének elfogadása annyit jelent, hogy Olvasóm hajlandó komolyan venni – mondjuk ki: tisztelni – a mítoszokat és hajlandó annak elismerésére, hogy a mítosz nem „valótlan”, hanem „máshogy valós”, mint például egy történelmi esemény vagy matematikai képlet; igazságtartalma pedig nem csekélyebb utóbbiakénál, hanem „másmilyen” – nem észelvi és nem érzéki - igazságtartalom. E megállapításunk nem más, mint annak alapfeltétele, hogy egyáltalán elfogulatlan és becsületes összehasonlító mítoszkutatást végezzünk. A becsületes - tehát modernista gőgtől és anyagelvű előítéletektől mentes – vallástörténetkutatás megszületését a XX. század legnagyobb komparatív vallástörténészének, a bukaresti születésű Mircea Eliadének köszönhetjük. Mitológiai témájú cikksorozatomat – ahogyan tanítványi közösségem megteremtését és előadássorozataim mindegyikét is – az ő elévülhetetlen eredményei előtti tisztelgésnek kívánom szánni. A modern tudomány sokáig nem vett tudomást a történeti korok megkezdődése előtti – mítikusnak nevezhető – világkorszakokról, hiszen ezek nem hagytak maguk után egykorú írásos vagy tárgyi bizonyítékokat (egyszerűen fogalmazva: egyetlen ásatás sem hozta felszínre Zeusz olümposzi serlegét, amelyből a Ganümédész által kitöltött ambróziát fogyasztotta valaha, illetve egyetlen mélyfúrás során sem került elő egy kentaur vagy egy szirén csontváza). A mítoszok viszont elragadóan érzékletes leírásokat tartalmaznak arról, hogyan váltotta fel az isteni világot a történelmi ember hegemóniájának kora: ezek csoportját, mivel a síkváltást negatívumnak, értékveszteségnek érzékelik, „bűnbeesés-mítoszoknak” nevezhetjük. A tibeti bön mitológia egy epizódja elbeszéli például, hogy a kezdetekkori emberiség az istenekétől semmiben sem különböző fénytesttel rendelkezett, fénynemzéssel szaporodott és tökéletes boldogságban élt, egészen addig, amíg egy égő csillag rá nem zuhant az élőhelyét jelentő őskontinensre, amely a tenger habjai alá süllyedt: ekkor halandóvá vált, aki többé csak „lentről” hódolhat az isteneknek, ám immár nem egyenrangú testvérei azoknak. Az indonéz mítoszok közül igen híres a Szivárványhíd története: eszerint az ember megteremtése után ragyogó szivárványhíd feszült az Ég és a Föld között, amelyen isten és ember egyaránt átjárhatott a másik birodalmába: az embernek szabad bejárása volt a létfeletti szférákba, az istenek pedig gyakran látogatták meg a boldog emberiséget a Földön. Egy irigy démon támadása következtében azonban a tarka átjáró kettétörött: a majdan eljövendő hős feladata éppen az lesz, hogy eggyéforrassza azt. A germán mitológiában az őskatasztrófa során az istenek világától, Asgardtól, a halandó szféráig, Mitgardig ívelő Bifröst-szivárványt repesztik ketté a Jötundland felől rohamozó falánk óriások. Az Eget-Földet valaha összekötő, majd egy végzetes pillanatban kettétört szivárványhíd, elszakadt liánkötél vagy szétfeslett bambuszhágcsó egyébként globálisan ismert jelkép: a mítikus és történeti sík közötti tragikus törésvonalat szemlélteti, azt a cezúrát, ami az „időfeletti, boldog” és az „időnek, öregségnek, halálnak alávetett, boldogtalan” emberiségkorszakokat választja el egymástól. A vallástörténésznek tehát, amikor a mítoszok tanulmányozásának szenteli hivatását, célszerű szem előtt tartania azt, hogy a képek, jelképek, szimbólumok, mítoszok és mítikus hősök rendszerét egy olyan emberiség hagyta maga után, amely még képes volt a Mindenség okoskodás és okfejtés nélküli, ártatlanul rácsodálkozó, egyben mélységesen meditatív szemléletére. Az ősi kultúrák embere számára a létezés egésze a szó totális értelmében szentséget képviselt: az égbolt csillaghímzése istenek és istennők csodás tetteiről, régmúlt idők derűs vagy rettenetes eseményeiről mesélt, az emberi hangon megszólaló kardban a nemzetségre égi hazájából vigyázó ősatya lelke lakott, a gabonatároló hombárra pedig jóságos kígyók képében az aranykori héroszok szellemei vigyáztak. Ártatlan és ifjú volt ekkor az ember, akárcsak maga a Föld, mely még nem viselte magán a későbbi világpusztulások sebeit: az iráni mitológia szerint például minden szakadék és kráter a gonosz Ahriman támadása, az Aranykor elveszítése nyomán keletkezett bolygónk addig hibátlanul sima felületén. Tévedés lenne azt gondolni, hogy az Aranykor teljességét leíró, elmúlásának kataklizmatikus körülményeit keserű fájdalommal visszaidéző „eredetnosztalgikus” mítoszok az úgynevezett könyv-vallásokból hiányoznának. A modern Nyugat embere számára közismert a bibliai Paradicsom-történet, mégis kevesen veszik a bátorságot ahhoz, hogy ezt aranykormítosznak titulálják. Pedig a szimbólumok önmagukért beszélnek: a tiszta vízű folyók szabdalta, isteni őrök vigyázta titkos Kert, elrejtett Sziget vagy tiltott Város témaköre Kínától Dél-Amerikáig világszerte ismert mítikus motívum (a középkori európai alkimistáknál például hortus conclusus, „Bezárt Kert” néven jelenik meg, de a Gilgamest marasztaló Sziduri istennő drágakőkertje és a spanyol konkvisztádorok fantáziáját évszázadokig izgató El Dorado-hagyománya is éppen ugyanerre utal). A Kert, illetve Sziget közepén mindig a Világfa áll, Axis Mundi, azaz Világtengely szerepkörében: gyökerei az alvilági régióig nyúlnak, törzse az emberi létszférát döfi át, míg lombkoronája a szellemvilágig emelkedik. A Fa gyümölcse a görög, a germán, az óperzsa, a rigvédikus és a kelta hagyományban is alma, a Nagy Istennő tápláló keblének az újkőkor művészetéből ismert manifesztációja: számos mítoszban a mezítelen Úrnő adja át a túlvilágra érkező hősnek az emlékezés, a nem feledés, az isteni princípiumban való részesedés ajándékaként. A görög mitológiában Héraklésznek erről a Fáról kell megszereznie a Heszperiszek aranyalmáját, a mitográfusok egyöntetű állítása szerint viszont a Fa Héraklész Oszlopain (a Gibraltári-szoroson) túl, a Nyugati Óceán közepében található elrejtett sziget kellős közepén áll, sőt a Heszperisz szó is az Esticsillag irányát sugallja (a latinban az Esthajnalcsillagot Vespernek nevezik, felkelése pedig mindig az Aranykor megjövendölt visszatértének reménységét jelentette). Természetesen a Kígyó sem csak a Bibliában gyűrűzi körbe a Világfa törzsét: az óizlandiaknál az Yggdrasil-fa gyökérzetében lapul, Iránban pedig kicsi, de annál fenyegetőbb gyíkocska alakjában futkos fel és alá a Voroukasa-tengeri Sziget Gaokerenának nevezett fügefáján; a hindu tantrikus filozófiában viszont „özvegy” Kundaliníként a mangófának ábrázolt gerincoszlop tövében szunnyad összetekeredve, várva, hogy a megvalósítási technika során aktiválják (=”feleségül vegyék”), miután Istennővé változtatva a koronacsakra székhelyén uralkodó Király színe elé vezették. Az emberi őshagyomány drámai, szívbemarkoló képekkel ábrázolja az Aranykor pusztulását: a Sziget elsüllyed, a Világfa kidől, a Híd kettétörik, a Város az égbe száll vagy a dzsungel fái mögé rejtőzik, az Embert kiűzik a halhatatlanság és tudás Paradicsomkertjéből, amelyet a következő Aranykor eljöveteléig a profán egyének számára tiltott területnek nyilvánítanak. A tabu viszont soha nem vonatkozik a beavatottakra, sőt azt is mondhatnánk, az avatandó számára éppen e tabu megtörése képezi a beavatás folyamatának tetőpontját. A mesékben elinduló vándorlegény, a mítoszokban a Világhegy megmászására, az istenek egeinek megismerésére vagy a Halál Óceánján (=az Óperenciás-tengeren) való keresztülhajózásra vállalkozó hős az avatotti viselkedést modellálja minden kor müsztészei számára. Az Utat természetesen avatási kalandok, veszedelmes próbatételek (szörnyek legyőzése, a Halállal való találkozáson keresztül a félelem természetének megismerése, a feledés és az emlékezés, a böjt, a szüzesség, az éberség, az alázat próbája) szegélyezik: ilyenkor a Vándor voltaképpen az Ember egyetemes világdrámáját adja elő, az anyagba zuhanástól a felismerésig, a felismeréstől a megszabadulásig, a megszabadulástól a hazatérésig. A mítosz-és mesehősök győzelme mindig az Aranykor visszateremtését, az istenemberi állapot restaurálását, a bűnbeesés során megsebzett Kozmosz meggyógyítását jelenti: az átok megtört, a rend helyreállt, a külső Én csábításait sikerrel igázó hős immár a Rejtett Birodalom uraként, a Hegyről néz le a maga mögött hagyott profán létforgatag özönére, világkirályi címével pedig együtt jár az Avató Istennőt megjelenítő (próbatételeit éppen ezért már az első alkalomtól kezdve segítő) leánnyal való hierosz gamosz joga. Aranykormítoszok és visszatérés… A győzelem, a célhoz érés pillanatában az Istenember Kora a hős egyéni életútján – individuális avatásán – keresztül visszatér. A mítoszok mindegyike az isteni és emberi, szellemi és anyagi, megnyilvánulatlan és megnyilvánult, érzékfeletti és érzéki közötti egykor oda-vissza aktív köldökzsinór helyreállítását ábrázolja, sóvárogja, kívánja, idézi és követeli és elsődlegesen ez varázsolja oszthatatlan egésszé az emberi őshagyomány teljességét. Sorozatunkban mítoszokat fogunk elmesélni, bemutatni, olyanokat, amelyek térben és időben egymástól messzire eső kulturális közegek szüleményei, ám mindannyiuk közös vonása, hogy azonos tartalmú jelképekkel utalnak azonos logikafeletti valóságtartamra (Platón ez utóbbiakat nevezi ősképnek, ideának). Az összehasonlító mitológiakutatás és művelője, a mitológus feladata, hogy – kibújva az akadémikus távolságtartás csigaházából - a mítoszok elemzésén, vizsgálatán, tanításán és népszerűsítésén keresztül az embert mára elfeledett szellemi gyökereire emlékeztesse, e küldetésében pedig a küszöbön álló globális minőségi irányváltás folyamatának mellőzhetetlen inspirálója legyen.

 
Mióta is vagy itt?
 
Te vagy a(z)...
Indulás: 2006-01-12
 
Naptár
2026. Február
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
<<   >>
 
G-mail belépés itt!
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Humor
 
Játékok
 
Zene
 
Portálajánló
 
Tudnivalók

Nagyon köszönöm az eddigi látogatóim érdeklődését. A honlapot igyekszem fejleszteni. Az oldalt azon "kevesek" számára készítem, akik jártasak (kívánnak lenni) a mágia világában és nem csak olvasgatási szinten. Jó helyen jár az aki érdeklődik a boszorkányok, wicca, vámpírok, kötések, szellemek, tündérek iránt. Jó lenne ha minnél több ember érdeklődését felkeltenék ezen dolgok hisz nem győzőm hangsúlyozni: attól még hogy nem élsz benne vagy nem látod, esetleg nem hiszel benne - ami remélhetőleg rövid olvasgatás után megváltozik - NEM biztos, hogy nem létezik!! Így láss tovább mint az orrod hegyénél, ne ítélkezz míg nem olvastál bele...!! Igaz, az emberek többsége inkább vizuális típus és míg nem él benne addig nem hiszi el... de talán ez az egyetlen biztos dolog ami létezik és a mindennapjainkat is körülveszi. Az más hogy nem foglalkozunk vele és nem vesszük észre. Ismerek nem egy olyan embert akivel csak mostanában történnek hihetetlennek tűnő események és lám hirtelen elkezte érdekelni ez a világ! Szóval ne zárkózzunk el az új és még eddig ismeretlen elől!!

By: Viorica

(msn: flowerb@freemail.hu)

Jah és mivel végre itt a nyááár, nekem is egyre több időm marad a fejlesztésekre... csak kicsit gondban vagyok, mert nem tudom mien témakörrel kéne meg foglalkoznom, de ha van ötletetek szívesen fogadom! Amúgy a design-t is változtatom, csak annyira tele van már lassan a site, hogy nagyon lelassul a bővítés során, így az ember hamar megunja...Na további jó olvasgatást...!

 
Versek
 
A legtutibb képek!:)
 
Válassz zenét
 
Véleményed?Oszd meg velem!
Önálló véleményed?
Tetszik az oldalam?

Igen, sok érdekesség van
Nem
Hát egyszerűen borzalmas...
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Személyes chat
Név:

Üzenet:
0 / 250
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Online játékok
 
Szavazz!Te mit gondolsz?
Lezárt szavazások
 
Fedezd fel a varázslatot!
 
Egyéb
 
Harry Potter linkek
 

Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!