A STN S AZ RDG
2006.01.15. 22:29
-
A biblink egy meglehetsen j, s rdekes szndarab. Nem megy ki a divatbl, nem veszt az rtkbl, nem unjuk meg, sok benne az allegria, a pldzatok, szzan szzflekppen rtelmezzk, st, rtegesen is rtelmezhetjk. Egy-egy bibliai kijelents egy idben jelenthet ezt is, azt is, amazt is, vonatkozhat mltra, jelenre, jvre.
A szerepli sem maradnak le ez mgtt a sznvonal mgtt. A darab kulcsfigurja ugyan Isten, az Atya, de azrt a httrben marad, a kulisszk mgtt. Jzus az, aki eltrben van, s aki a legtbbet vllal a darabbl.
Istenen kvl vannak mg ms lthatatlan szerepli is a biblinak - ezek a Stn, az rdg, s az angyalok.
Az rdg s a Stn a bibliban nincs egyrtelmstve, br sejtseket ad rla, hogy ez nem egy, hanem kt lny. A Stn vgeredmnyben Lucifer, a legklnb Isteni teremtmny, aki szembefordult Istennel. Az rdg a szabad llek, amelyet mr nem lehet befogni.
Az rdg az a Teremt Lny, aki az sforrssal sszhangban egzisztl, aki a lelket az nmegvalstsban segti, s nem sajttja ki magnak, mint Isten. Az rdg, a TL nem veszi fel szemtl szembe a harcot Istennel. Isten ellen minden embernek magnak kell megvvni harct - az rdg az embert csak a sajt lelkierejnek megszerzsben, felptsben segti.
Lorber Jakab az rsaiban szintgy nem pontosan klnbzteti meg a Stnt s az rdgt, nha sszemossa a kettt:
„Lucifer, azaz Vilgossghordoz volt az eredeti s tulajdonkppeni neve. Isten az lnybe gondolatainak vgtelensgt plntlta t, hogy Lucifer vilgossgban megrjenek, s e hatalmas szellem fnybl vilgosan gondolkod lnyek tudatos vilga teremtdjk. A vgtelensg e fnyes lnyektl mind jobban benpeslt volna, amire a vgtelensgben kimerthetetlen hely llt volna rendelkezsre.”
Itt valban a Stnrl r, Luciferrl, akit isten bkezen megldott szellemvel. A Stn, Lucifer a legnagyobb Isteni Szellem.
A tovbbiakban a Stn fogalma alatt azonban mr az rdgt kell rtennk:
„A Stn lelkt nerejbl akarja felszabadtani; ... (Stn) az emberek kzl mr sok szellemet kikpzett a maga szmra, s a tovbbiakban a sajt angyalai tjn gyakorolta a hatalmat. A diabolus, azaz rdg nem ms, mint a Stn iskoljban kikpzett, kifejldtt s megizmosodott szellem. Ezt ne gy rtstek, hogy a Stn egy tnyleges iskoljban kikpzett szellem, hanem E SZELLEMEK NMAGUKBAN NMAGUKAT KPEZTK KI ERRE AZON INTELLEIGENCIA RSZECSKK SEGTSGVEL, MELYEKET A STN KISUGRZÀSBÒL FELVETTEK MAGUKBA. E szellemeket, akik gy nmagukban hordjk a Stn szellemt, nevezzk rdgknek, vagy a Stn tantvnynak."
Ez nagyon szp megfogalmazsa az nfelptsnek, nmegvalstsnak: „E szellemek nmagukban, nmagukat kpezik ki”, a sugrzs pedig az sforrs sugara. Neknk, embereknek teht nmagunkban, nmagunkat kell kikpezni, s ebben segt bennnket a belnk ltetett sforrs sugara, szellemisge.
A „Stn” szval ez az rs arra utal, hogy Lucifer mellett az sforrs is ellensge Istennek, mivel az sforrssal a lnyek felptik sajt szellemisgket, s az rkltben nem lesznek Istenre utalva.
Az albbiakban jra megjelenik a Stn:
„Satana az Istennel szembehelyezett ellenplust jelenti, s mint Satant, tnyleg az r helyezte szembe nmagval, mint ahogy a frfi ll szembe a nvel.
Mint ahogyan tudjtok, e hatalmas szellem vgtelen nagy hivatsa az lett volna, hogy Mellettem mint egy msodik Isten szerepeljen, s ppen ezrt nagysgnak s rendeltetsnek megfelelen, nagy szabad akarati prbt kellett volna killnia, amit - mint azt tudjtok is - nem tudott killni, mert az Istensg fl akart emelkedni, hogy uralja azt.
Rangkrsg volt az els bn, mellyel az Istensggel szembehelyezkedett. Miutn azonban az Istensg nem volt hajland rszre elnyt biztostani, s nmagt Lucifernek alhelyezni, haragjban tzbe jtt, s az Istensget meg akarta semmisteni, amihez meg is lett volna a szksges ereje, ha az Istensg az rk blcsessgnl fogva mg idejben meg nem kti. Termszetesen talnyosan hangzik, hogy e szellemben oly vgtelen nagy er lakozott, hogy mg az Istensggel szemben is harcolhasson, s hogy az Istensg vgl mgis annyira lefogja az erejt, hogy az rkkvalsgig tehetetlenn vlik - ami egyenl a megsemmislssel. A dolog nyomban rthetv vlik, ha meggondoljuk azt, hogy az Istensg e szellemben valjban ppen a msodik njt lltotta fel. Jllehet, idben teremtett lnyisg volt, ennek ellenre a vgtelen trben az Istenhez hasonl ervel, ellenplusaknt kellett volna betltenie hivatst.
E hatalmas szellemben az Istensg sajt fnyt koncentrlta, s gy az egsz vgtelensgre Istenhez hasonl hatalmat nyert. Ezrt lett volna ahhoz is ereje, hogy az Istensget megragadja, s tehetetlenn tegye.
E helyzetben pedig mr nem Satana tbb, hanem - mivel nmagt elklntette az Isteni rendtl - Stn a neve, ami azt jelenti: az istensggel azonos plus. Azt viszont tudhatjtok, hogy az azonos sarkok soha nem vonzzk, hanem tasztjk egymst.”
Stn teht az Istensggel azonos plus - pontosan annyi kpessggel br, mint Isten. Jzusnl viszont lttuk - br sok kpessge volt, mgsem volt isteni kpessge, mgis mindig az Atyra hivatkozott, mgis mindig a szellemek, az angyalok segtettk, mgis a Sin hegyre „kellett” neki menni, imdkozni, ha ereje fogytn volt, ha fel akart tltdni. Lucifernek nincs szksge imra, nincs szksge tltdsre.
Ezt az erklnbsget Jzus s a Stn kztt a szellemi klnbsg okozta. Jzus lelki belltottsg lny, a Stn szellemi belltottsg. A Stn fellzadhat Isten ellen, mert van hozz ereje, kpessge - Jzus nem lzadhat, sem ereje, sem kpessge - ezrt is volt ldozati brny. De csak volt - Jzus rtelmes lny, s a tovbbi leszletsekben folyamatosan pti sajt lelkt, sajt szellemisgt. ldozati brny tbb nem lesz belle - mr csak azrt sem, mert Jzus nem szellemi teremtmny, mint Lucifer, hanem lelki, s elszr mindig a lelki ember jut el az nmegvalstshoz - csak az utn a szellemi.
|