Boszorkny a Hagyomnysztrban
Csrg Zoltn 2006.01.13. 20:48
A pogny, majd jabb kori magyar hitvilg jellegzetes alakja nem csak a magyarok krben volt ismert, hanem egsz Eurpa szerte, st a trk nyelv npek mitolgijban is, amit az is bizonyt, hogy maga a magyar sz is trk eredet. Alapveten a ni elv pusztt oldalt megjelent szemlye vszzadokon keresztl megjelent nemcsak a meskben, hanem az emberek mindennapi lethez kapcsold kpzeletgazdag vilgban, amelyet emberfeletti ervel br vagy teljesen tlvilgi lnyek npestettek be.
A keresztny vallsra trt magyarsg vilgkpbl nem tnt el alakja, st szinte tovbb gazdagodott. Rengeteg (pldul a fekete macskval, a seprvel vagy a replzsrral kapcsolatos) elem sznezte, hatotta t a szomszdos npek - lassan majdnem egysges eurpaiv vl - kpzeteibl, st a keresztny mitolgia rdg alakja is j tptalajt adott a boszorknnyal kapcsolatos mitikus kpzetek jraszvsnek. Nem knny ksrlet ebbl a szvevnybl megmutatni azokat az elemeket, amelyek minden bizonnyal mr a honfoglals kori magyarsg vilgban is lnken jelen voltak, azonban mgis fennmaradtak olyan sajtossgok, amelyekrl sejteni lehet, hogy si rksgnkhz tartoznak.
Ilyen pldul az - s itt segtsget nyjt az elnevezs etimolgiai elemzse is, hiszen maga a boszorkny sz a nyom jelents bosz, basz szbl ered -, hogy a boszorkny olyan termszetfeletti ervel, kapcsolatokkal s egyben rt, ront szndkkal rendelkez lny, aki alvs kzben, nehz lom idejn „nyom“. Azaz: rendszerint jflkor felkeresi a kiszemelt embert, mellre l, gyomrozza vagy „trgyeli“, rtelepszik, knozza, nyomorgatja, fejhez kantrt vgva „lv teszi“.
A boszorkny f jellegzetessge hogy szemlye n, olykor csbt szpsg, de leginkbb ronda, vn regasszony, akinek orra a trdt veri. Mgis, alapveten ktarc: az emberi kzssgekben szrevtlen, legfeljebb sejteni lehet egy magnyosan l regasszonyrl, hogy boszorkny lenne, s csak a ronts vgett lt mindig ms alakot. Leleplezni csak ktflekppen lehet. Az egyik ismert mdja, hogy Luca szkre llva fel lehet ismerni a szarvairl, a msik - nem kevsb veszlyes - eljrs, hogy ronts kzben kell elkapni. Mg ha t is vltozott valamilyen llatt, amit ekkor az llattal tesznek - akr megjellik, megsebzik, megpatkoljk vagy meg is lik -, a jeleket az emberi alakba visszavltoz boszorkny is magn viseli majd. Az ilyenkor vele trtnteket analgisan jelenti meg visszavltozott llapotban is (pldul sebet a megfelel testrszen),errl pedig felismerhet.
Mivel azonban a boszorkny mgikus kpessgekkel, varzstudssal rendelkezik - amelyeket beavats tjn szerez -, a nphit krben leggazdagabban az ellene, a ronts elhrtst clz eljrsok ltek. Egyrszt az ajtnl lehet feltartztatni pldul kszbre szegezett tallt patkval, oda locsolt tejjel, a kszb al sott bkval, fokhagymval, nadragulyval, piros (az let, Boldogasszony szne!) posztdarabkval, amit esetleg az ajtflfra is szegezhettek. Olykor boszorknyz hats barkt trtek ellene vagy apr magokat szrtak el varzskrben, mert azt a boszorknynak egyenknt mind ssze kell szednie.
A boszorkny szmljra rtk a tehn elapad tejt, egyes betegsgeket is boszorknyok rtsaival magyarztak, amelyeket igzssel, azaz nzssel (szemmel verssel) vagy szval (tokkal) vagy cselekedettel (a gonosz megidzsre klnsen alkalmas keresztton vgrehajtott ront mgival, bbjoskodssal, ntssel, szrssal) okoztak. Azt is tartottk, hogy ha a kiszemelt ldozatnak leveszik, lemrik az rnykmrtkt (azaz uralmat szereznek ze, rnyklelke felett), akkor azontl rthattak neki. gy vltk, hogy a boszorkny napfogyatkozst is okozhat azzal, hogy a napot leveszi az grl.
A hiedelmek szerint a boszorkny llatt, tbbek kztt kutyv, lv, tykk, libv, „varas“ bkv, bogrr tud vltozni, de ms
embert is t tud vltoztatni, pldul lv, hogy utna akr rkon keresztl nyargaljon rajta. Ugyanakkor arrl is emlts esik, hogy mrett vltoztatja meg, hogy tfrjen az ajthasadkon vagy ms emberek kpt is kpes magra lteni, s gy gonoszkodni.
A boszorkny az alvilgi erk, stt, llati sztnk megtestestje, aki - mint a srknyok anyja - olykor a ksbbi rdg helyett egyenesen mint az alvilg vgs ura jelenik meg, aki - az alvilgi lnyeket, mrgeket tkban megjelentve - kgyt-bkt kilt, aki jszaka van elemben. A boszorknyok a mitikus kpzetekben Boldogasszony, mint anyaistenn ellenkpeknt mint rossz tndrek, szpasszonyok, st az rdgi Szpasszony szolgliknt jelentek meg.
A j tndrek ldshoz knnyeiknt megjelen harmatot is k gyjtik ssze hajnalban lepedvel. A mesben a boszorkny neve vasorr bba,
ktelen csf, gonosz reg szipirty, aki az alvilgot jelkpez stt erdben lakik.A vasorr bba s a boszorkny ma azonos jelentsek, holott hajdan egymstl mg klnbztek: a vasorr bba tlvilgi
szellemalak, mitikus lny volt, a boszorkny pedig a np kzt l emberi lny, mg ha mitikus vonsokkal is rendelkezett.
Idvel azonban a gonoszsguk rvn a vasorr bba alakjt ssze lehetett kapcsolni a boszorknyval, vgl a jelentsek avagy
„szintek“ sszekeveredsvel eggy is olvadtak, olyannyira, hogy mai nyelvhasznlatunk a boszorknyt s a vele rokonrtelm vasorr bbt nem klnbzteti meg egymstl.
Annl nagyobb baj, hogy a hagyomnyok tntvel a tndrt is jelent bbt s az immr boszorknyt is jelent vasorr bbt is sszekevertk: az ids gygyt szlszn alakja sszemosdott a ront, varzsl s kuruzsl boszorkny alakjval. A bbnak
valsznleg mind gyakrabban tulajdontott a npi hitvilg boszorknyos szerepet, mint aki szemmel ver, meg tudja rontani a
gyermekgyast s az jszlttet, mg ha ugyanakkor gygytani is tud, gy a „boszorknyperek“ idejn nagyon sok bbt vdoltak meg boszorknysggal.
|